reklama

Bolesne skurcze łydek – przyczyny, leczenie i profilaktyka. Co robić, gdy w nocy złapie silny skurcz nóg?

Justyna Śmigaruk
Skurcze pojawiają się zwykle przy przemęczeniu nóg, niedostatecznej ilości ruchu i zaburzeniach krążenia. Pomocne są wtedy ćwiczenia rozciągające i unoszenie nóg w górę. maxp24242424/flickr.com (CC BY-SA 2.0)
Nagłe, bolesne skurcze łydek często wyrywają nas ze snu w nocy. To problem nie tylko osób aktywnych i kobiet w ciąży, ale także chorych z zaburzeniami krążenia czy przyjmujących pewne leki. Jakie są przyczyny silnych kurczów mięśni nóg, co wtedy robić i jak zapobiegać tej dolegliwości?

Kurcze łydek, najczęściej nazywane skurczami, to dolegliwość, która może pojawić się w dowolnej chwili, choć najczęściej następuje to podczas relaksu czy przy określonym ustawieniu nogi. Kurcze często są mylnie nazywane skurczami, tymczasem skurcz to jeden z etapów normalnej pracy mięśnia, obok jego rozkurczu. Kurcz to objaw nadmiernej aktywności włókien mięśniowych, która nie może być przez nas kontrolowana oraz powoduje, że mięsień nie daje się łatwo rozluźnić.

Skurcze nóg – przyczyny dolegliwości

Gdy pojawiają się kurcze łydek, wiele osób szuka przyczyny w niedoborze magnezu. Faktycznie, to jeden z najczęstszych powodów tej dolegliwości. Warto też jednak rozważyć inne przyczyny nocnych bólów nóg:

  • Niedobór elektrolitów – bóle i kurcze mięśni mogą wynikać z niedoboru pierwiastków biorących udział w kurczeniu się włókien mięśniowych: wapnia, sodu, potasu. To tzw. elektrolity, które odpowiadają za procesy związane z ruchem i przewodnictwem impulsów nerwowych. O ich niedobory nietrudno przy sięganiu po przemysłową żywność i przemęczeniu. Zwiększone zapotrzebowanie na związki mineralne dotyczy również w okresie ciąży.

Magnez dla relaksu – sprawdź 10 najlepszych źródeł tego pierwiastka

  • Przyjmowanie leków – za częste kurcze mięśni łydek odpowiedzialne bywają niektóre leki, m.in. przeciw nadciśnieniu, o działaniu moczopędnym, przeciw astmie czy stosowane w leczeniu choroby Parkinsona i Alzheimera.
  • Nadmiar kofeiny – kofeina zawarta w kawie, napojach energetycznych i typu cola, herbacie, yerba mate, guaranie czy niektórych tabletkach przeciw bólom głowy działa odwadniająco i wpływa na nadmierną utratę elektrolitów z moczem.

  • Urazy mięśni – niekiedy skurcze ludek występują po uszkodzeniu włókien nerwowych lub naciągnięciu mięśnia w wyniku mechanicznego urazu czy kontuzji sportowej.

  • Przewlekłe zmęczenie i nadmierne obciążenie treningami – przemęczenie jest związane z nadmiernym wydzielaniem niektórych hormonów (m.in. adrenaliny, hormonu wzrostu, kortyzolu, adrenokortykotropiny, hormonu antydiuretycznego). Ma to negatywny wpływ na przemianę materii i gospodarkę wodno-elektrolitową w organizmie. Jednym ze skutków tych zmian mogą być nagłe kurcze w łydkach.

  • Siedzący tryb życia i stres – powodują zmniejszenie dopływu krwi do mięśni, ich niedotlenienie, i dolegliwości bólowe.

Czytaj także

  • Odwodnienie i przegrzanie organizmu – niedobór wody zwłaszcza przy wysokim zapotrzebowaniu na ten składnik powoduje zagęszczenie krwi i poważne zaburzenie gospodarki wodno-elektrolitowej, co objawia się kurczami mięśni.

  • Dieta bogata w kwasotwórcze produkty – menu obfitujące w produkty takie jak mięso, nabiał, cukier, białą mąkę, przetworzone tłuszcze, fast food, przemysłowe słodycze zaburza gospodarkę mineralną organizmu, a co za tym idzie – przewodnictwo nerwowe mięśni.

Przy częstych skurczach stóp ulgę przynoszą ich masaże, które można przeprowadzić również samemu. Świetnym przyrządem do rozluźniania nadmiernie napiętych
Przy częstych skurczach stóp ulgę przynoszą ich masaże, które można przeprowadzić również samemu. Świetnym przyrządem do rozluźniania nadmiernie napiętych mięśni nóg są piankowe piłki i inne rollery. andreas160578/pixabay.com
  • Zaburzenia krążenia – przy niektórych przewlekłych chorobach lub dolegliwościach kurcze łydek występują szczególnie często lub bywają ich nieodłącznymi objawami. Najczęściej wynika to z ich następstw, do których należą zmniejszenie ukrwienia nóg i zaburzenia przewodnictwa nerwowego. Są to między innymi:
  • żylaki,
  • nadciśnienie,
  • cukrzyca,
  • miażdżyca i inne zaburzenia krążenia krwi.

Czytaj także

Skurcz w łydce – co robić, gdy pojawia się ból?

Sporadyczne kurcze łydek przytrafiają się niemal każdemu. Gdy zaczynają pojawiać się częściej, warto poszukać ich przyczyny.

Przy napadzie kurczu łydki pierwszym odruchem powinno być złapanie za palce stopy i przyciągnięcie ich do siebie (ku górze), by rozciągnąć skurczony mięsień. Temu ruchowi może towarzyszyć masowanie mięśni drugą dłonią.

Pomocny jest zimny lub przynajmniej chłodny okład, który zmniejsza intensywność odczuwanego bólu.

Niepokojącym objawem jest też silny, długotrwały ból łydki wraz z jej zaczerwienieniem i opuchnięciem, co można sprawdzić, porównując obwód obu łydek – różnica nie powinna przekraczać 2 cm. Takie objawy mogą oznaczać powstanie stanu zapalnego towarzyszącego zakrzepowi krwi, co jest zagrożeniem życia. Wskazana jest szybka pomoc lekarska.

Czytaj także

Rozciąganie mięśni zapobiega ich bolesnym skurczom. Warto wybrać stretching lub bardziej wymagającą jogę.
Rozciąganie mięśni zapobiega ich bolesnym skurczom. Warto wybrać stretching lub bardziej wymagającą jogę. RachelScottYoga/pixabay.com

Skurcze mięśni – leczenie

Zapobieganie kurczom zależy w dużej mierze od przyczyn, jakie za nimi stoją. Jeśli jest to niedobór elektrolitów, warto zadbać o zwiększone spożycie produktów bogatych w magnez, potas, wapń i witaminę B6. Polecane są nieprzetworzone produkty roślinne, m.in. banany, cytrusy i inne owoce, pomidory, ziemniaki, warzywa kapustowate, a także rozmaite nasiona i orzechy.

W przypadku nawracających kurczów łydek warto wykonać kompleksowe badania krwi i po konsultacji z lekarzem uzupełnić dietę w brakujące składniki za pomocą suplementacji diety.

Jeśli przyczyna tkwi w trybie życia, jedynym sposobem na pozbycie się dolegliwości jest zwiększenie codziennej porcji aktywności fizycznej, zwłaszcza tej angażującej nogi, jak np. bieganie, marsze, nordic walking, zumba, taniec, pływanie.

Polecane są też proste ćwiczenia rozluźniające mięśnie nóg, jak i aktywność sprzyjająca prawidłowej relaksacji mięśni, m.in. stretching, joga, pilates, rollery, a ponadto masaż mięśni nóg, zwłaszcza łydek i stóp.

Joga na problemy – 15 pozycji o leczniczym działaniu

ZOBACZ: Dlaczego puchną nam nogi?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

U mnie jak się okazało skurcze były spowodowane niedoborem magnezu. Kupiłam więc lek- Laktomag B6 właśnie magnez z witaminą B6 i to 1000mg. Skuteczny niezwykle, można go dawać już od roku dzieciom. Rozkruszyć można też tabletkę i dać w formie zawiesiny. Cała rodzinka u nas pije

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3