Pomidor – wartości odżywcze i właściwości. Ile kalorii ma pomidor?

Elżbieta Kozłowska
Pomidor to jedno z niewielu warzy, które korzystnie spożywać nie tylko na surowo, ale i po obróbce termicznej. Zawiera wówczas więcej likopenu.
Pomidor to jedno z niewielu warzy, które korzystnie spożywać nie tylko na surowo, ale i po obróbce termicznej. Zawiera wówczas więcej likopenu. pixabay
Pomidor, czyli jabłko miłości, należy do warzyw uprawianych w największych ilościach na terenie Unii Europejskiej. Warzywa te jednocześnie stanowią ważny element diety ludzi na całym świecie – szczególnie Włochów. Pomidor w diecie wskazany jest zarówno na diecie odchudzającej, dla osób z nadciśnieniem tętniczym, dla mężczyzn jako profilaktyka chorób prostaty, a także dla każdego, kto docenia smak pomidora. Pomidor wartości odżywcze ma liczne, co przekłada się na jego właściwości zdrowotne. Ile kalorii ma pomidor?

Pomidor jest to warzywem zaliczanym do rodziny roślin z rzędu psiankowatych (Solanaceae). Do tej grupy zaliczana jest także papryka, bakłażan i ziemniak. Pomidory pochodzą z Ameryki Południowej, a do Europy dotarły w XVI wieku. Warzywa te mają bardzo szerokie zastosowanie, gdyż spożywać można je na surowo, w formie soku, sosu pomidorowego, nadają się na przetwory oraz zupy i gęste sosy. Ciekawą propozycją są suszone pomidory. Ze względu na fakt, że botanicy znają już kilkaset odmian tego cennego warzywa – odpowiednią odmianę można dobrać do konkretnej potrawy.

Ile kalorii ma pomidor?

Pomidor charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą, która skorelowana jest z ich niską kalorycznością. 100 gramów pomidora, czyli nieco ponad połowa średniego warzywa dostarcza jedynie 18-22 kcal, z czego 4 g węglowodanów, 1 g białka oraz 0,2 g tłuszczu. Jednocześnie zawartość błonnika we wspomnianej porcji wynosi ok. 1,2 g.

Spożycie jednego średniej wielkości pomidora kalorii do posiłku dostarcza bardzo nie dużo, natomiast zwiększa ilość błonnika nawet do 2,5-5 gramów! Przy okazji wzbogaca potrawę o niezbędne dla funkcjonowania organizmu witaminy, składniki mineralne i przeciwutleniacze.

Przeczytaj również o innych warzywach:

Wartości odżywcze pomidora

Pomidor dostarcza przede wszystkim sporą ilość witaminy C – silnego przeciwutleniacza, koniecznego do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego oraz mającego duży wpływ na sprawność układu odpornościowego. W 100 gramach warzywa znajdziemy 23 mg tego składnika, co pozwala zaspokoić 31 proc. dziennego zapotrzebowania dla osoby dorosłej. Zjadając całego pomidora na surowo w formie sałatki lub przekąski – pozwala to na pokrycie ponad 60 procent dziennych potrzeb organizmu na kwas askorbinowy!

Na uwagę zasługuje również witamina A (107 µg w 100 gramach), czyli retinol mająca dobroczynny wpływ na kondycję narządu wzroku, ostrość widzenia, a także skórę, włosy i paznokcie. Niedostateczna podaż tej witaminy, co w warunkach polskich zdarza się niezwykle rzadko, powoduje wysychanie skóry i powstawanie nieestetycznych, łuszczących placków. W pomidorach znajdują się także pewne ilości witamin z grupy B:

  • tiaminy – 0,06 mg,
  • niacyny – 1,0 mg,
  • witaminy B6 – 0,15 mg,
  • witamina E – 1,2 mg na 100 g pomidora.

Pomidor to wyjątkowo dobre źródło potasu – pierwiastka będącego ważnym elektrolitem błonowym. Zaledwie 100 gramów interesującego nas warzywa dostarcza 282 mg potasu, co zaspokaja 6 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu osoby dorosłej. Jednocześnie zjedzenie nawet 200 czy też 300 gramów pomidora nie stanowi problemu dla wielu osób, a ilość dostarczanego potasu osiąga wówczas bardzo istotne wartości w odniesieniu do dziennego zapotrzebowania na ten składnik, wynoszące 3500 mg.

Potas korzystnie wpływa na pracę serca, wspomaga funkcjonowanie organizmu w sytuacjach stresowych oraz usprawnia przewodnictwo impulsów w neuronach. Jest niezbędny również dla prawidłowej pracy mięśni. Dostarczany w odpowiedniej ilości dziennie potas, przy jednocześnie zgodnej z zapotrzebowaniem ilości sodu w diecie – skutecznie chroni przed nadciśnieniem tętniczym krwi.

Dobrym źródłem miedzi są pomidory. 200 g dostarcza tyce tego mikroelementu, by pokryć ok. 15 procent dziennych potrzeb organizmu. Miedź to ważny element enzymów uczestniczących w neutralizowaniu wolnych rodników oraz enzymów istotnych dla gospodarki żelazem. Bierze udział w syntezie barwnika włosów i skóry – melaniny, a także uczestniczy w procesie wytarzania wiązań krzyżowych stabilizujących strukturę kolagenu i elastyny.

Poszerz swoją wiedzę na temat żelaza:

Pomidor dostarcza także niewielkie ilości kwasu foliowego, czyli witaminy B9. Foliany uczestniczą w przemianach aminokwasu metoniny, a także syntezie DNA i produkcji czerwonych krwinek. Ciekawą składową tego warzywa jest likopen – związek należący do grupy karotenoidów, a także kwas chlorogenowy i kwas p-kumarynowy, które hamują tworzenie się rakotwórczych nitrozamin.

Jakie właściwości ma pomidor?

Pomidory jako warzywo niskokaloryczne znajdują zastosowanie w diecie odchudzającej, ukierunkowanej na utratę tkanki tłuszczowej. Obecny w nich błonnik pokarmowy poprawia przemianę materii i pracę jelit – wspomaga pasaż jelitowy i reguluje rytm wypróżnień, niwelując problem zaparć. Dodatkowo zwiększa uczucie sytości po spożytym posiłku.

Zdrowe i sycące produkty, które pomogą Ci schudnąć bez wyrze...

Regularnie jedzone pomidory, będące źródłem witaminy C wzmacniają odporność. Witamina C gromadzona jest w limfocytach, a w stanach infekcji w pierwszej kolejności zużywana jest z tych komórek odpornościowych. Odpowiednie wysycenie limfocytów kwasem askorbinowym sprawia, że na wczesnych etapach infekcji zostaje ona zahamowana.

Pomidory, dzięki wysokiej zawartości potasu, wykazują działanie moczopędne – nasilają wydalanie wody wraz z moczem, co zapobiega jej gromadzeniu się w organizmie. Ze względu na wysoką zawartość tego składnika, pomidory poleca się również osobom chorym na nadciśnienie. Likopen ma działanie przeciwmiażdżycowe i antyoksydacyjne. Pomaga utrzymać naczynia krwionośne w dobrej kondycji i wspiera odbudowę połączeń międzykomórkowych.

Większe ilości likopenu znajdują się nie w świeżych pomidorach, ale w przetworach pomidorowych – soku, przecierze, gotowanych, pieczonych lub suszonych pomidorach. Obróbka termiczna powoduje niszczenie błon komórkowych w strukturze miąższu pomidora, dzięki czemu zawarty wewnątrz likopen zostaje uwolniony. Ilości i przyswajaniu likopenu sprzyja nie tylko wysoka temperatura, ale także obecność tłuszczu. Z tej właśnie przyczyny pomidory warto podawać potrawy pomidorowe z niewielką ilością z oleju roślinnego lub z oliwą z oliwek.

Pomidory mają działanie przeciwnowotworowe. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Harvarda wykazały skuteczność likopenu w profilaktyce raka prostaty: u badanych, spożywających dziesięć porcji pomidorów tygodniowo, ryzyko zachorowania spadło o 45 procent! Z kolei włoscy naukowcy wskazują, że siedem porcji surowych pomidorów spożywanych tygodniowo, zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego i żołądka, aż o 60 procent.

Makaron nie tylko z pszenicy: 10 rodzajów, które warto jeść ...

Czy pomidor jest dobry dla wszystkich?

Pomidory zielone zawierają niewielkie ilości tomatyny alkaloidu, który spożywany w dużych ilościach może powodować bóle głowy. Na szczęście, tomatyna traci swoje niekorzystne właściwości po ogrzaniu, dlatego surowe zielone pomidory mogą powodować niekorzystne objawy, natomiast już poddane obróbce termicznej takiego działanie nie posiadają. Drugim alkaloidem o bardziej niekorzystnym działaniu są lektyny. Nie tracą one swoich właściwości po obróbce termicznej i spożywane w nadmiernych ilościach przez osoby z [https://stronazdrowia.pl/najczestsze-choroby-autoimmunologiczne-hashimoto-stwardnienie-rozsiane-wrzodziejace-zapalenie-jelit/ar/c14-14056159;chorobami autoimmunologicznymi[/a] oraz stanami zapalnymi przewodu pokarmowego, mogą przysparzać kłopotów. Lektyny mogą uszkadzać błonę śluzową przewodu pokarmowego, promując stany zapalne. Dlatego osoby z chorobami wynikającymi z autoagresji m.in.

  • choroba Hashimoto,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • toczeń rumieniowaty,
  • atopowe zapalenie skóry
  • stwardnienie rozsiane,

powinny rozważyć zastosowanie diety opartej o protokół autoimmunologiczny. Jest to dieta zakładająca ograniczenie konsumpcji produktów potencjalnie nasilających stan zapalny w organizmie. Należy pamiętać, że jak w przypadku każdej substancji – to dawka czyni truciznę. Spożycie przez osobę z jedną z wymienionych chorób, jednego pomidora raz na tydzień nie powinno przysporzyć najmniejszych kłopotów.

Pomidor to warzywo, które do diety dzieci należy wprowadzać stopniowo, gdyż jest on częstym alergenem. Pomidorowa skórka, szczególnie gruba – może podrażnić błonę śluzową układu pokarmowego, czego efektem są bóle żołądka oraz wymioty. Jeżeli istnieje ryzyko nadwrażliwości, lepiej pomidory przed spożyciem obrać ze skórki. W tym celu wystarczy pomidora umieścić w miseczce, zagotować wodę, zalać wrzątkiem warzywo i pozostawić na ok. 20 sekund. Następnie wodę odlać, pomidora opłukać lodowatą wodą, naciąć skórkę i z łatwością obrać z niej warzywo.

Poznaj inne przyczyny bólu żołądka:

Ogórek z pomidorem – czy to złe połączenie?

W obiegowej opinii funkcjonuje mit, że ogórek z pomidorem to nie najlepsze połączenie. Rzeczywiście, ogórki zawierają enzym – askorbinazę, który rozkłada witaminę C zawartą w pomidorach. Co ciekawe już jedna łyżeczka soku z ogórków potrafi zniszczyć witaminę C zawartą w aż 3 litrach soku pomidorowego! Problematyczny enzym można jednak skutecznie zneutralizować, dodając do sałatki składnik, który obniży pH. W przypadku interesującego nas warzywa może to być sok cytrynowy, ocet winny, kwaśna śmietana, kefir lub jogurt naturalny.

Nie należy się przejmować zniszczeniem witaminy C w pomidorze, jeśli każdego dnia spożywamy minimum 500 g świeżych warzyw i owoców. Witamina C powszechnie występuje w wielu produktach i na jej niedobór narażone są przede wszystkim osoby unikające w swojej diecie konsumpcji owoców i warzyw.

Za szkodliwe uchodziły również pomidory niedojrzałe – czyli zielone. Ich niekorzystne działanie miało wynikać z obecności alkoloidu – tomatyny. Tomatyna sprawia, że zielone pomidory jadane w dużych ilościach i często, mogą powodować bóle głowy, a także dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego – biegunki, mdłości, bóle brzucha. Ogrzanie zielonych pomidorów powoduje zniszczenie tomatyny, dzięki czemu przestają być one niekorzystne.

Czy warzywa lepiej jeść na surowo, czy po ugotowaniu?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3