Czy pomidora można łączyć z ogórkiem i przechowywać w lodówce? Poznaj najczęstsze fakty i mity na temat pomidorów i przetworów z tych warzyw

Monika Góralska
Monika Góralska
Połączenie pomidora z ogórkiem sprawia, że wydzielają się szkodliwe związki? Czy oby na pewno to prawda? Poznaj najczęstsze mity na temat pomidorów i przestań w nie wierzyć! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Połączenie pomidora z ogórkiem sprawia, że wydzielają się szkodliwe związki? Czy oby na pewno to prawda? Poznaj najczęstsze mity na temat pomidorów i przestań w nie wierzyć! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. stockasso/123rf.com
Udostępnij:
Pomidory spożywane są na całym świecie i stanowią składnik wielu potraw oraz przetworów. Mają właściwości cenne dla zdrowia, ale wokół ich spożywania narosło również wiele mitów. Najpowszechniejszy i najczęściej powtarzany z nich to ten o szkodliwym połączeniu pomidorów z ogórkiem. Czy to prawda i czy pomidory powinny być przechowywane w lodówce, a do ich krojenia trzeba używać specjalnego noża? Sprawdź, jakie są fakty i mity na temat pomidorów.

Spis treści

Jakie właściwości mają pomidory?

Pomidory trafiły do Europy z Ameryki Południowej w XV w. i od tamtej pory zadomowiły się u nas do tego stopnia, że uważamy je za nasze typowo polskie warzywo. Wiele osób je pomidory niemal codziennie na surowo lub w postaci przetworów dodając je do kanapek, sałatek czy sosów.

Są one łatwo dostępne przez cały rok, ale latem są najlepsze, ponieważ pochodzą z naszych rodzimych upraw, gdzie dojrzewają w słońcu, a nie w czasie transportu w zamkniętych skrzyniach. Dlatego też są wtedy najsmaczniejsze i najbardziej zasobne w substancje odżywcze i witaminy.

Pomidory są bogate przede wszystkim w witaminę A (w tym prowitaminę witaminy A, czyli beta-karoten), E, C oraz witaminy z grupy B, potas, miedź, polifenole i flawonoidy, błonnik pokarmowy oraz cenny antyoksydant jakim jest likopen, który zwalcza wolne rodniki, chroni przed rozwojem nowotworów, chorób serca i zaburzeń metabolicznych.

Pomidor jest niskokaloryczny, 100 g, czyli jeden średni pomidor, dostarcza jedynie 15-22 kcal. Zawiera on również 3,6-4 g węglowodanów, 1 g białka, 0,2 g tłuszczu i ok. 1,2 g błonnika. Podana ilość pomidora zawiera również 13,7 mg witaminy C, co stanowi 15-30 proc. dziennego zapotrzebowania na ten składnik oraz 282 mg potasu, które zaspokajają 6 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu osoby dorosłej na ten pierwiastek.

Pomidory w 94 proc. składają się z wody, wpływają więc także na utrzymanie odpowiedniego nawodnienia organizmu szczególnie spożywane w dużych ilościach w czasie letnich, upalnych miesięcy.

Fakty i mity o pomidorach. Sprawdź, co jest prawdą, a co nie

Pomidory to warzywo uwielbiane na całym świecie. Spożywa się je zarówno w postaci surowej jako dodatek do kanapek czy sałatek, jak i w przetworach takich jak przeciery, passaty czy sosy. Znane są jednak mity na temat pomidorów mówiące, że przetwory są mniej wartościowe niż surowe warzywa lub że nie można ich łączyć z innymi warzywami.

Sprawdź, jakie są fakty i mity na temat pomidorów!

Pomidory to smaczne warzywa, które często goszczą na naszych stołach. Co sprawia, że są tak cennym produktem spożywczym? Sprawdź, dlaczego warto częściej sięgać po pomidory. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Dlaczego warto jeść pomidory? Wspierają odporność i serce or...

Dodaj firmę Autopromocja

Bądź zawsze w formie

miejsce #1

Medana Pharma S.A.

Vitaminum A + E (2500j.m + 200mg) 40 kapsułek

7,99 zł4,38 zł-45%
miejsce #2

Smart Pharma

InnovitumB krople 4ml

28,99 zł18,99 zł-34%
miejsce #3

Nutropharma

Nutropharma Miovelia Pro 30Kaps. + 30 Saszetek

124,76 zł111,39 zł-11%
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Duże śniadanie nie pomaga schudnąć

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie