Najlepsza dieta dla serca została wybrana. Specjaliści wskazali, co najlepiej jeść, aby wspomóc jego pracę i chronić je przed chorobami

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Dietetycy zalecają wprowadzenie na stałe dobrych nawyków żywieniowych, zamiast ratowania sytuacji stosowaniem krótkotrwałych diet.
Dietetycy zalecają wprowadzenie na stałe dobrych nawyków żywieniowych, zamiast ratowania sytuacji stosowaniem krótkotrwałych diet. Timur Saglambilek / Pexels
Amerykańska organizacja American Heart Association (AHA) przeanalizował 10 popularnych diet pod kątem ich wypływu na zdrowie serca. Wygrana nie jest dużym zaskoczeniem, podobnie jak niskie noty wydane dla diet keto i paleo. Zobacz, kto znalazł się na szczycie rankingu i na co szczególną uwagę zwracają specjaliści.

Spis treści

Najlepsze i najgorsze diety dla naszego serca. Poznaj opinię ekspertów

Specjaliści z AHA wzięli pod lupę 10 popularnych diet, oceniając je pod kątem wpływu na zdrowie kardiometaboliczne. Wyniki ich pracy zostały opublikowane w najnowszym wydaniu czasopisma „Circulation”. Najwyżej oceniane plany żywieniowe to:

  1. Dieta w stylu DASH – pierwsze miejsce przyznano jej za niską zawartość soli i cukru, alkoholu i przetworzonej żywności; jej główne składniki to produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa. Może zawierać białko zwierzęce, ale zaleca spożywanie chudego mięsa i owoców morza.
  2. Dieta w stylu śródziemnomorskim – ma podobne założenie do diety DASH, ale dopuszcza spożywanie alkoholu i słodyczy. Opiera się na produktach dostarczających kwas alfa-linolenowy z grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3, a głównym źródłem tłuszczu jest – wg jej założeń – oliwa z oliwek.

Diety niskotłuszczowe oraz niskowęglowodanowe stanowiły środek rankingu, podczas gdy dieta paleo (nazywana dietą jaskiniowców), diety bardzo niskowęglowodanowe i ketogeniczne, w tym słynna dieta keto, znalazły się na dole listy, ze względu na ograniczenia dotyczące spożycia owoców i pełnych ziaren, przy jednoczesnym wysokim poziomie tłuszczów nasyconych.

– AHA jest przeciwna obecności soli w diecie w przypadku wysokiego ciśnienia krwi, a sód jest ważną częścią diety ketogenicznej – powiedział dr Christopher Gardner, profesor medycyny na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii, przewodniczący komitetu przygotowującego przegląd diet.

Co jeść, aby mieć zdrowe i mocne serce? Lista produktów

Według dietetyków, osoby chcące dbać o zdrowie swojego serca powinny zadbać o to, aby ich jadłospis był bogaty w:

  • produkty pełnoziarniste np. makaron razowy, brązowy ryż, chleb razowy, bułki grahamki, naturalne kasze i płatki zbożowe,
  • warzywa nieskrobiowe np. zielone warzywa liściaste, ogórek, pomidor, papryka, cukinia, kalafior i brokuł,
  • chude mięso (drób, wołowina, cielęcina, królik) i ryby np. łosoś, śledź, makrela czy sardynki.

Osoby cierpiące na choroby układu krążenia lub znajdujące się w grupie ryzyka, powinny unikać: tłuszczów nasyconych, rafinowanych cukrów i przetworzonej żywności.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Opaska na depresję - to może być przełom!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia