Jak wybrać najlepszą oliwę z oliwek? Co znaczy oliwa extra virgin, a czym jest oliwa light? Sprawdź, które rodzaje oliwy są najzdrowsze

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Oliwa z oliwek to polecany rodzaj tłuszczu, który można i warto jeść codziennie. Jej wybór jest jednak tak duży, że kupno tej najzdrowszej może przysparzać trudności. Sprawdź, jak wybrać najlepszą oliwę w sklepie. Wyjaśniamy, co oznaczają określenia podawane na etykietach tego produktu. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Oliwa z oliwek to polecany rodzaj tłuszczu, który można i warto jeść codziennie. Jej wybór jest jednak tak duży, że kupno tej najzdrowszej może przysparzać trudności. Sprawdź, jak wybrać najlepszą oliwę w sklepie. Wyjaśniamy, co oznaczają określenia podawane na etykietach tego produktu. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. serezniy/123RF
Udostępnij:
Oliwa z oliwek to jeden z najzdrowszych tłuszczów kulinarnych, który wyróżnia uniwersalne zastosowanie. Można na niej smażyć, dodawać do sałatek, a nawet jeść z chlebem, bo wiele rodzajów ma wspaniały smak. Olej z oliwek obfituje w substancje, które chronią serce i kości, jednak nie każdy jest równie wartościowy. Sprawdź, jak powinna być oznaczona najlepsza oliwa z oliwek i jak czytać określenia umieszczone na butelce.

Spis treści

Dlaczego oliwa z oliwek jest zdrowa?

Oliwa z oliwek, tak jak i inne naturalne oleje roślinne, są zalecanym źródłem tłuszczów w diecie – obok produktów, z których są pozyskiwane, czyli nasion oleistych, orzechów, pestek i oliwek.

W oliwie i tłuszczach roślinnych, zwłaszcza niepoddanych oczyszczaniu, czyli nierafinowanych, występują witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, m.in. witaminy E i K, a także wit. A – w postaci karotenów, które nadają olejom żółty kolor. W olejach mogą być też zawarte inne przeciwutleniacze, np. zielony chlorofil czy korzystne dla serca fitosterole. To jednak domena oliw gatunkowych o wyrazistym zapachu i smaku.

Antyoksydacyjne związki w oliwie chronią przed utlenianiem (jełczeniem) nie tylko lipidy, którym towarzyszą, ale także elementy ludzkich tkanek. W ten sposób spowalniają procesy ich degeneracji, która prowadzi do przyspieszonego starzenia się i rozwoju chorób cywilizacyjnych.

Choć wbrew obiegowym opiniom oliwa nie jest skarbnicą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które znacznie łatwiej zapewniać sobie z olejem rzepakowym, dominują w niej kwasy jednonienasycone. To kwas oleinowy, który ma stwierdzone właściwości wspierające układ krążenia, wątrobę czy skórę. Związki zawarte w oliwie wspomagają ponadto profilaktykę osteoporozy i kostno-stawowych chorób zapalnych, a także cukrzycy typu 2 i choroby Alzheimera.

Wysokie spożycie dobrej jakości oliwy może obniżać ryzyko rozwoju wszystkich nowotworów o ponad 30 procent.

Jak kupować oliwę? Sprawdź w naszej galerii.

Dowiedz się więcej na temat:

Jak wybrać najlepszą oliwę z oliwek?

Najlepsza oliwa z oliwek to ta jak najmniej przetworzona, a więc najzdrowsza. Taką warto jeść na zwłaszcza na surowo i dodawać do potraw przy ich serwowaniu. Należy jednak liczyć się z tym, że im większa obfitość przeciwutleniaczy w oliwie, tym ostrzejszy jej smak. Osoby, które preferują łagodniejsze gatunki, będą więc czerpać mniejsze korzyści z jej spożywania, choć wciąż będą one znaczące.

Warto przy tym wspomnieć, że wymagania co do najlepszych oliw są niebagatelne – to produkt, który przechodzi najbardziej skomplikowaną procedurę oceny organoleptycznej, co jest związane z wysokimi wymaganiami jakościowymi.

Podstawowe kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę, to:

  • ciemna butelka – chroni oliwę przed światłem, które rozkłada jej cenne składniki; podobnie działa puszka, jednak polecanym materiałem opakowań jest nieaktywne chemicznie szkło,
  • niska kwasowość – polecana jako jedyna zdrowa, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (extra virgin) powinna mieć kwasowość wynoszącą 0,2-0,8 procent,
  • określone pochodzenie – zdefiniowany rejon geograficzny, z którego pochodzą oliwki użyty do produkcji oliwy, to gwarancja lepszej jakości i smaku w porównaniu z tymi, które stanowią jej mieszanki, warto więc szukać europejskich znaków IGP lub DOP,
  • niedawna data tłoczenia – oliwa ma dobrą jakość przez 1,5-2 lata, a im jest świeższa, tym zdrowsza.

O tym, w jaki sposób została przetworzona konkretna oliwa, mówią jednak różne informacje na etykiecie. Liczba kategorii określających sposób jej produkcji może przyprawiać o lekki zawrót głowy. Określenia stosowane w europejskiej klasyfikacji oliwy są przy tym używane dla olejów z innych surowców. Warto wiedzieć, jak je odczytać.

Sprawdź, jak wybierać dobrą oliwę z oliwek. Wyjaśniamy, co oznaczają kluczowe określenia, jakie widnieją na butelce z oliwą.

Polecamy także:

Dodaj firmę Autopromocja

Patelnie w najlepszych cenach

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie