Jaka dieta jest najzdrowsza i najskuteczniejsza? Ketogenna, pudełkowa, paleo, NFZ, karniwora? Sprawdź, która dieta daje najlepsze efekty

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Zbliżający się początek roku to świetny moment na zmiany, które przyniosą korzyści w postaci szczuplejszej figury i lepszego zdrowia. Najczęściej decydujemy się na dietę odchudzającą, najlepiej taką, która zadziała raz-dwa. Czy jednak warto ulec modzie i wybrać którąś z nowszych kuracji? Pegan, keto, selfie… Jeśli nazwy „karniwor” czy „wolumetria” nic ci nie mówią, sprawdź, jakie efekty zapewnią popularne metody odchudzania – oraz co na ich temat sądzą dietetycy!
Zbliżający się początek roku to świetny moment na zmiany, które przyniosą korzyści w postaci szczuplejszej figury i lepszego zdrowia. Najczęściej decydujemy się na dietę odchudzającą, najlepiej taką, która zadziała raz-dwa. Czy jednak warto ulec modzie i wybrać którąś z nowszych kuracji? Pegan, keto, selfie… Jeśli nazwy „karniwor” czy „wolumetria” nic ci nie mówią, sprawdź, jakie efekty zapewnią popularne metody odchudzania – oraz co na ich temat sądzą dietetycy! fot. monkeybusinessimages/Getty Images
Jest tyle diet modnych odchudzających, a niektóre są polecane szczególnie często. Czy rzeczywiście jednak działają tak, jak się o nich mówi? Przy wyborze metody redukcji wagi ważne jest nie tylko to, jak szybko odchudza. W rzeczywistości gwałtowna utrata wagi to przyspieszony efekt jojo. Ważną kwestią jest też to, czy na diecie da się wytrzymać, dobrze czuć i nie narażać na niedobory składników odżywczych i ich zdrowotne konsekwencje. Która dietę więc wybrać? Ketogenna, pudełkowa, paleo, NFZ, wolumetryczna, śródziemnomorska, karniwora – to tylko kilka z metod, które oceniamy w artykule. Sprawdź, na czym polegają, jakie zapewniają efekty i jak wpływają na organizm.

Spis treści

Dieta odchudzająca na Nowy Rok

Wchodząc w Nowy Rok chcemy, by był lepszy niż poprzedni – również pod względem samopoczucia i zadowolenia z wyglądu. W takiej sytuacji najczęściej decydujemy się na dietę odchudzającą, najlepiej taką, która zadziała jak najszybciej. Czy jednak warto ulec modzie i wybrać którąś z nowszych kuracji?

Choć modne ostatnio diety mają rzesze zwolenników, przed ich wypróbowaniem którejś z nich warto poznać jej wady i zalety, przede wszystkim w kwestii skuteczności, wysiłku koniecznego do włożenia w jej utrzymanie oraz konsekwencji związanych z wyborem takiego, a nie innego składu menu. Może bowiem okazać się, że dieta wymaga rezygnacji z wielu produktów, nawet tych zdrowych, przez co jest trudna do wytrzymania i powoduje nawet doraźne efekty uboczne.

Zobacz: Dlaczego nie wytrzymujemy na diecie? Sprawdź, jak wytrwać w odchudzaniu i skutecznie zrzucić nadwagę.

Nazwy modnych diet mogą brzmieć intrygująco, jak np. keto, paleo, pegan czy karniwora. Na czym polegają i czy warto decydować się na ich wybór? Sprawdź w naszej galerii:

Jakie warunki powinna spełniać dobra dieta redukcyjna?

Dobra dieta odchudzająca to taka, która spełnia kilka warunków. To zapewnia nie tylko jej efektywność w dłuższym terminie, ale też korzyści dla organizmu zamiast szkód. Najlepiej, by była:

  • zbilansowana – menu powinno zawierać odpowiednie ilości niezbędnych składników odżywczych, zarówno tych energetycznych, jak i pomocniczych. Jeśli nie jest zgodna z zaleceniami tzw. piramidy żywieniowej, musi być tak ułożona, by wraz z eliminowanymi lub ograniczanymi produktami nie pozbawiać nas części kluczowych związków. Dlatego pewnych produktów musi być wtedy więcej, np. ograniczenie zasobnego w wapń nabiału można kompensować większym spożyciem orzechów i innych nasion oleistych a także z roślin strączkowych.
  • urozmaicona – produkty składające się na dietę powinny często się zmieniać, by zapewnić różnorodne związki zwłaszcza z pokarmów roślinnych. Warto więc, by była elastyczna i umożliwiała wymienianie składników – najlepiej sezonowo.
  • dobrze tolerowana – posiłki diety nie mogą być dla nas niesmaczne, wywoływać objawów niestrawności czy złego samopoczucia, a zwłaszcza reakcji nietolerancji i alergicznych.
  • niezbyt niskokaloryczna – minęły czasy, gdy polecano dietę tysiąca kalorii. Taki poziom energii zalecany jest tylko w szczególnych przypadkach, a dieta zapewniająca poniżej 1200 kcal najczęściej stanowi tylko krótkotrwały wstęp do stosowania bardziej energetycznych jadłospisów. Nie da się jej bowiem dobrze zbilansować w naturalny sposób, a niedobór energii utrudnia funkcjonowanie i spowalnia przemianę materii, przez co później jest jeszcze trudniej schudnąć. Ponadto według badań jej stosowanie daje po pewnym czasie takie same efekty, jak diety z mniejszym deficytem kalorii. Bezpieczny i skuteczny, choć może w dłuższym czasie, jest niedobór wynoszący do 500 kcal dziennie.
  • przebadana – warto postawić na diety, których założenia bazują na ogólnie uznawanych zalecaniach, dobrze poznanych metodach i badaniach naukowych, najlepiej prowadzonych od lat.
Dieta DASH to sposób żywienia zalecany jako profilaktyka nadciśnienia, który został opracowany na podstawie diety śródziemnomorskiej.  Taki jadłospis nie tylko zdrowy – wspiera ochronę również przed innymi chorobami, za co od lat uznawany jest za topowy sposób żywienia – ale też smaczny i prosty w praktyce. Sprawdź, jak wprowadzić dietę DASH w zaledwie 6 krokach! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Dieta DASH to 6 prostych kroków do zdrowia. Poznaj najlepsze...

Najlepsze diety w opinii ekspertów

Do najbardziej polecanych przez specjalistów należą dieta śródziemnomorska oraz dieta DASH przeciwko nadciśnieniu, która została opracowana na podstawie tej pierwszej. Ich składniki sprzyjają chudnięciu, a menu można ułożyć je w taki sposób, by zapewniały deficyt kalorii potrzebny do odchudzania.

Zobacz: Darmowa dieta NFZ: jak to działa? Zobacz, jak zyskać jadłospis diety DASH dla cukrzyka czy na Hashimoto. Diety są też dostępne bez logowania

Coraz częściej zachęca się też do przejścia na bardziej, a najlepiej całkiem wegański sposób żywienia. Dieta roślinna który nie tylko przyspiesza pozbywanie się tkanki tłuszczowej, ale wręcz pozwala uruchomić je bez specjalnych wysiłków. Podobnie jak dieta w stylu śródziemnomorskim, jest to menu redukujące ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych – oczywiście pod warunkiem, że jest odpowiednio zbilansowane i złożone z naturalnych, minimalnie przetworzonych produktów.

Przeczytaj na temat:

Bądź zawsze w formie

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rekord zakażeń COVID-19 w roku 2023 - video flesz

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek Kowalski
ja korzystam z tego suplementu keto https://nplink.net/rdor3d0o
g
gość

Nie planuję żadnej konkretnej diety, ale stopniową zmianę nawyków, żeby nie dopadł mnie efekt jojo. Będę pić 2-3 litry cisowianki, ograniczę sól, cukier, produkty wysoko przetworzone i pszenne. Zacznę od 15 minut codziennej gimnastyki, zobaczymy jak to wyjdzie.

Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie