Tłuszcz dobry dla zdrowia? Dieta ketogenna i jej tajemnice! Sprawdź, co jest faktem, a co mitem na temat stosowania diety ketogenicznej

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Główną zasadą diety ketonowej jest czerpanie energii z produktów przemiany tłuszczów, czyli ciał ketonowych.  Dowiedz się z kolejnych slajdów, co jest faktem, a co mitem, jeśli chodzi o dietę keto. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Główną zasadą diety ketonowej jest czerpanie energii z produktów przemiany tłuszczów, czyli ciał ketonowych. Dowiedz się z kolejnych slajdów, co jest faktem, a co mitem, jeśli chodzi o dietę keto. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE thitarees/123rf
Udostępnij:
Dieta ketonowa jest sposobem żywienia, gdzie organizm czerpie energię z ciał ketonowych, czyli produktów niepełnego trawienia tłuszczów. Jest to dość kontrowersyjny sposób żywienia, który ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Keto dieta może nie tylko działać odchudzająco, ale także wspomagać leczenie padaczki oraz choroby Alzheimera. Sprawdź fakty i mity dotyczące diety ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna – co to jest i jakie są jej zasady?

Dieta ketogeniczna (nazywana ketonową, ketogenną lub keto) to dieta niskowęglowodanowa, w której organizm czerpie energię głównie z produktów przemiany tłuszczów, czyli ketonów.

Taki sposób żywienia wprowadza w stan ketozy, czyli stanu metabolicznego, w którym dochodzi do zwiększenia stężenia ketonów we krwi, przy jednoczesnej stabilizacji glukozy i insuliny. Ketoza jest naturalnym stanem w przypadku głodzenia lub niedoboru insuliny u osób z cukrzycą typu 1.

Sprawdź, co jest faktem, a co mitem na temat diety ketogenicznej

Zasady tej diety opierają się na dostarczaniu określonej ilości białek, węglowodanów i tłuszczów. W podstawowej wersji diety keto tłuszcz stanowi nawet 70-90 proc. energetyczności diety, natomiast pozostałe 10-30 proc. – białko i węglowodany.

Dieta ketogeniczna nie powinna zawierać zbyt dużej ilości białka, ponieważ może to osłabić jej działanie oraz obciążyć wątrobę i nerki produktami przemiany aminokwasów.

Nieprawidłowo prowadzona dieta ketonowa zwiększa ryzyko rozwoju niebezpiecznej kwasicy ketonowej, której objawami są:

  • mdłości,
  • wymioty,
  • ból brzucha,
  • zapach acetonu z ust,
  • wzmożone oddawanie moczu,
  • uczucie pragnienia,
  • kołatanie serca i niepokój.

Co jeść na diecie ketonowej?

W diecie keto należy zwracać szczególną uwagę na jakość produktów, które są spożywane. Powinno unikać się żywności przetworzonej, z dodatkiem ulepszaczy i konserwantów.

Źródłem tłuszczy w diecie mogą być:

  • masło,
  • smalec,
  • oliwa z oliwek,
  • oleje roślinne,
  • awokado,
  • orzechy.

Dodatkowo w jadłospisie mogą znaleźć się:

  • jarmuż, szpinak, cykoria, sałata i kapusta,
  • warzywa o niskiej zawartości skrobi – brokuł, kalafior, brukselka, szparagi, cebula, czosnek, pomidory i ogórki, cukinia, papryka.
  • czerwone mięso, bekon, boczek, salceson,
  • śledź, makrela, łosoś, sardynki, szproty,
  • jaja, najlepiej żółtka,
  • pełnotłusty nabiał.

Produkty bogate w węglowodany powinny być natomiast znacznie ograniczone. Nie należy zatem spożywać nasion zbóż, mąk pełnoziarnistych, roślin strączkowych, produktów słodzonych cukrem, warzyw korzeniowych oraz bogatych w skrobię, czyli np. ziemniaków i kukurydzy.

Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek diety warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub dietetykiem.

Sprawdź, co jest faktem, a co mitem na temat diety ketogenicznej

Źródła:

Sprawdź, na czym najlepiej smażyć potrawy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Przez pandemię żyjemy o 2 lata krócej - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie