Często chorujesz? Możesz mieć niedobór tej witaminy. Sprawdź, jakie objawy wskazują na zbyt niski poziom witaminy E

Monika Góralska
Monika Góralska
Masz problemy ze wzrokiem, pamięcią lub koncentracją? To może oznaczać niedobór witaminy E. Sprawdź w galerii, jak go rozpoznać.
Masz problemy ze wzrokiem, pamięcią lub koncentracją? To może oznaczać niedobór witaminy E. Sprawdź w galerii, jak go rozpoznać. auremar/123rf.com
Osłabienie odporności, problemy ze wzrokiem i zawroty głowy to tylko niektóre objawy niedoboru witaminy E. Jest ona nazywana witaminą życia i młodości, ponieważ opóźnia procesy starzenia się organizmu i wspiera płodność. Pozytywnie wpływa również na pracę serca i mięśni oraz układu krążenia. Niedobory witaminy E mogą dawać nietypowe symptomy, które łatwo zbagatelizować. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak rozpoznać zbyt niski poziom tokoferolu w organizmie.

Spis treści

Objawy niedoboru witaminy E – na to zwróć uwagę

Witamina E, inaczej tokoferol nazywana jest witaminą życia i młodości, ponieważ jest silnym antyoksydantem, który likwidując wolne rodniki, opóźnia procesy starzenia się organizmu. Wspiera ona również płodność oraz pracę serca i mięśni. Niedobory witaminy E rozwijają się latami i mogą doprowadzić do rozwoju chorób serca, miażdżycy i nowotworów.

Te objawy mogą świadczyć o niedoborze witaminy E!

Jakie funkcje w organizmie pełni witamina E?

Witamina E, czyli tokoferol (gr. tokos - urodzić, pherein - nieść) jest uznawana za witaminę płodności i młodości. Jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, a więc do jej prawidłowego wchłaniania potrzebne są również zdrowe tłuszcze, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Najważniejsze funkcje witaminy E to:

  • działanie antyoksydacyjne – chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, a więc przed nadmiernym stresem oksydacyjnym,
  • ochrona przed rozwojem miażdżycy – zapobiega utlenianiu tzw. złego cholesterolu (LDL),
  • wzmacnianie odporności,
  • działanie przeciwzapalne,
  • opóźnianie procesów starzenia się,
  • wspieranie płodności,
  • działanie przeciwzakrzepowe,
  • wspieranie układu sercowo-naczyniowego,
  • uelastycznianie naczyń krwionośnych.

Niedobór witaminy E jest rzadki i grozi głównie osobom na diecie niskotłuszczowej, przy zaburzeniach wchłaniania i metabolizowania tłuszczów, a także osobom starszym i wcześniakom, czyli niemowlętom z niską masą urodzeniową (poniżej 1500 g).

Sprawdź też: Ma 3 tys. lat i jest zdrowszy niż oliwa z oliwek. Obniża cholesterol i cukier we krwi, chroni serce. Wystarczy 1 łyżeczka dziennie

W niektórych przypadkach niedobór witaminy E wynika z rzadkiej choroby genetycznej znanej jako ataksja. Ten stan ma podłoże neurologiczne i wpływa na kontrolę i koordynację mięśni, a rozwija się u dzieci w wieku 5-15 lat.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

Zapotrzebowanie na witaminę E najbardziej zwiększa się u kobiet w okresie ciąży i karmienia piersią. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E waha się od 4-10 mg u dzieci do 8-11 mg u dorosłych.

Według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego zalecane dzienne spożycie witaminy E w diecie wynosi:

  • mężczyźni – 10 mg,
  • kobiety – 8 mg,
  • kobiety w ciąży – 10 mg,
  • kobiety w okresie laktacji – 11 mg,
  • niemowlęta do 6. miesiąca – 4 mg,
  • dzieci od 7. miesiąca do 11. miesiąca – 5 mg,
  • dzieci od 1. do 6. roku życia – 6 mg,
  • dzieci od 7. do 9. roku życia – 7 mg,
  • chłopcy od 10. do 18. roku życia – 10 mg,
  • dziewczęta od 10. do 18. roku życia – 8 mg.

Gdy osoba dorosła ma we krwi mniej niż 4 mg/l witaminy E, zwykle wymaga suplementacji.

Źródła witaminy E w żywności

Witaminę E najlepiej jest uzupełniać w naturalny sposób za pomocą produktów spożywczych. Nie należy sięgać po suplementy diety zawierające syntetyczną witaminę E w postaci alfa-tokoferolu bez konsultacji z lekarzem, który najpierw zleci badania krwi i na tej podstawie zaleci odpowiednie dawkowanie. Przedawkowanie witaminy E może bowiem powodować nadmierne krwawienia, bóle mięśni, biegunkę i wymioty.

Wśród produktów spożywczych najwięcej witaminy E zawierają:

  • orzechy i nasiona, takie jak orzeszki ziemne, migdały, nasiona słonecznika,
  • oleje roślinne, zwłaszcza z oliwek i słonecznikowy,
  • warzywa liściaste,
  • produkty pełnoziarniste, wzbogacane płatki zbożowe,
  • jajka,
  • owoce: kiwi, mango, morwa, maliny, czarna porzeczka.

Witamina E jest bardzo wrażliwa na zbyt wysokie i niskie temperatury, a także dostęp światła i tlenu. Narażenie produktów z jej zawartością (a także większości innych witamin) na działanie tych czynników powoduje rozkład witaminy E i pozbawia je tego składnika.

Sprawdź, jakie objawy wskazują na niedobór witaminy E.

Niedobory magnezu są obecnie powszechne, ponieważ ich główne przyczyny to nieodpowiednia dieta i przewlekły stres. Sprawdź w galerii, jakie dolegliwości wskazują na niedobory magnezu.

Niedobór magnezu to nie tylko drżenie mięśni. Tych objawów n...

Źródło: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego

Bądź zawsze w formie

Materiały promocyjne partnera
Dodaj firmę Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia