Co daje jedzenie czereśni? Są polecane przy chorobach serca i dnie moczanowej. Sprawdzamy właściwości i wartość odżywczą tych letnich owoców

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Dlaczego warto sięgać po czereśnie? Sprawdź, jak ich jedzenie wpływa na organizm. Przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Dlaczego warto sięgać po czereśnie? Sprawdź, jak ich jedzenie wpływa na organizm. Przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. Brooke Lark/Unsplash
Czereśnie to nie tylko pyszne i niskokaloryczne owoce, ale też cenny składnik prozdrowotnej diety. Jedzenie tych owoców wspiera układ krążenia, jest pomocne przy chorobach takich, jak dna moczanowa, a także dozwolone przy cukrzycy i insulinooporności. Warto jeść je na surowo, a w sezonie przygotować z sok, dżem czy nalewkę, czyli czereśniówkę. Zobacz, jakie właściwości i wartość odżywczą mają czereśnie i na co pomagają.

Spis treści

Czy warto jeść czereśnie? Sprawdź, jak wpływają na organizm

Czereśnie to polecane źródło witamin i związków mineralnych, a także cennych związków przeciwzapalnych. Warto sięgać po te sezonowe owoce, gdy się pojawią. W czerwcu i lipcu, gdy jest ich najwięcej, a ceny owoców spadają najbardziej, warto korzystać z cennych właściwości czereśni na co dzień, a także przygotować z niej zdrowe przetwory domowe.

Polecamy też:

Ile kalorii mają czereśnie? Wartość odżywcza czereśni

Czereśnie to niskokaloryczne owoce, które w porcji 100 g zawierają 68 kcal. Garść to zaledwie 50 kcal. Są źródłem witaminy C (7 mg), która jako silny antyoksydant chroni komórki i tkanki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Zawierają także inne związki z tej grupy, którą wyróżnia działanie przeciwzapalne i wspomagające ochronę przed chorobami cywilizacyjnymi. Należą do nich zwłaszcza polifenole, w tym np. kwercetyna, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych, obniża stężenie cholesterolu frakcji LDL we krwi, a także łagodzi objawy alergiczne.

Kolor czereśni ma znaczenie. Im ciemniejszy owoc, tym zawartość związków przeciwutleniających jest większa. Barwa związana jest z poziomem antocyjanów.

Czytaj też: Czym różnią się czereśnie i wiśnie? Wypróbuj przepisy na przetwory z czereśni

Mimo, że czereśnie zawierają znaczne ilości cukru (8 g na 100 g), to ich indeks glikemiczny jest niski i wynosi tylko 23. Dzięki temu osoby z cukrzycą lub insulinoopornością mogą bezpiecznie spożywać umiarkowane ilości tych owoców.

Warto przy tym wiedzieć, że czereśnie w 80 proc. składają się z wody, dzięki czemu korzystnie wpływają na nawodnienie organizmu. Poza tym zawierają 1,3 g błonnika w 100 g, a są to głównie pektyny. To rodzaj związków rozpuszczalnych w wodzie, które wspomagają układ trawienia i poprawiają profil lipidowy krwi. Poza tym wspomniana porcja stanowi źródło 222 mg potasu. Dzięki tym cechom regularne spożycie tych owoców korzystnie wpływa na regulację ciśnienia tętniczego krwi.

Co jeszcze zawierają czereśnie? W 100 g tych owoców znajdziemy również składniki takie, jak:

  • witamina A – 64 j.m. (IU),
  • witamina B1 – 0,027 mg,
  • witamina B2 – 0,033 mg,
  • witamina B3 – 0,154 mg,
  • witamina B6 – 0,049 mg,
  • kwas foliowa – 4 μg,
  • witamina E – 0,07 mg,
  • witamina K – 2,1 μg
  • wapń – 13 mg,
  • magnez – 11 mg,
  • żelazo – 0,36 mg,
  • cynk – 0,07 mg.
  • jod – 330 mg.

Owoce te są zalecane chorym na dnę moczanową, ponieważ zawierają cyjanidynę – związek o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Regularne jedzenie czereśni dodatkowo obniża stężenie kwasu moczowego we krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko ataku dny.

Polecamy także:

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Zadbaj o optymalne trawienie

Dodaj firmę Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pasta jajeczna z awokado

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia