Wiśnie zdrowsze niż czereśnie! Te owoce wspomogą leczenie wielu problemów, od dny moczanowej, przez niestrawność, po bezsenność!

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Wideo
od 16 lat
Wiśni nie jemy tak chętnie, jak czereśni, a szkoda. Choć są kwaśnie i często mało słodkie, stanowią znacznie lepszy wybór w diecie. Owoce wiśni obfitują w prozdrowotne związki, a ich intensywny smak wiąże się z właściwościami odkwaszającymi. Zobacz, dlaczego warto jeść wiśnie w sezonie, a także sięgać po przetwory bez cukru, takie jak sok wiśniowy czy owoce mrożone. Wyjaśniamy, na co pomagają wiśnie i ile ich jeść, by zyskać konkretne korzyści dla zdrowia.

Spis treści

Dlaczego warto jeść wiśnie? Te właściwości warto wykorzystać

Wiśnie należą do najbardziej wartościowych owoców, a według badań jedzone regularnie wspierają ochronę przed rozwojem chorób cywilizacyjnych. Wymienia się wśród nich cukrzycę t. 2, choroby układu sercowo-naczyniowego i nowotwory, a ponadto inne schorzenia na tle zapalnym.

Poznaj liczne korzyści zdrowotne z jedzenia wiśni! Zobacz, na co pomagają te owoce. Przesuwaj zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NA
Poznaj liczne korzyści zdrowotne z jedzenia wiśni! Zobacz, na co pomagają te owoce. Przesuwaj zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. azerbaijan_stockers/freepik

Liczne prace naukowe potwierdziły też inne cenne właściwości wiśni, które są ściśle związane z niepowtarzalnym składem jej związków biologicznie czynnych. To korzyści zdrowotne, które można czerpać w krótszym terminie, zyskując efekty już nawet po kilku dniach spożywania owoców.

Ile można zjeść wiśni dziennie? Kiedy wybierać sok wiśniowy?

Zalecana dzienna porcja wiśni to ok. 450 g dziennie, natomiast w przypadku soku wiśniowego są to dwie duże szklanki (po 250 ml). Owoce te można jeść o każdej porze dnia, a ze względu na swoje działanie i niską zawartość cukrów polecane są zwłaszcza wieczorem.

Z uwagi na sezonową dostępność świeżych wiśni w badaniach często korzystano z soku wiśniowego jako wartościowego i trwałego przetworu z tych owoców. Najcenniejsze właściwości wykazuje przy tym stuprocentowy sok tłoczony z wiśni bez dodatku cukrów. Badacze sięgali ponadto po proszek z liofilizowanych wiśni. Najlepiej jednak sięgać po całe, pełne soku owoce świeże (ewentualnie mrożone), które zawierają też miąższ bogaty w błonnik i inne ważne związki.

Jakie witaminy są w wiśniach? Kalorie i wartość odżywcza owoców

Wiśnie dostarczają do organizmu szereg niezbędnych składników, a tym witaminy C i A, a także związki mineralne i antyoksydacyjne. Przyswajalność soli mineralnych jest zwiększona dzięki wysokiej zawartości kwasów owocowych, natomiast antyoksydanty odpowiadają głównie za właściwości prozdrowotne wiśni. Od nich, a konkretnie – od antocyjanów, pochodzi także kolor skórek i miąższu.

W wiśniach występują także inne przeciwutleniacze z grupy polifenoli, takie jak flawonoidy, flawonole (kemferol i kwercetyna), kwasy fenolowe, a także karotenoidy – oprócz alfa- i beta-karotenu także luteina i neoksantyna. Pod względem zawartości tych związków wiśnie łączą zalety owoców jagodowych oraz kawy. Mają przy tym niewiele cukrów i kalorii, a za to sporo błonnika, m.in. w postaci rozpuszczalnych w wodzie pektyn.

Sprawdź: Czym są pektyny i jakie mają właściwości?

Ile kalorii mają wiśnie? Wartość odżywcza świeżych owoców to średnio:

  • energia – 50 kcal,
  • węglowodany – 12,2 g,
  • w tym cukry – 8,5 g
  • błonnik – 1,6 g,
  • białko – 1 g,
  • tłuszcz – 0,3 g,
  • woda – 86 g.
  • witamina A jako ekwiwalent – 64 mcg,
  • jako beta-karoten – 770 mcg,
  • jako luteina i zeaksantyna – 85 mcg,
  • witamina B3 – 0,4 mg,
  • witamina B5 – 0,143 mg,
  • witamina B6 – 0,044 mg,
  • witamina B9 – 8 mcg,
  • witamina C – 10 mg,
  • witamina K – 2,1 mcg,
  • wapń – 16 mg,
  • żelazo – 0,32 mg,
  • magnez – 9 mg,
  • mangan – 0,112 mg,
  • potas – 173 mg,
  • cynk – 0,1 mg.

Polecamy też:

Wiśnie a czereśnie – różnice

Wiśnia to owoc niewielkiego drzewa o tej samej nazwie z gatunku Prunus cesarus, który należy do rodziny różowatych. W odróżnieniu od wiśni pospolitej, jak krewniaczka czereśnia (Prunus avium), inaczej wiśnia dzika, ptasia lub trześnia, to wysokie drzewo.

Wiśnie są blisko spokrewnione również z wieloma innymi sezonowymi owocami typowymi dla polskiego klimatu, takimi jak jabłka, morele, porzeczki czy truskawki.

Pod względem smaku wiśnie wyróżniają się ciemnoczerwonym, wiśniowym kolorem i kwaskowatym, nieco cierpkim smakiem. Kuliste owoce mają w środku twardą, okrągłą pestkę, i rosną na długich szypułkach często złączonych ze sobą po dwie, rzadziej trzy sztuki. Rosnące podobnie słodkie czereśnie mają większe owoce i występują w odmianach o żółtych i czerwonych.

Wiśnie są uznawana za zdrowsze od czereśni, choć ze względu na intensywnie kwaśny smak nie każdy akceptuje go bez dodatku cukru. Świeże owoce zawierają mniej cukrów i kalorii niż czereśnie, a za to więcej witaminy C – porcja 100 g pokrywa 12 proc. dziennego zapotrzebowania na ten składniki. Są jednak równie bogate w inne witaminy i składniki mineralne.

Kto nie może jeść wiśni?

Wiśnie są na ogół dobrze tolerowane przez zdrowe osoby. Należy jednak pamiętać, że obfitują w fermentujące związki cukrowe, takie jak sorbitol. Spożycie nadmiernej ilości, tak jak w przypadku np. śliwek, może powodować nieprzyjemne objawy, takie jak gazy i wzdęcia, a także kolki, ból brzucha i biegunkę. Dotyczy to zwłaszcza osób wrażliwych.

U niektórych osób po zjedzeniu wiśni może wystąpić reakcja alergiczna, spowodowana uczuleniem na te owoce, alergią krzyżową na określone pyłki, a także reakcją na środki ochrony roślin.

Polecamy także:

Miej ciśnienie pod kontrolą

Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
A
27 lipca, 13:38, Anita:

Przy problemach ze snem tego nie wypróbowałam ale pewnie warto. To co pomaga na pewno to zmiana materaca, wiem z własnego doświadczenia. Kupiłam na https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe i jestem bardzo zadowolona.

REKLAMA SPAM

A
Anita
Przy problemach ze snem tego nie wypróbowałam ale pewnie warto. To co pomaga na pewno to zmiana materaca, wiem z własnego doświadczenia. Kupiłam na https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe i jestem bardzo zadowolona.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia