Orzechy włoskie i ich właściwości zdrowotne. Wspierają pracę serca oraz mózgu. Sprawdź, na co pomaga olejek z orzechów włoskich i orzechówka

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Orzech włoski to skarbnica witamin i związków mineralnych. Surowcem zielarskim są jego kwiaty, liście, a także orzechy – zarówno te zielone, jak i dojrzałe.
Orzech włoski to skarbnica witamin i związków mineralnych. Surowcem zielarskim są jego kwiaty, liście, a także orzechy – zarówno te zielone, jak i dojrzałe. fot. Agata Siemiaszko
Orzechy włoskie to jedne z najpopularniejszych bakalii, które zawierają znaczne ilości magnezu, cynku, kwasów omega-3, a także błonnika pokarmowego. Już jedna garść dziennie wspiera układ krążenia, poprawia pamięć i koncentrację, a nawet zmniejsza ryzyko rozwoju wielu nowotworów. Podpowiadamy, dlaczego jeszcze warto jeść orzechy włoskie oraz podajemy, kto powinien z nich zrezygnować.

Spis treści

Czym są orzechy włoskie i jak je uprawiać?

Orzechy włoskie to jadalne nasiona drzewa orzecha włoskiego (Prunus dulcis), które powszechnie występuje na terenie naszego kraju. Drzewko orzechowe można uprawiać w ogrodzie, jednak należy pamiętać, że jest to dość wymagająca roślina.

Orzech włoski naturalnie występuje na ciepłych terenach Bałkanów, Europy południowo-zachodniej, środkowej Azji i południowo-zachodnich Chinach. Roślina ta nie jest odporna na niską temperaturę, dlatego wiosenne mrozy często niszczą jej liście i kwiaty, co bezpośrednio wpływa na obniżenie plonów. Mimo to orzechy są chętnie zajadane w krajach skandynawskich np.: w kuchni norweskiej.

Uprawiając drzewo orzecha włoskiego, należy pamiętać, że rośliny te powinny być sadzone w miejscach nasłonecznionych i osłoniętych od wiatru – dzięki temu zmniejszy się ryzyko ich przemarznięcia.

Co zawierają orzechy włoskie i ile maja kalorii?

Orzechy włoskie zaliczane są do polskich superfoods, czyli nieprzetworzonych produktów, które w korzystny sposób wpływają na stan zdrowia organizmu. Porcja 100 g stanowi źródło 654,4 kcal, a także 18 g białka, 11,5 g węglowodanów oraz 6,5 g błonnika pokarmowego.

Orzechy włoskie to kaloryczne i tłuste bakalie, a porcja 100 g zawiera aż 60,3 g tłuszczu, w tym 41,2 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli omega-3 i omega-6. Te rodzaje kwasów tłuszczowych wspierają układ krążenia i pracę serca, zmniejszają stan zapalny w organizmie, obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL z równoczesnym podwyższeniem „dobrego” cholesterolu HDL.

Mimo że zawierają one znaczną ilość tłuszczu, to nie stanowią źródła cholesterolu. Co więcej, te bakalie polecane są osobom z miażdżycą, hipercholesterolemią, a także pacjentom po przebytym zawale serca lub udarze mózgu.

Orzechy włoskie uznawane są za jedne z najbogatszych źródeł magnezu, a w 100 g zawierają go aż 99 mg! Ten związek mineralny odpowiada za prawidłową funkcję układu nerwowego, mięśniowego, a nawet immunologicznego.

Co jeszcze znajdziemy w orzechach włoskich? Do najważniejszych witamin i związków mineralnych należą:

  • witamina B1 – 0,39 mg,
  • witamina B2 – 0,12 mg,
  • witamina B3 – 1,19 mg,
  • witamina B5 – 0,57 mg,
  • witamina B6 – 0,078 mg,
  • kwas foliowy – 19 µg,
  • witamina E – 0,7 mg,
  • witamina A – 20 jednostek międzynarodowych (IU),
  • witamina K – 2,7 µg,
  • witamina C – 1,3 mg,
  • wapń – 98 mg,
  • magnez – 99 mg,
  • żelazo – 1,8 mg,
  • fosfor – 332 mg,
  • potas– 474 mg,
  • cynk – 3,09 mg.
  • selen – 4,9 µg.

Dlaczego warto jeść orzechy włoskie? Wpływ na układ pokarmowy i pracę serca

Orzechy włoskie stanowią znakomite źródło błonnika pokarmowego, który wspiera pracę układu pokarmowego, przyspiesza przesuwanie się niestrawionych resztek pokarmowych w dalsze części jelita, a tym samym zapobiega zaparciom. Dodatkowo błonnik zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu jelita grubego i odbytnicy.

Orzechy włoskie stanowią znakomite źródło potasu, który pobudza perystaltykę jelit, a tym samym przyspiesza proces trawienia i skraca czas narażenia na szkodliwe produkty przemiany materii.

Wszystkie orzechy, w tym również włoskie, są znakomitym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują korzystny wpływ na zdrowie organizmu, w tym:

  • działają przeciwnowotworowo,
  • wspierają pracę mózgu,
  • wzmacniają kości i zęby,
  • zwiększają odporność organizmu,
  • poprawiają wzrok,
  • łagodzą alergie i poprawiają stan skóry.

Dodatkowo orzechy włoskie wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego, ponieważ zmniejszają lepkość krwi, a tym samym obniżają ryzyko rozwoju groźnych zakrzepów. Co więcej, regularne spożywanie tylko 30 g tych bakalii dziennie może zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu nawet o 30 proc.

Już niewielka garść orzechów włoskich stanowi znakomite źródło koenzymu Q10, który jest silnym przeciwutleniaczem. Związek ten obniża poziom cholesterolu we krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. Dodatkowo reguluje cukier we krwi i zwiększa wrażliwość komórek na działanie insuliny.

Co ważne, orzechy włoskie są bezpiecznie dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, o ile kobieta nie ma na nie alergii.

Orzechy włoskie w profilaktyce nowotworowej

Większość orzechów stanowi nieodłączny element diety przeciwnowotworowej. Zawarte w orzechach włoskich składniki, w tym kwasy omega-3 i antyoksydanty walczą z wolnymi rodnikami, które są jednymi z głównych przyczyn rozwoju wszystkich typów nowotworów. Dodatkowo orzechy włoskie zawierają kwas fenolowy i elagowy, które wykazują działanie przeciwzapalne, immunostymulujące i homeostatyczne, czyli utrzymują wewnętrzną równowagę organizmu.

W licznych badaniach naukowych udowodniono, że jedzenie 5 razy w tygodniu po 30 g orzechów włoskich może zmniejszać o 20 proc. ryzyko rozwoju wszystkich typów nowotworów, a szczególnie raka piersi.

Orzechy włoskie a układ nerwowy

Niezwykle ważną zaletą orzechów włoskich jest ich pozytywny wpływ na układ nerwowy. Zawierają one znaczne ilości witamin z grupy B, a szczególnie pirydoksyny, czyli B6. Związek ten odpowiada za prawidłową produkcję neuroprzekaźników w mózgu, w tym dopaminy, serotoniny i adrenaliny. Ich właściwy poziom jest niezbędny do utworzenia synaps, czyli połączeń między komórkami nerwowymi.

Z tego względu regularne spożywanie orzechów włoskich może wspierać pamięć, zwiększać koncentrację i przyspieszać proces uczenia się. Warto także wspomnieć, że orzechy włoskie powinny stanowić nieodłączny element diety przeciwko chorobom neurodegeneracyjnym w tym demencji.

Naukowcy oszacowali, że codzienne jedzenie 7 orzechów włoskich (ok. 28 g) może w pewnym stopniu chronić mózg przed utratą tkanki mózgowej, a tym samym chronić organizm przed chorobą Alzheimera.

Właściwości olejku z orzechów włoskich, naparu z liści i zdrowotnej nalewki, czyli orzechówki

Z orzechów włoskich chętnie pozyskuje się olej, który jest skarbnicą witamin i związków mineralnych. Olej z orzechów włoskich stosowany jest nie tylko w kuchni jako dodatek do potraw, ale również jako element domowej pielęgnacji skóry, włosów i paznokci. Olejek nałożony na skórę nawilża ją, regeneruje i przyspiesza proces gojenia się niewielkich ran. Natomiast olejowanie włosów sprawi, że będą wzmocnione, a tym samym zmniejszy się ich wypadanie. Niektóre panie wcierają olejek z orzechów włoskich w paznokcie, dzięki czemu wzmacnia się płytka i zmniejsza podatność na złamanie.

Natomiast napar z liści orzecha włoskiego to remedium na problemy żołądkowe, w tym zatrucie pokarmowe, biegunkę, wzdęcia i skurcze brzucha. Już jedna filiżanka herbatki z liści dziennie może wspierać leczenie dny moczanowej, nadciśnienia tętniczego krwi, a także zaburzeń przemiany glukozy – cukrzycy, insulinooporności i stanu przedcukrzycowego.

Zobacz też: Jak przygotować napar z liści orzecha włoskiego?

Warto także wspomnieć, że niedojrzałe orzechy włoskie stanowią element jednej z najzdrowszych leczniczych nalewek – orzechówki. Stosowanie dawek leczniczych w szybki sposób łagodzi ból brzucha, a także wspiera odrobaczanie organizmu. Ta zdrowotna mikstura w łagodny sposób obniża ciśnienie tętnicze krwi, zmniejsza stężenie cholesterolu frakcji LDL i trójglicerydów we krwi.

Przeciwwskazania do spożywania orzechów włoskich

Niestety mimo dobroczynnych właściwości orzechów włoskich nie wszyscy mogą bezpiecznie po nie sięgać. Głównym przeciwwskazaniem do ich spożywania jest alergia na orzechy lub ich nietolerancja. Naukowcy sugerują również, żeby orzechy włoskie podawać dzieciom dopiero po ukończeniu 1. roku życia, ponieważ bakalie są mocno alergizującymi produktami.

Ostrożność należy zachować również u pacjentów z wrzodami żołądka i dwunastnicy oraz refluksem żołądkowo-przełykowym, ponieważ orzechy mogą nasilać wydzielanie kwasu solnego w żołądku, co dodatkowo nasila objawy chorobowe.

Źródła:
Dodaj firmę Autopromocja

Zadbaj o optymalne trawienie

miejsce #1

TEVA

Hepatil 150mg 80 tabletek

30,99 zł14,99 zł-52%
miejsce #2

Bonimed

Bonimed Syrop Vernikabon complex 100 ml

39,09 zł21,35 zł-45%
miejsce #3

EWOPHARMA

BioGaia Gastrus 30 tabletek do żucia

50,58 zł31,50 zł-38%
miejsce #4

Biocodex

Symbiosys Alflorex 30 kapsułek

40,62 zł
miejsce #5

Aflofarm

HepaSlimin 30 tabl.

8,48 zł
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie