reklama

Olej z pestek dyni – właściwości i wartości odżywcze. Jak stosować olej z dyni, by maksymalnie wykorzystać jego działanie?

Martyna Jaros
Martyna Jaros
Zaktualizowano 
Najbardziej zasobnym w składniki odżywcze jest olej z pestek dyni tłoczony na zimno. Trwałość takiego oleju wynosi 12 miesięcy – wynika to z dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUF), które nie są odporne na utlenianie.
Najbardziej zasobnym w składniki odżywcze jest olej z pestek dyni tłoczony na zimno. Trwałość takiego oleju wynosi 12 miesięcy – wynika to z dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUF), które nie są odporne na utlenianie. 123rf
Olej z pestek dyni cieszy się zainteresowaniem nie tylko ze względu na liczne, prozdrowotne właściwości. Wiele osób olej z dyni konsumuje z powodu wyjątkowego smaku i aromatu, jaki nadaje potrawom. Najkorzystniejszy dla zdrowia, gdyż zawierana najwięcej substancji odżywczych i zdrowych kwasów tłuszczowych jest olej z pestek dyni tłoczony na zimno.

Olej z pestek dyni

Olej z pestek dyni rozpowszechniony jest przede wszystkim W Słowenii, Chorwacji, Węgrzech i Austrii. Uzyskiwanie oleju z dyni, przebiega w sposób jak najbardziej ograniczający straty cennych związków o działaniu prozdrowotnym. Nie wykorzystuje się żadnych rozpuszczalników, a temperatura tłoczenia jest niska.

Najbardziej zasobnym w składniki odżywcze jest olej z pestek dyni tłoczony na zimno. Trwałość takiego oleju wynosi 12 miesięcy – wynika to z dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUF), które nie są odporne na utlenianie.

Olej z pestek dyni wyróżnia się na tle innych olejów wyglądem, smakiem, zapachem i właściwościami. Ma jasnozieloną barwę z domieszką pomarańczowego koloru, aż do ciemnozielonej z czerwoną poświatą. Wyjątkowe zabarwienie zawdzięcza obecności zielonych chlorofili i pomarańczowo-czerwonych karotenoidów. W smaku jest łagodny, aromatyczny, czasem lekko orzechowy.

Dodawanie go do sałatek, sosów przygotowywanych na zimno lub do polewania pieczywa i gotowych mięs – to najkorzystniejsze sposoby wykorzystywania oleju z pestek dyni w kuchni. Ze względu na wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, nie należy ogrzewać tego tłuszczu roślinnego. Nie wskazane jest zatem smażenie, pieczenie, duszenie, ani grillowanie potraw z jego dodatkiem.

Awokado na odchudzanie, cholesterol i nie tylko! Poznaj korz...

Olej z pestek dyni – wartości odżywcze i kalorie

Olej z pestek dyni, jak każdy tłuszcz, jest produktem wysokokalorycznym – dlatego należy spożywać go w rozsądnych ilościach. 100 ml oleju dostarcza 896 kcal, a łyżka (10 ml) – 90 kcal. Przesadą będzie sowite polanie świeżych warzyw olejem, natomiast przygotowanie dressingu z jego dodatkiem (1 łyżka na porcję) – wydaje się lepszą opcją.

Olej z pestek dyni to wartościowe źródło zdrowych tłuszczów, a także składników prozdrowotnych pochodzących z pestek dyni, które w procesie produkcji oleju przedostały się do niego.

W składzie oleju z pestek dyni wyróżniamy następujące cenne składniki:

  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe (PUFA): 46 proc. oleju stanowi kwas linolowy z rodziny n-6,
  • jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA): 33 proc. oleju stanowi kwas oleinowy,
  • fitosterole: sitosterol i sigmastendion,
  • skwalen,
  • związki fenolowe: kwas syryngowy, felurowy i kawowy,
  • karotenoidy: zeaksantyna, beta-karoten, luteina i kryptoksantyna,
  • witaminy: A, E oraz z grupy B,
  • składniki mineralne: selen, potas, cynk.

Czytaj także

Olej z pestek dyni – właściwości

Olej z pestek dyni powinien znaleźć się w diecie mężczyzn, ze względu na wysoką zawartość cynku. Cynk w diecie wielu Polaków dostarczany jest w zbyt małych ilościach, a pełni on bardzo dużo ważnych funkcji. Niedostateczne spożycie cynku wraz z dietą prowadzi do pogorszenia funkcjonowania układu odpornościowego, pogorszenia gojenia ran, zwiększa utratę włosów, a także może objawiać się zaburzeniami węchu i smaku.

Karotenoidy, witamina E i związki fenolowe, wspólnie tworzą bogatą kompozycję o działaniu antyoksydacyjnym. Zapewniają one skuteczną ochronę organizmu przed wolnymi rodnikami, których nadmiar w stosunku do substancji przeciwutleniających sprzyja m.in. chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Związki fenolowe, reprezentowane przez kwasy p-kumarowy, kawowy i ferulowy zapobiegają fotooksydacyjnym uszkodzeniom skóry wywołanym przez szkodliwe promieniowanie UV. Dwa ostatnie kwasy uczestniczą w ograniczaniu mutacji w kodzie genetycznym, tym samym pomagają w obniżaniu ryzyka rozwoju nowotworów.

Karotenoidy, pod postacią zeaksanytyny, luteiny i kryptoksantyny, są istotnymi składnikami uczestniczącymi w procesach widzenia. Ich największe stężenie znajduje się w plamce żółtej, zlokalizowanej na siatkówce oka. Plamka żółta odpowiada za ostrość widzenia.

Czytaj także

Olej z pestek dyni wskazany jest w diecie osób z nadciśnieniem tętniczym. W badaniu z udziałem szczurów, którym podawano przez 6 tygodni 40-100 mg oleju z pestek dyni na kilogram masy ciała, zaobserwowano obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Autorzy tłumaczyli zależność zawartością w oleju substancji, stymulujących wydzielanie tlenku azotu w śródbłonku naczyń krwionośnych, który rozszerza naczynia, co sprawia, że krew płynie wolniej, a ciśnienie obniża się.

Olej z pestek dyni charakteryzuje się wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych, które bardzo korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu człowieka – szczególnie na gospodarkę lipidową. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe sprzyjają obniżaniu poziomu cholesterolu ogólnego i tzw. „złego”c cholesterolu LDL, jednocześnie zwiększając stężenie cholesterolu frakcji HDL – korzystnego.

Zgodnie z zaleceniami żywieniowymi, 5-8 proc. energii diety powinno pochodzić z PUFA n-6, a 1-2 proc. z PUFA n-3. W oleju z pestek dyni przeważa kwas PUFA n-6, w postali kwasu linolowego. Obniża on poziom triglicerydów oraz cholesterolu ogólnego. Wykazuje hamujące działanie w kontekście agregacji płytek krwi w naczyniach krwionośnych, obniża ciśnienie tętnicze oraz uczestniczy w procesie gojenia ran.

Cynk w jedzeniu – na płodność, piękne włosy i odporność

W badaniach wykazano, że zawartość fitosteroli w oleju z nasion styryjskiej dyni wynosi 3,5-4 g/kg oleju. Zgodnie z raportem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), korzystny efekt w postaci obniżenia poziomu cholesterolu ogólnego oraz frakcji „złego” cholesterolu LDL o 10-15 proc. obserwuje się przy spożyciu 1-3 g na dobę steroli roślinnych.

Olej z pestek dyni – jak stosować?

Olej z pestek dyni w celach prozdrowotnych można spożywać w ilości 1-2 łyżeczki dziennie. Można wypić olej bezpośrednio lub dodać do sałatki – ważne, by go nie ogrzewać. Należy pamiętać, że taka porcja oleju dostarcza o 45 kcal, co warto uwzględnić w diecie szczególnie ukierunkowanej na utratę masy ciała.

Zobacz: czym jest cholesterol?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3