Kto nie powinien jeść maku? Przy tych dolegliwościach trzeba unikać makowca, kutii oraz łazanek z makiem. Czy też musisz uważać na mak?

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Wideo
od 16 lat
Mak to stały składnik wielu dań, szczególnie tych świątecznych. Jest podstawą makowca, słodkiej wigilijnej kutii oraz rogali świętomarcińskich. Te małe ziarenka wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe i wykrztuśne, ale nie wszyscy mogą bezpiecznie spożywać produkty z ich dodatkiem. Sprawdź, kto powinien unikać maku. To nie tylko małe dzieci.

Spis treści

Lubisz smak pieczonego makowca lub ciasta makowa panienka? Niestety, w niektórych okolicznościach i przy pewnych dolegliwościach te potrawy nie są w
Lubisz smak pieczonego makowca lub ciasta makowa panienka? Niestety, w niektórych okolicznościach i przy pewnych dolegliwościach te potrawy nie są wskazane. gkrphoto/123RF

Kto nie powinien jeść maku? Te osoby muszą unikać makowca i kutii

Mimo dobroczynnych właściwości tych drobnych niebieskich ziarenek nie wszyscy mogą bezpiecznie po niego sięgać. W galerii podpowiadamy, kto powinien go unikać.

Zajrzyj do naszej galerii i zobacz, kto nie powinien jeść maku

Czy mak jest zdrowy? Właściwości odżywcze maku

Mak niebieski to niewielkie ziarenka pochodzące z jednorocznej rośliny, należącej do gatunku makowatych. Często uznawany jest za trudny do wyplenienia chwast. Pierwotnym miejscem występowania maku niebieskiego była Azja, jednak jego uprawa z powodzeniem przyjęła się w Europie, a jego największym producentem są Czechy. Mak można kupić w różnej formie: ziaren niezmielonych lub mielonych, a także w puszce z dodatkiem rodzynek i mleka.

Ziarna maku są bardzo kaloryczne, ponieważ w 100 g zawierają aż 524 kcal. Dodatkowo taka sama porcja stanowi źródło 23,7 g białka, 4,2 g węglowodanów oraz ogromnej ilości tłuszczu – 42, 9 g, jednak tylko 5,5 g stanowią nasycone kwasy tłuszczowe, natomiast reszta to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Warto również wspomnieć, że suche ziarna maku niebieskiego stanowią również źródło błonnika pokarmowego, a porcja 100 g zawiera aż 20,5 g tego składnika.

Dodatkowo mak stanowi źródło wielu cennych witamin i związków mineralnych:

  • witamina B1 – 0,854 mg,
  • witamina B2 – 0,1 mg,
  • witamina B3 – 0,896 mg,
  • witamina B5 – 0,324 mg,
  • witamina B6 – 0,247 mg,
  • kwas foliowy – 82 mcg,
  • witamina E – 1,77 mg,
  • sód – 26 mg,
  • potas – 719 mg,
  • wapń – 1438 mg,
  • żelazo – 9,76 mg,
  • magnez – 347 mg,
  • fosfor – 870 mg,
  • miedź – 1,63 mg,
  • mangan – 6,71 mg,
  • cynk – 7,9 mg,
  • selen – 13,5 mcg.

Ziarna maku to znakomite roślinne źródło żelaza i wapnia, dlatego ten produkt polecany jest szczególnie osobom będącym na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej.

Dowiedz się więcej: Co zrobić z masy makowej? Sprawdź przepisy na makowiec, kutię i nie tylko

Właściwości zdrowotne maku. Przy jakich dolegliwościach pomaga?

Mak zazwyczaj kojarzony był z środkiem nasennym, jednak to niejedyne jego zastosowanie. Zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych sprawia, że regularne spożywanie produktów z makiem może obniżać poziom cholesterolu LDL i podwyższać poziom HDL, pod warunkiem, że produkty te nie będą zawierały znacznych ilości cukru i tłuszczów utwardzanych, np. margaryn.

Mak dzięki zawartości błonnika pokarmowego pobudza perystaltykę jelit i przesuwa niestrawione resztki pokarmowe w dalsze części jelit. Warto również wspomnieć, że zawartość składników czynnych sprawia, że ziarna maku zmniejszają podrażnienia błon śluzowych górnych dróg oddechowych oraz ułatwiają odkrztuszanie zalegającej w płucach wydzieliny.

Jakie jeszcze właściwości wykazuje mak niebieski? Fitoterapeuci zaznaczają, że może on działać:

  • przeciwmiażdżycowo,
  • przeciwzapalnie,
  • uspokajająco,
  • przeciwlękowo,
  • przeciwzaparciowo,
  • przeczyszczająco
  • przeciwkaszlowo.

Warto wspomnieć, że surowcem zielarskim są również kwiaty maku polnego, wykazują one wiele właściwości zdrowotnych. Najczęściej stosuje się je jako napar na kaszel lub jako środek nasenny.

Dodaj firmę Autopromocja

Zadbaj o optymalne trawienie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
o.rydzyk
zamiast kutii jedz [wulgaryzm]a!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia