Jest jedna rzecz, której eksperci zajmujący się snem nie robią nigdy rano. To straszne, ale może zmienić twoje życie na lepsze

OPRAC.:
Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk
Wideo
od 16 lat
Poranki bywają trudne. Dźwięk budzika przerywający błogi sen to mój osobisty koszmar. A chyba wszyscy marzymy o spokojnym, regenerującym śnie, który pozwoli obudzić się pełnym energii i gotowym na wyzwania dnia, prawda? Co zrobić, żeby budzić się wypoczętym? Eksperci zajmujący się snem zdradzili, czego nigdy nie robią rano. To prosta rzecz, która może być przełomem.

Spis treści

Czego NIE robić po przebudzeniu? Eksperci zdradzają sekret na dobry dzień

Masz w zwyczaju włączać drzemki, kiedy rano zadzwoni budzik? Ja tak. Odwlekam wstanie z łóżka tak długo jak to tylko możliwe. Nie odkryję tu Ameryki, jak napiszę, że nawyki związane ze snem wpływają na cały dzień. Kiedy się nie wyśpisz, odczuwasz zmęczenie i nie możesz się skoncentrować, nie wspominając o rozdrażnieniu i chęci powrotu do łóżka. Eksperci, którzy zajmują się zdrowiem snu, podają jeden konkretny nawyk, który może zrewolucjonizować twoje poranki. A chodzi o… wstawanie zaraz po wyłączeniu budzika.

– Staram się nie leżeć w łóżku, ponieważ zdecydowanie czuję, że to powoduje, że czuję się bardziej leniwy lub ospały – zdradza dr Chester Wu, psychiatra i specjalista medycyny snu.

Utrzymanie stałego harmonogramu snu jest ważne dla twojego zdrowia.
Utrzymanie stałego harmonogramu snu jest ważne dla twojego zdrowia. freepik

Lekarze zajmujący się snem nie leżą w łóżku, scrollując na telefonie przez 15 minut, zanim zwloką się z łóżka.

– Nigdy nie zostaję w łóżku i nie wykonuję w nim czynności, które nie są związane ze snem i intymnością. Oznacza to, że kiedy się budzę, natychmiast wstaję z łóżka i idę w inne miejsce w moim domu – mówi Chelsie Rohrscheib, neuronaukowiec i ekspert w dziedzinie snu. – Pomaga to utrzymać w moim mózgu skojarzenie, że sypialnia jest tylko miejscem odpoczynku, co sprzyja wysokiej jakości snu.

Co zrobić od razu po wstaniu?

Poza radą o natychmiastowym wstawaniu z łóżka po przebudzeniu, eksperci ds. snu mówią, co robią tuż po tym.

– Nigdy nie pozostaję w ciemnej sypialni – dodaje dr Chris Winter, neurolog i ekspert w dziedzinie zdrowia snu. – Konieczne jest wyjście na światło dzienne. Światło skutecznie wyłącza produkcję melatoniny w mózgu i daje organizmowi znać, że dzień się rozpoczął.

To, co jest niezwykle ważne dla poczucia wyspania się i wypoczęcia jest… regularność.

Regularne godziny pobudki pomagają zegarowi biologicznemu regulować funkcje fizjologiczne, nie tylko sen. Spanie w weekendy prowadzi do społecznego jet lag i powoduje trudności z koncentracją, zmęczenie, drażliwość i bóle głowy – mówi Carleara Weiss, specjalista ds. snu i adiunkt badawczy na Uniwersytecie w Buffalo, State University of New York.

Do regularnego harmonogramu snu zachęca też dr Raj Dasgupta, lekarz chorób wewnętrznych, płuc, opieki krytycznej i medycyny snu.

– Utrzymanie stałego harmonogramu snu, w którym budzisz się i kładziesz spać o tej samej porze każdego dnia, jest naprawdę ważne dla zapewnienia dobrej jakości snu.

Co zrobić, żeby mieć lepszy sen?

Na dobry sen pracujesz cały czas. Wynika to z twojego rytmu dobowego – naturalnego cyklu snu i czuwania, który trwa 24 godziny na dobę.

– Rytm dobowy, twój wewnętrzny zegar biologiczny, działa w przybliżeniu w cyklu 24-godzinnym i dyktuje, kiedy czujesz się obudzony lub senny, w dużej mierze pod wpływem ekspozycji na światło – wyjaśnia dr Wu. – Poranne zachowania zdrowotne wzmacniają silny rytm dobowy, promując czuwanie w ciągu dnia i senność w nocy.

Do problemów ze snem mogą prowadzić:

Sposoby na lepszy sen wg ekspertów zajmujących się snem:

  • Ekspozycja na naturalne światło słoneczne – wystaw się na słońce, najlepiej niedługo po wstaniu z łóżka. Wyjdź na spacer albo… otwórz okno. Światło w ciągu dnia jest bardzo ważne dla utrzymania prawidłowego rytmu dobowego. Badania wykazały, że brak ekspozycji na światło słoneczne może obniżyć jakość snu, przyczynić się do bezsenności i negatywnie wpłynąć na nastrój.

  • Ruszaj się – aktywność fizyczna daje mózgowi sygnał, że dzień się rozpoczął. Poranne ćwiczenia nie muszą być szczególnie intensywne. Może to być spacer lub lekkie rozciąganie.

  • Zaściel łóżko – zaścielone łóżko nie kusi, żeby się w nim znów położyć – czy to po śniadaniu, czy też w ciągu dnia. Na niektórych drzemka w ciągu dnia może negatywnie wpłynąć na sen w nocy.

I przede wszystkim spróbuj robić tak, jak radzą eksperci ds. snu – wstawaj tuż po przebudzeniu i nie zostawaj dłużej w łóżku. Dasz radę?

Źródło:

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia