Jak przetrwać zimę? Zadbaj o ciało, duszę i swoje otoczenie. 15 kroków, dzięki którym przywitasz wiosnę z uśmiechem i energią

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Spędzanie czasu na świeżym powietrzu i w dobrym towarzystwie to podwójny krok w stronę poprawienia jakości swojego życia.
Spędzanie czasu na świeżym powietrzu i w dobrym towarzystwie to podwójny krok w stronę poprawienia jakości swojego życia. Gustavo Fring / Pexels
Zima źle działa na twoją psychikę? Przez wieczną szarówkę i mróz nie masz ochoty na spotkania z przyjaciółmi i żadne aktywności? Nie daj się zamknąć w domu i pogrążyć w depresji. Wypróbuj sprawdzone sposoby na poprawienie sobie nastroju. Zadbaj o odpowiednią dawkę ruchu, światła i uwagi dla swoich potrzeb. Bądź dla siebie dobry i odczaruj zimę!

Spis treści

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Zacznij od zadbania o formę

W okresie zimowym dużo ciężej jest nam zmobilizować się do wychodzenia na zewnątrz i do aktywności fizycznej. Jednak właśnie w tym czasie szczególnie ważne jest utrzymanie odpowiedniej formy i wykorzystywanie każdej okazji do przebywania na świeżym powietrzu w ciągu dnia.

  1. Należy zadbać o jak najczęstsze spacery, które dostarczają nam okazji do ekspozycji na światło słoneczne i kontaktu z naturą. Kiedy pogoda nie sprzyja wędrówkom, można zaplanować wycieczkę do... oranżerii. Pozwoli nam to na chwilę oderwać się od szarej rzeczywistości i przypomni, że do wiosna jest coraz bliżej.

  2. Zaczynanie i kończenie pracy, kiedy za oknem jest ciemno, nie wpływa dobrze na nasze samopoczucie. Dlatego dobrze jest zaplanować sobie dzień tak, aby mieć możliwość wyjścia w ciągu dnia na świeże powietrze. Jeśli zaczniemy dzień wcześniej, da nam to okazję do zrobienia sobie przerwy w pracy i wyjścia na krótki spacer.

  3. Zazwyczaj czas spędzony podczas ekspozycji na promienie słoneczne jest niewystarczający zimą, dlatego należy pamiętać o suplementacji witaminy D. Wpływa ona nie tylko na stan kości i zębów, ale także na odporność organizmu oraz zapobiega licznym chorobom cywilizacyjnym

    Dowiedz się więcej: Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci nawet o 25 proc.

  4. Choć może się wydawać, że o odpowiednie nawodnienie organizmu należy dbać przede wszystkim latem, to regularne picie wody, nie należy o nich zapominać także zimą. Suche, często zbyt ciepłe powietrze w pomieszczeniach sprzyja odwodnieniu organizmu, co szybko odczuwamy m.in. na skórze. W tym czasie warto sięgnąć także po sprawdzone comfort food – potrawy, które sprawiają, że czujemy się dobrze, koniecznie z rozgrzewającymi przyprawami.

  5. W okresie jesienno-zimowym warto sięgać po zioła zbierane latem. Odpowiednio dobrane mieszanki mogą: wspomóc naszą osłabioną odporność (oregano, jeżówka purpurowa, czystek), pomóc w walce z infekcją (kwiaty lipy, owoce i pędy maliny, kwiaty i owoce czarnego bzu), poprawić nastrój lub ułatwić zasypianie (melisa, kozłek lekarski, lawenda, rumianek i werbena).

  6. Co jeszcze może pomóc nam w przetrwaniu zimowej szarugi? Małe przyjemności. Dla jednej osoby będzie to wizyta w salonie SPA i zafundowanie sobie relaksującego masażu, dla drugiej aromatyczna, długa kąpiel lub medytacja w ciszy, a dla kogoś innego wizyta w saunie lub polowanie na okazje podczas zimowych wyprzedaży. Takie dawanie sobie okazji do radości, sprawi, że łatwiej będzie przetrwać zimne i ponure miesiące.

Nie zapomnij o zdrowiu psychicznym. Dobre samopoczucie wpływa na naszą odporność

Dbając o ciało nie powinniśmy zapominać o utrzymaniu w dobrej formie również swojej głowy. Jeśli pogrążymy się w sezonowej depresji lub zaczniemy z pewnością stracimy też chęć i siłę do jakichkolwiek aktywności. Co może pomóc w utrzymaniu dobrej formy psychicznej?

  1. Otaczaj się dobrymi ludźmi – przebywanie w towarzystwie osób, z którymi czujemy się dobrze, wpływa dobroczynnie na naszą psychikę i ciało. Fizyczna bliskość rodziny i przyjaciół zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji, poprawia naszą samoocenę i obniża ciśnienie krwi.

  2. Nadrób zaległości w czytaniu – długie zimowe wieczory sprzyjają spędzaniu czasu w domowym zaciszu, warto wykorzystać go pożytecznie np. sięgając po lektury, na które nie mieliśmy czasu w letnie miesiące.

  3. Praktykuj wdzięczność – codzienne przypominanie sobie o tym, że mamy za co być wdzięczni, sprawia, że jesteśmy pozytywniej nastawieni do życia, wzrasta nasze zadowolenie z niego, a jednocześnie lepiej śpimy, radzimy sobie z emocjami i dogadujemy się z otoczeniem.

    Dowiedz się więcej: Jakie korzyści niesie za sobą praktykowanie wdzięczności?

  4. Znajdź nowe hobby – osoby, które nie pracują lub mają dużo wolnego czasu zimą, mogą przeznaczyć go na realizację swoich pasji. To czas, który można poświęcić na zrobienie kursu nowej umiejętności, rozwijanie dotychczasowych pasji. Idealnym rozwiązaniem, byłby poświecenie się aktywności, którą można podejmować tylko zimą np. jazda na łyżwach lub biegówkach. Warto rozważyć także wolontariat, który jest okazją do spotkania się ludźmi, daje poczucie misji i przynosi satysfakcję z pomagania potrzebującym.

  5. Zminimalizuj to, czego najbardziej nie lubisz w zimie – osoby, którym przeszkadza zimno powinny zainwestować w bieliznę termiczną. Te, które nie lubią ciemności, wykorzystywać każdą okazję do spacerów w ciągu dnia lub skorzystać z fototerapii. Jeśli zimą dokucza Ci brak ruchu lub towarzystwa – poszukaj w okolicy grup sąsiedzkich, które wspólnie i aktywnie spędzają czas.

Zadbaj o swoje ubranie i otoczenie

Choć najważniejsze jest utrzymanie w dobrej formie ciała i ducha, nie należy zapominać także o tym, jak na nasze samopoczucie wpływają wnętrza i otaczające nas przedmioty. One także potrafią sprawić, że czujemy się bardziej komfortowo. Dlatego, aby poprawić sobie nastrój, zimą warto zainwestować w:

  • ciepłą i wygodną odzież – podstawą do komfortowych zimowych wycieczek jest zaopatrzenie się w ciepłą czapkę, szalik i rękawiczki oraz dodatkowe ocieplacze, wygodne buty oraz bieliznę termoaktywną, najlepiej wykonaną z naturalnych tkanin,
  • dobry termos – nic tak nie rozgrzewa podczas długiego spaceru jak łyk ciepłej herbaty, dlatego zimą warto mieć termos, który długo trzyma ciepło i nie przecieka. Aby mieć taką gwarancję zazwyczaj trzeba zainwestować w markowy produkt, ale warto potraktować to jako inwestycję na lata.
  • olejki zapachowenaturalne olejki eteryczne rozpylane za pomocą dyfuzorów lub używane do masaży mogą wpłynąć pozytywnie na nasz nastrój (cytrynowy, jaśminowy czy miętowy) lub wspomagać organizm w walce z sezonowymi infekcjami (rozmarynowy, tymiankowy lub z trawy cytrynowej),
  • oczyszczacz powietrza – dobry oczyszczacz powietrza z filtrem węglowym lub HEPA usunie z powietrza większość alergenów i pyłów PM2,5, które pogarszają nasze samopoczucie, obniżają odporność i sprzyjają rozwojowi alergii i innych schorzeń. Warto wybrać ten z opcją nawilżania powietrza, która bardzo przydaje się zimą i rozpylania olejków eterycznych.

Bądź zawsze w formie

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia