Co zapewnia zastrzyk energii, poprawia jakość snu i efektywność pracy? Światło! To skuteczny lek na senność i apatię

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Najlepszym samopoczuciem psychicznym cieszymy się latem (51 proc.), następnie wiosną (35 proc.), zostawiając daleko w tyle jesień i zimę z wynikami 5 i 2 proc. Co ciekawe, 7 proc.  respondentów nie zauważa związku między porą roku a swoim nastrojem.
Najlepszym samopoczuciem psychicznym cieszymy się latem (51 proc.), następnie wiosną (35 proc.), zostawiając daleko w tyle jesień i zimę z wynikami 5 i 2 proc. Co ciekawe, 7 proc. respondentów nie zauważa związku między porą roku a swoim nastrojem. Andrea Piacquadio / Pexels
Udostępnij:
Od dawna wiadomo, że dostęp do światła dziennego ma ogromny wpływ na naszą psychikę. Jego brak może obniżyć nastrój i powodować senność oraz apatię – w szczególności w okresie jesienno-zimowym. Jak pokazują najnowsze dane, o odpowiednie oświetlenie należy zadbać zarówno w sypialni, jak i w miejscu pracy. Sprawdź, na co należy zwrócić szczególną uwagę aranżując przestrzeń do spania i domowe biuro.

Spis treści

Wpływ światła na zdrowie psychiczne

Jak wynika z badania przeprowadzonego w grudniu 2021 r. przez markę Domondo na grupie 1124 Polaków, ograniczony dostęp do światła dziennego w okresie jesienno-zimowym ma znaczący wpływ na nasz komfort psychiczny, emocje, produktywność i kreatywność. Aż 63 proc. respondentów odczuwa w tym czasie senność i apatię, 36 proc. badanych skarży się na brak humoru, a kolejne 25 proc. na zdenerwowanie.

Zdaniem psychologa biznesu, trenerki i współwłaścicielki Podkarpackiego Centrum Szkoleniowego, Magdaleny Popek, istnieje silna zależność między dostępnością światła dziennego a kondycją psychiczną człowieka.

Światło słoneczne pełni rolę regulatora funkcji życiowych człowieka (i nie tylko). Deprywacja światła słonecznego może wpływać na obniżenie nastroju i sprzyjać stanom depresyjnym (ale wcale nie musi). Dlatego w krajach położonych bardziej na północ, mieszkańcy „doświetlają się” sztucznym światłem w ramach profilaktyki zaburzeń depresyjnych – opowiada.

Światło a sen

Światło wpływa nie tylko na komfort naszego życia w ciągu dnia, ale także na jakość odpoczynku nocnego. Dzieje się tak za sprawą szyszynki wydzielającej melatoninę – hormon, którego wysokie stężenie obniża temperaturę ciała, ciśnienie i poziom glukozy we krwi, powodując uczucie senności.

Działanie szyszynki zależne jest od ilości światła trafiającego na siatkówkę oka i regulującego wydzielanie zarówno melatoniny, jak serotoniny odpowiadającej z kolei za pobudzenie i pozytywny nastrój.

Nadchodzący zmierzch, a więc ograniczenie dopływu światła, zbiega się ze zwiększonym wydzielaniem melatoniny w organizmie. Jej szczytowy poziom osiągany jest między godziną 24:00 a 3:00 i zaczyna spadać około godziny 6:00.

Dowiedz się więcej:

Aby nocny odpoczynek przebiegał bez zakłóceń, a organizm miał możliwość pełnej regeneracji, powinno się unikać nie tylko światła dziennego, ale także sztucznego oświetlenia.

Przebywając w sypialni należy zrezygnować z korzystania z urządzeń elektronicznych emitujących światło niebieskie – telefonów, tabletów czy telewizorów – przynajmniej na dwie godziny przez udaniem się na spoczynek. Szykując się do snu należy szczelnie zasłonić okna, a także wyłączyć wszystkie źródła światła.

Umożliwi to wyrównanie poziomów hormonów i nie rozreguluje naszego zegara biologicznego. Skuteczność zasypiania i spania w zaciemnionych pomieszczeniach potwierdzają deklaracje ankietowanych, z których 7 na 10 najlepiej wysypia się, kiedy w pokoju panuje całkowita ciemność.

Dowiedz się więcej:

Oświetlenie a miejsce pracy

Aż 36 proc. badanych pracuje obecnie ze swojego domu lub mieszkania. To oznacza, że mamy większy niż kiedykolwiek wpływ na to, jak wygląda nasze miejsce pracy. Biorąc pod uwagę, że doceniamy dobroczynne działanie naturalnego światła – 78 proc. ankietowanych pracuje efektywniej, mając do niego większy dostęp – powinniśmy w miarę możliwości, zadbać o swoje domowe biuro.

Zdecydowana większość badanych woli pracować w dzień, gdy pomieszczenie jest naturalnie oświetlone. Ma to wpływ zarówno na ich zdrowie fizyczne, w tym wzrok, jak i zdrowie psychiczne – zwiększa się kreatywność i produktywność.

Aranżując miejsce do pracy w domu najlepiej jest wykorzystać naturalne światło wpadające przez okna. Jeśli istnieje taka możliwość, dobrze jest pracować w pomieszczeniu, w którym jak najdłużej operuje słońce. Nie powinno ono jednak utrudniać nam pracy – świecić w oczy czy odbijać się ekranie komputera.

Jeśli mamy ograniczone pole manewru, możemy sięgnąć po triki wykorzystywane przez ankietowanych: 54 proc. badanych doświetla wnętrza za pomocą jasnych kolorów ścian i dodatków, 48 proc. montuje dodatkowe lampy, a 30 proc. stawia na bardziej przepuszczalne osłony okienne.

Zobacz także:

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców z Uniwersytetu w Louisville brak wystarczającej ilości snu może skutkować spadkiem poziomu energii, sprawiając, że niewyspana osoba staje się zmęczona i zrzędliwa kolejnego dnia.Dorosła osoba powinna spać minimum od 6 do 8 godzin, aby się w pełni zregenerować. Warto pamiętać o tym, aby chodzić spać między godziną 22 a 23, ponieważ najlepiej wpisuje się to w naturalny rytm dobowy.

Nie możesz podnieść się z łóżka w poniedziałkowy poranek? Wy...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Małpia ospa może być użyta jako broń biologiczna

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie