Co warto stosować zamiast cukru? Zobacz, czym słodzić kawę, herbatę i potrawy! Poznaj też szkodliwe zamienniki cukru, które lepiej omijać

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Czym zastępować cukier w napojach i posiłkach? Na pewno naturalnymi słodzikami! Sprawdź, które zamienniki cukru wybierać, a których najlepiej unikać! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Czym zastępować cukier w napojach i posiłkach? Na pewno naturalnymi słodzikami! Sprawdź, które zamienniki cukru wybierać, a których najlepiej unikać! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. antonioguillem/123RF
Udostępnij:
Cukier jest sprawcą wielu problemów ze zdrowiem, a współczesne produkty zawierają go w nadmiarze. Warto więc zastępować ten produkt niskokalorycznymi słodzikami, ale koniecznie zdrowymi. Sprawdź, które zamienniki cukru stołowego są najbardziej polecane i sprawdzą się w kawie, herbacie czy posiłkach. Podajemy też, które substancje słodzące są szkodliwe i lepiej nie spożywać ich na co dzień.

Spis treści

Czym zastąpić cukier stołowy?

W trosce o figurę i zdrowie wiele osób zastępuje cukier jego substytutami w postaci sztucznych i naturalnych słodzików, dodając je do napojów, posiłków i domowych wyrobów. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów substytutów cukru, z których nie wszystkie są bezkaloryczne czy niskokaloryczne.

Popularne są również naturalne dodatki słodzące, które oprócz cukrów pochodzących z roślin zawierają też składniki korzystne dla zdrowia, jak np. antyoksydanty, składniki mineralne i prebiotyki, czyli związki odżywiające korzystną mikroflorę jelitową. Przykłady to miód, syrop z agawy czy klonowy, melasa czy cukier kokosowy.

Czy jednak sięganie po dietetyczne słodziki ma sens i które z nich są najbardziej polecane, a które odradzane? Doniesień na ich temat przybywa i pomimo niezłomnej postawy wielkich koncernów broniących praw do stosowania szkodliwych substancji w swoich wyrobach coraz częściej mówi się o niekorzystnym działaniu powszechnie stosowanych dodatków.

Sprawdź, które słodziki są obecnie na „TAK”, a które – na „NIE”!

Przeczytaj także:

Dlaczego sacharoza jest niezdrowa?

Sacharoza, inaczej cukier stołowy, to prosty związek węglowodanowy. Stanowi naturalny składnik produktów roślinnych, głównie owoców. Spożywana w postaci takich świeżych pokarmów, a zwłaszcza w niewielkich ilościach, ma neutralny wpływ na zdrowie. Często nawet wspomaga organizm w sytuacjach wzmożonego wysiłku fizycznego i psychicznego, gdy wzrasta zapotrzebowanie na szybko dostępną energię.

Problem w tym, że cukier w postaci oczyszczonej jest wszechobecnym i stosowanym w nadmiarze składnikiem współczesnej żywności. Tak zwane cukry dodane znajdują się w składzie około 3/4 wszystkich produktów na sklepowych półkach! Dlaczego? Ponieważ poprawiają smak surowców, które na skutek przetwarzania straciły większość swoich naturalnych walorów.

Wraz z solą i tłuszczem, cukier sprawia, że przemysłowe produkty wydają się smakowite, a wynika to z silnego działania tych związków na mózg. Gdy dodać do tego wzmacniacze smaku i/lub spożywcze kwasy na liście składników produktu, otrzymujemy kombinację wybitnie stymulującą kubki smakowe. Taką żywność trudno przestać jeść, działa ona również uzależniająco.

Spożywanie nadmiaru cukru jest niezdrowe i przyczynia się do nadwagi i otyłości oraz wielu chorób rozwijających się na tle zapalnym. W takiej sytuacji organizm przestaje sobie radzić z jego przetwarzaniem, co skutkuje zaburzeniami metabolicznymi i prowadzi do rozwoju insulinooporności, a w jej konsekwencji – do rozwoju cukrzycy typu 2.

Nadmierny poziom cukru we krwi uszkadza białka budujące komórki i tkanki organizmu, nasilając stres oksydacyjny w ustroju i przyczyniając się do przyspieszonego starzenia. To także mechanizm powstawania szkód w ciele pod wpływem cukrzycy. W takich warunkach szybciej rozwijają się choroby cywilizacyjne.

Nadmiar cukru w diecie zaburza ponadto regulację apetytu i nastroju oraz prowadzi do rozwoju próchnicy, stłuszczenia wątroby i miażdżycy, która jest przyczyną występowania chorób układu krążenia. Warto więc zastępować ten produkt stosowany do napojów i dań zdrowymi słodzikami naturalnego pochodzenia.

Sprawdź, po które słodziki warto sięgać na co dzień, a które zamienniki cukru są niezdrowe!

Dowiedz się także:

Ile można jeść cukru w diecie?

Gdy biały cukier stał się „wrogiem numer jeden” we współczesnej dietetyce, zapanowała moda na diety bezcukrowe i niskowęglowodanowe (wcześniej na celowniku były tłuszcze, co zaowocowało modą na diety niskotłuszczowe). Jednak eliminacja z menu większości węglowodanów (podobnie jak i tłuszczów) jest niezdrowa, a całkowite pozbawianie diety cukru – wcale nie wymagane!

Gdy cukry zapewniają w diecie do 10 procent dziennych dawek energii (i najlepiej pochodzą z naturalnych źródeł), mogą stanowić normalny i nieszkodliwy składnik jadłospisu. Niestety, w menu zapewniającym ok. 2000 kcal dziennie to dawka jedynie 200 kcal, co odpowiada porcji 50 g – czyli 10 łyżeczkom cukru.

Taką ilość zapewniają już jednak zaledwie 2 szklanki słodkiego napoju, a przecież cukry występują też w pieczywie, wędlinach, przetworach mlecznych i warzywnych, niekoniecznie słodkich przekąskach, a także w gotowych daniach czy fast foodzie. Dodatkowo często jemy jeszcze przetwory owocowe i słodycze, a wiele osób pochłania litry słodkich napojów dziennie!

Zastępując cukier niskokalorycznymi lub bezkalorycznymi słodzikami warto wybierać te uznawane za najzdrowsze. Które konkretnie są polecane, a które nie? Sprawdź w naszej galerii!

Sprawdź też:

Cukier pod kontrolą

miejsce #1

Genexo

Genexo Ixell

68,99 zł37,96 zł-45%
miejsce #2

Artsana

Artsana Nakłuwacz Digitest

27,00 zł15,29 zł-43%
miejsce #3

Diagnosis

Optilet Mini nakłuwacz 1 szt.

15,00 zł8,99 zł-40%
miejsce #4

Optium Xido Neo

169,95 zł
Materiały promocyjne partnera
Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Duże śniadanie nie pomaga schudnąć

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie