Niedobór kwasu foliowego grozi nie tylko kobietom w ciąży. Takie mogą być skutki zbyt niskiego poziomu witaminy B9 w organizmie

Monika Góralska
Monika Góralska
Kwas foliowy ważny jest nie tylko dla kobiet w ciąży, a niedobory witaminy B9 mogą pojawić się u każdego kto nie dostarcza go w odpowiednich ilościach z pożywienia lub ma zaburzenia jego wchłaniania. Zobacz, jakie objawy wskazują na zbyt niski poziom kwasu foliowego w organizmie.
Kwas foliowy ważny jest nie tylko dla kobiet w ciąży, a niedobory witaminy B9 mogą pojawić się u każdego kto nie dostarcza go w odpowiednich ilościach z pożywienia lub ma zaburzenia jego wchłaniania. Zobacz, jakie objawy wskazują na zbyt niski poziom kwasu foliowego w organizmie. fizkes/123rf.com
Udostępnij:
Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego działania układu nerwowego, ponieważ jest ważnym neuroprzekaźnikiem. Bierze on również udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek i produkcji DNA. W ciąży i podczas karmienia zwiększa się na niego zapotrzebowanie, ale jest on niezbędny nie tylko w tym czasie. Z pożywieniem zwykle dostarczamy go zbyt mało, a dodatkowo jest on tylko w części przyswajany, dlatego wiele osób może mieć niedobory kwasu foliowego. Te objawy wskazują na zbyt niski poziom witaminy B9 w organizmie. Sprawdź, czy je masz!

Spis treści

Jakie funkcje w organizmie pełni kwas foliowy?

Kwas foliowy, inaczej witamina B9, to syntetyczna postać folianów. Ze względu na to, że naturalna witamina B9 jest rozpuszczalna w wodzie, a organizm jej nie magazynuje, konieczne jest jej stałe dostarczanie wraz z dietą. Niestety jej przyswajalność z pożywienia wynosi tylko 50-80 proc., ponieważ jest ona bardzo wrażliwa na działanie temperatury czy promieniowania UV. W związku z tym dużo lepiej przyswajalną formą naturalnych folianów jest ich syntetyczna postać, czyli kwas foliowy, który organizm przyswaja w całości.

Z tego względu wiele osób powinno suplementować kwas foliowy, a najbardziej konieczne jest to u kobiet w wieku rozrodczym planujących ciążę oraz już będących w ciąży i karmiących piersią, ponieważ w ich przypadku zapotrzebowanie na witaminę B9 znacznie wzrasta. Kwas foliowy w ciąży jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego u płodu oraz chroni dziecko przed wadami cewy nerwowej i rozszczepem kręgosłupa czy bezmózgowiem. Kwas foliowy wpływa także na dalszy rozwój układu nerwowego w pierwszych miesiącach życia niemowlęcia, ponieważ dostarczany jest podczas karmienia piersią wraz z mlekiem matki.

Syntetyczny kwas foliowy przekształcany jest w organizmie do aktywnej biologicznie formy 5-metylotetrahydrofolianu. Jednak obecnie u coraz większej liczby osób występują zaburzenia w jego metabolizmie tzw. polimorfizm MTHF, które wynikają z mutacji genetycznych. W takiej sytuacji zalecane jest suplementowanie aktywnej (metylowanej) formy kwasu foliowego jaką jest sól wapniowa kwasu L-5-metyltetrahydrofoliowego (L-5-MTHF), czyli metafoliny.

Odpowiedni poziom kwasu foliowego jest potrzebny do:

  • przekazywania sygnałów nerwowych (neuroprzekaźnik),
  • produkcji i naprawy DNA,
  • metabolizmu homocysteiny,
  • wytwarzania czerwonych krwinek,
  • zmniejszania ryzyka rozwoju chorób neurodegeneracyjnych takich jak choroba Alzheimera, demencja.

Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy i źródła folianów

Kwas foliowy jest niezbędny w czasie ciąży, ale to również ważny składnik nie tylko dla kobiet, ale też i mężczyzn oraz dzieci, dorosłych i seniorów. Z badań wynika, że spożycie folianów w populacji polskiej jest niewystarczające.

Według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego zalecane dzienne spożycie kwasu foliowego w diecie dla poszczególnych grup wynosi:

  • mężczyźni i kobiety powyżej 18. roku życia – 400 µg,
  • kobiety w ciąży – 600 µg,
  • kobiety w okresie laktacji – 500 µg,
  • dzieci od 1. do 3. roku życia – 150 µg,
  • dzieci od 4. do 6. roku życia – 200 µg,
  • dzieci od 7. do 12. roku życia – 300 µg,
  • dzieci powyżej 13. roku życia – 400 µg.

Sprawdź także: Co się dzieje z mózgiem kobiety w czasie ciąży?

Najlepszym źródłem folianów są surowe, ciemnozielone warzywa liściaste takie jak sałata, szpinak, jarmuż, rośliny strączkowe, orzechy, a wśród produktów pochodzenia zwierzęcego np. jaja, wątróbka, drób, sery dojrzewające, skorupiaki.

Zbyt niski poziom kwasu foliowego w organizmie może prowadzić do rozwoju niedokrwistości z niedoboru kwasu foliowego, czyli niedokrwistości megaloblastycznej. Anemia występuje, gdy w organizmie nie ma wystarczającej liczby czerwonych krwinek, w których wytwarzaniu bierze udział m.in. kwas foliowy. Czerwone krwinki uczestniczą w transporcie tlenu do tkanek, gdy jest ich za mało tkanki są niedotlenione.

Niedobór kwasu foliowego odczuwany jest już po kilku tygodniach utrzymującego się zbyt niskiego poziomu tego składnika we krwi, a znaczne niedobory podwyższają ryzyko miażdżycy, choroby Alzheimera czy depresji.

Zobacz, co może wskazywać na braki witaminy B9 w organizmie?

Ciąża to wyzwanie dla organizmu, dlatego warto dobrze się do niej przygotować. Zobacz, jakie nawyki pomogą zadbać o zdrowie maluszka, jak i przyszłej mamy. Sprawdź na kolejnych slajdach, jak przygotować się do zajścia w ciążę i zwiększyć na to swoje szanse! Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Planowanie ciąży. Jakie witaminy i suplementy warto rozważyć...

Bądź zawsze w formie

miejsce #1

Medana Pharma S.A.

Vitaminum A + E (2500j.m + 200mg) 40 kapsułek

7,99 zł4,38 zł-45%
miejsce #2

Smart Pharma

InnovitumB krople 4ml

28,99 zł18,99 zł-34%
miejsce #3

Nutropharma

Nutropharma Miovelia Pro 30Kaps. + 30 Saszetek

124,76 zł111,39 zł-11%
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Duże śniadanie nie pomaga schudnąć

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie