Jak jeść więcej warzyw? Naukowcy podpowiadają, jak zachęcać do zdrowej diety

Anna Rokicka-Żuk
Warzywa w smacznym wydaniu: glazurowana marchewka z granatem i egipską mieszanką dukkah z prażonego sezamu, orzechów laskowych i migdałów z solą i przyprawami korzennymi
Warzywa w smacznym wydaniu: glazurowana marchewka z granatem i egipską mieszanką dukkah z prażonego sezamu, orzechów laskowych i migdałów z solą i przyprawami korzennymi Svitlana Tereshchenko/123RF
Warzywa to podstawa zdrowej diety, ale nie wszyscy sięgają po nie równie chętnie – nawet wtedy, gdy są naprawdę smaczne! Jak więc zachęcać do jedzenia te osoby, którym warzywne potrawy wydają się mało smaczne? Według najnowszych badań kluczową kwestią są ich nazwy!

Zdrowa dieta nie musi oznaczać jedzenia mdłych warzyw – bo taki jest często odbiór dań z „zieleniną”, zwłaszcza przez osoby, które na co dzień preferują konkretne smaki i bardziej mięsną dietę. Choć warzywa można przygotować na wiele smakowitych sposobów, to jednak nie wystarczy, by zachęcić nieprzekonanych do ich spróbowania i zjedzenia. Dzięki badaniom opisanych w „Psychological Science” wiadomo jednak, jak można to zmienić!

Zobacz również:

Jak jeść więcej warzyw? Smak jest ważniejszy niż walory zdrowotne

Już w 2017 roku badacze z kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda ustalili, że postrzegana atrakcyjność potraw z warzywami zwiększa się wraz z nadaniem im nazw nawiązujących do smaku. Właśnie ten walor jest bowiem cechą, którą konsumenci cenią bardziej niż właściwości zdrowotne jedzenia.

W eksperymencie przebadano wybory żywieniowe przeszło 137 tys. studentów z 57 amerykańskich szkół wyższych, związane z ofertą 71 potraw uwzględniających 24 rodzajów warzyw.

Odkryto, że proponując uczestnikom dania o nazwach skoncentrowanych na ich smaku, doprowadzono do wzrostu ich spożycia o 29 procent z porównaniu z sytuacją, gdy w opisie skupiono się na działaniu prozdrowotnym (np. „Zdrowe buraczki” czy „Odżywcza fasolka szparagowa”). Ilość konsumowanych dań z warzyw zwiększyła się o 14 proc. względem sytuacji, gdy nosiły one nazwy neutralne.

Porównując ilości warzywnych resztek wyrzucanych na kompost z wielkością serwowanych porcji badacze obliczyli, że po odpowiedniej zmianie nazw potraw spożycie warzyw wzrosło w sumie o 39 procent!

Dlaczego to działa? Jak wyjaśnia jedna z autorek badania, psycholog Alia Crum, nazwy podkreślające smakowitość potraw nasilają pozytywne oczekiwania związane z ich walorami.

Sprawdź także:

Smaczne danie z warzyw potrzebuje atrakcyjnej nazwy

W badaniu szczególnie zachęcające dla uczestników były etykietki dań zawierające słowa sugerujące ich smak, uwzględniające ogólnie lubiane składniki czy podkreślające smakowitą metodę przygotowania (często taką samą, jak stosowaną w ramach przygotowania dań mięsnych).

Jednocześnie ważna była obecność choć jednego określenia wywołującego pozytywne emocje – przywodzące na myśl m.in.:

  • ekscytację,
  • folgowanie zachciankom,
  • wierność tradycji (bo taka żywność kojarzy się z wysoką jakością i najlepszym smakiem),
  • inspirację kuchniami świata (ze względu na egzotyczny charakter skojarzeń).

Przykłady: „Glazurowane buraczki w balsamicznym sosie z miodem i ziołami” czy „Pikantna fasolka szparagowa w stylu syczuańskim z pieczonym czosnkiem”.

Szczególnie zachęcające okazały się również określenia takie jak „kremowy”, „karmelizowany”, „soczysty”, a także – „klasyczny” „w tradycyjnym stylu”, „wiejski”, „domowy” czy „jak u mamy”.

Najbardziej skuteczne okazują się więc działać określenia, które przywodzą na myśl dekadenckie smaki, sugerują dogadzanie sobie i wywołują nostalgię. Jednocześnie stwierdzono, że wykorzystanie niespecyficznych pozytywnych określeń w stylu „absolutnie fantastyczny” nie zwiększało atrakcyjności warzywnych potraw.

Sprawdź listę 10 egzotycznych superproduktów, które zaskakują swoimi właściwościami i smakiem! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Czym są superfoods? Oto 10 superproduktów, które korzystnie ...

ZOBACZ: Jakie właściwości mają buraki, a jakie maliny? Polskie superfoods są w cenie! Ekspert: Małgorzata Różańska, dietetyk kliniczny

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zdrowie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia