Witamina A+E: właściwości, wskazania, źródła. Poznaj skutki niedoboru oraz nadmiaru i działania niepożądane

Agata Orzełowska
Zarówno witamina A, jak i witamina E należą do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, o czym warto pamiętać, jedząc produkty bogate w te witaminy – warzywa dobrze jest połączyć na przykład z olejem lub oliwą z oliwek.
Zarówno witamina A, jak i witamina E należą do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, o czym warto pamiętać, jedząc produkty bogate w te witaminy – warzywa dobrze jest połączyć na przykład z olejem lub oliwą z oliwek. 123rf.com/ Valentina Gabdrakipova
Udostępnij:
Witamina A+E (inne używane nazwy to witamina A plus E, witamina A i E lub witamina A E) to preparat stosowany przy niedoborach tych składników diety, czyli witaminy A i witaminy E. Witamina A + E poprawia kondycję włosów, skóry i paznokci, działa korzystnie na układ krążenia i układ krwiotwórczy, opóźnia procesy starzenia i korzystnie wpływa na funkcjonowanie wzroku. Witaminy A i E są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak zarówno ich niedobór, jak i nadmiar mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu.

Jakie właściwości ma witamina A+E?

Witamina A i witamina E są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Witamina A, znana też jako retinol, beta-karoten, akseroftol oraz prowitamina A, wpływa korzystnie na wzrok i oczy oraz na układ odpornościowy. Zapewnia odpowiednie nawilżenie błon śluzowych i poprawia kondycję skóry – odżywia ją, nawilża, regeneruje i natłuszcza. Reguluje proces wzrostu, wspomaga tworzenie się tkanki nabłonkowej i innych komórek organizmu, jest konieczna dla prawidłowego widzenia. Działa przeciwnowotworowo, wspiera układ odpornościowy, dzięki czemu zapobiega zakażeniom i stanom zapalnym, pomaga zwalczać wolne rodniki oraz odpowiada za prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci.

Witamina E ma wpływ na prawidłową krzepliwość krwi oraz zapewnia odpowiednią ruchliwość mięśni. Obniża też poziom „złego” cholesterolu we krwi.

Witaminy A i E są silnymi antyoksydantami, mają zatem czynny udział w zwalczaniu wolnych rodników, dzięki czemu przyczyniają się między innymi do zapobiegania zmianom miażdżycowym w naczyniach krwionośnych i opóźniają proces starzenia się organizmu.

Witaminy to składniki niezbędne dla zdrowia, które musimy przyjmować z dietą. Współczesna żywność i styl życia sprawiają jednak, że coraz częściej mamy ich niedobory. Sprawdź, jakich witamin możesz potrzebować w większych ilościach, jak podnieść ich poziom w posiłkach i jakie produkty wybierać najczęściej! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Witaminy – działanie, dzienne zapotrzebowanie i najlepsze źr...

Wskazania do stosowania witaminy A+E

Witamina A+E zawiera witaminę A oraz E. Przyjmowanie tego preparatu zalecane jest w chorobach układu krążenia, chorobach nowotworowych, niedokrwistości, miażdżycy oraz w celu uzupełnienia niedoboru tych witamin.

Preparat ten podaje się wspomagająco przy chorobach układu krążenia – na przykład przy nadciśnieniu tętniczym, chorobie niedokrwiennej serca, w retinopatii nadciśnieniowej i miażdżycowej, w cukrzycy, w niedokrwistości hemolitycznej, w zakrzepowym zapaleniu żył. Witaminę A+E stosuje się pomocniczo w leczeniu niedowidzenia zmierzchowego (tak zwanej „kurzej ślepoty”), zaburzeniach wzrostu, skutków nieprawidłowego odżywiania, zaburzeń w przemianie materii, w celu zwiększenia odporności organizmu na zakażenia oraz leczenia i zapobiegania stanom zapalnym nabłonków i błon śluzowych.

Witamina A+E stosowana jest też w profilaktyce miażdżycy naczyń i chorób nowotworowych. Zaleca się przyjmowanie witaminy A+E osobom narażonym na stres i przebywającym w zanieczyszczonym środowisku oraz palaczom.

Naturalne źródła witamin A i E

Witamina E występuje naturalnie w produktach takich jak olej słonecznikowy, migdały i orzechy oraz kiełki zbóż. Spore ilości tej witaminy znajdują się w rybach, nasionach, otrębach i płatkach owsianych, mleku i produktach nabiałowych, w mięsie drobiowym oraz w warzywach – na przykład czerwonej i zielonej papryce, szpinaku, pomidorach i brokułach.

Bogatym źródłem witaminy A jest tran (najlepsze naturalne źródło witaminy A), masło, mleko i jego przetwory, tłuste ryby, wątróbka, jaja, ziemniaki, szpinak, dynia i jarmuż. Sporo witaminy A zawierają marchew, pomidory, sałata i czerwona papryka oraz owoce takie jak wiśnie, morele, brzoskwinie i śliwki.

Aby wzmocnić naturalne siły obronne organizmu, można skorzystać z suplementów diety. Trzeba jednak wiedzieć, które z nich wybrać, ponieważ dostępnych na rynku jest setki produktów, o deklarowanym przez producenta działaniu. Wiele spośród nich nie poprawi odporności, ponieważ nie zawiera składników wzmacniających układ immunologiczny, lub zawiera je, ale w zbyt niskich dawkach. Podpowiadamy, jakich suplementów diety szukać, aby nie łykać tabletek na marne!

Najlepsze suplementy diety na odporność! Sprawdź, które z ni...

Witamina A + E: skutki niedoboru i nadmiaru

Niedobór witamin A i E nie zdarza się często, ale należy dbać, by wraz z dietą dostarczać wystarczającą ilość tych składników i ewentualnie suplementować ich niedobór. Powinno się to jednak odbywać po konsultacji i pod nadzorem lekarza, ponieważ przedawkowanie witamin A i E jest równie groźne dla zdrowia, jak ich niedobór.

Niedobór witamin A i E może powodować pogorszenie wzroku (szczególnie problemy z widzeniem o zmroku), pogorszenie się stanu skóry, włosów i paznokci oraz błon śluzowych. Niedostateczna ilość witamin A i E dostarczanych wraz z pożywieniem może także prowadzić do spadku odporności, kłopotów ze strony układu krążenia i układu krwiotwórczego oraz do rozwoju zmian miażdżycowych.

Niedobór witaminy A skutkuje, obok pogorszenia wzroku (tak zwana „kurza ślepota”), także wysychaniem rogówki i spojówki oka, wypadaniem i łamliwością włosów, spierzchniętą skórą, zmianami trądzikowymi i wysypką i zahamowaniem wzrostu. Prowadzi także do zmniejszenia odporności organizmu.

Nadmiar witaminy A prowadzi do nadpobudliwości i drażliwości, powoduje nudności, wymioty, bóle głowy oraz bóle stawów i mięśni. Może spowodować zaburzenia w pracy wątroby i zmniejszenie zawartości wapnia w kościach oraz wady wrodzone u dzieci w przypadku, gdy ciężarna kobieta przyjmowała zbyt duże ilości tej witaminy.

Niedobór witaminy E skutkuje ogólnym zmęczeniem i rozdrażnieniem. Może pojawić się anemia, problemy ze skupieniem uwagi, pogorszenie widzenia i niepłodność.

Objawy nadmiaru witaminy E to bóle głowy, zmęczenie, zaburzenia w gospodarce jelitowej, osłabienie mięśni oraz inne zaburzenia w funkcjonowaniu mięśni.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A to 800 mikrogramów, natomiast dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę E wynosi 12 mg. Nie należy przekraczać tej dawki, sumując zarówno spożywane produkty żywnościowe, jak i ewentualną suplementację tych witamin.

W jakich formach dostępna jest witamina A + E?

Witamina A+E ma zastosowanie zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. W aptekach sprzedawana jest jako witamina A+E w kapsułkach do stosowania wewnętrznego (doustnego) oraz maść z witaminą A i E.

Witaminę A+E w kapsułkach można kupić bez recepty, ale należy dokładnie zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi jej dawkowania.

Maść z witaminą A i E także dostępna jest bez recepty. Stosuje się ją na zmiany skórne takie jak nadmierne rogowacenie naskórka, wypryski, utrudnione gojenie się ran, oparzenia i odmrożenia. Ma działanie ochronne przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi.

W drogeriach i salonach kosmetycznych dostępna jest witamina A+ E na twarz. Jej zastosowanie w widoczny sposób poprawia kondycję skóry – odżywia ją, nawilża i uelastycznia. Można też w tym celu stosować witaminę A+E z apteki, wyciskając zawartość kapsułki i wcierając ją w skórę twarzy.

Czy witaminę A i E można stosować w ciąży?

Witamina A+E nie powinna być przyjmowana w okresie ciąży. Jest to dopuszczalne jedynie ze wskazań zdrowotnych i na wyraźne zalecenie lekarza, gdy w jego opinii korzyść dla matki przewyższa potencjalne zagrożenie dla płodu. Stosowanie witaminy A+E w okresie karmienia piersią jest przeciwwskazane.

Działania niepożądane witaminy A+E

Przyjmowanie witaminy A+E w kapsułkach w dużych dawkach (powyżej 4 kapsułek na dobę) i przez długi czas może powodować działania niepożądane takie jak biegunka, bóle brzucha, nudności i inne zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego, uczucie zmęczenia, osłabienie mięśniowe, bóle głowy i nieostre widzenie.

Kiełki. Dlaczego warto je jeść?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie