„Śmieciowe jedzenie” zwiększa ryzyko demencji. Chcesz mieć dobrą pamięć? Unikaj ultraprzetworzonej żywności. Zobacz, czego nie jeść

Monika Góralska
Monika Góralska
Robiąc zakupy zwracaj uwagę na listę składników. Im jest ich mniej i mają prostsze nazwy tym lepiej.
Robiąc zakupy zwracaj uwagę na listę składników. Im jest ich mniej i mają prostsze nazwy tym lepiej. stocking/123rf.com
Spożywanie ultraprzetworzonej żywności takiej jak fast food, słodycze czy kolorowe napoje, znacznie zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca, cukrzycy typu 2, otyłości oraz prowadzi do przedwczesnej śmierci. Jednak na tym lista się nie kończy. Naukowcy z Sao Paulo w Brazylii odkryli bowiem, że „śmieciowe jedzenie” upośledza również pracę mózgu. Prowadzi to do zaburzeń poznawczych, problemów z pamięcią i koncentracją, a w konsekwencji może doprowadzić do rozwoju demencji i choroby Alzheimera. Jakich produktów lepiej unikać w swojej diecie?

Spis treści

Przetworzona żywność, czyli jaka? Na te grupy produktów uważaj

Przetworzona żywność to większość produktów dostępnych w sklepach, które są poddawane procesom technologicznym w celu nadania im trwałości, tekstury i smaku. W zależności od stopnia obróbki produkty dzieli się na grupy według klasyfikacji NOVA:

  • żywność minimalnie przetworzona – nieprzetworzona lub minimalnie przetworzona żywność, taka jak nasiona, owoce, jaja i mleko.
  • przetworzone składniki kulinarne – takie jak sól, cukier, miód i oleje. Żywność z tej grupy jest przetwarzana przez prasowanie, mielenie lub ścieranie.
  • żywność przetworzona – to np. pieczywo, sery, wędliny czy konserwy. Przetworzoną żywność wytwarza się przez połączenie produktów z dwóch pierwszych grup za pomocą procesów takich jak gotowanie czy fermentacja.
  • żywność ultraprzetworzona – to produkty, które zawierają nie występujące w naturze dodatki takie jak stabilizatory, konserwanty, barwniki, aromaty. Do tej grupy należą m.in. słodycze przemysłowe, czekolada, cukierki, lody, ciastka, ciasta, kolorowe napoje, pizza, frytki i podobne produkty typu fast food.

Zobacz również: Otyłość możesz leczyć za darmo na NFZ. Jakie warunki musisz spełnić? Sprawdź, jak skorzystać z darmowego programu KOS-BAR

To właśnie ta ostatnia grupa produktów wzbudza największe zastrzeżenia, a spożywanie produktów do niej należących ma negatywny wpływ na zdrowie, a nawet skraca nasze życie. Niestety, obecnie na całym świecie wzrasta konsumpcja ultraprzetworzonej żywności, co wynika z życia w pośpiechu, a czego konsekwencją mogą być choroby cywilizacyjne takie jak zespół metaboliczny, cukrzyca typu 2, miażdżyca, otyłość czy choroby układu sercowo-naczyniowego. W konsekwencji może to doprowadzić do przedwczesnej śmierci.

Naukowcy z Sao Paulo w Brazylii przyjrzeli się również wpływowi ultraprzetworzonej żywności na funkcje poznawcze mózgu i odkryli, że u osób spożywających większe ilości „śmieciowego jedzenia” dochodziło do wyższego spadku funkcji poznawczych i wykonawczych w porównaniu do osób nie jedzących ultraprzetworzonych produktów.

Ultraprzetworzona żywność przyspiesza spadek funkcji poznawczych i zwiększa ryzyko rozwoju demencji

W badaniu trwającym 10 lat wzięło udział 10 775 uczestników w wieku pomiędzy 35. a 74. r.ż., którzy mieli wykształcenie wyższe i byli urzędnikami państwowymi. Na początku badania uczestnicy wypełnili kwestionariusz częstotliwości spożycia ultraprzetworzonej żywności. Następnie co kilka lat przechodzili testy poznawcze, które analizowały rozpoznawanie i przypominanie słów oraz płynność wypowiadania się.

Wyniki badania pokazały, że osoby z najwyższym deklarowanym spożyciem ultraprzetworzonej żywności miały o 28 proc. szybsze tempo spadku funkcji poznawczych i o 25 proc. szybsze tempo spadku funkcji wykonawczych, w porównaniu do osób, które miały najniższe spożycie „śmieciowego jedzenia”. Pogorszenie funkcji poznawczych, czyli możliwości zapamiętywania, myślenia i podejmowania decyzji, to pierwszy, widoczny objaw demencji. Demencja z kolei może prowadzić do rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, czyli upośledzających działanie mózgu i układu nerwowego, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona.

– W tej chwili nie możemy powiedzieć, czy spożycie ultraprzetworzonej żywności wiąże się z przyspieszonym spadkiem funkcji poznawczych u osób, u których już wcześniej wystąpiły zaburzenia tych funkcji. Jednak odkrycia te potwierdzają rolę zdrowych wyborów żywieniowych w opóźnianiu spadku funkcji poznawczych u zdrowych ludzi – powiedziała dr Natalia Gomez Gonçalves z University od Sao Paulo Medical School w Brazylii, główna autorka badania.

Odpowiednia dieta może zapobiec pogarszaniu się funkcji poznawczych

Badania udowadniają, że zdrowa, zbilansowana dieta wpływa na większą objętość mózgu, dzięki czemu może zapobiec pogarszaniu się funkcji poznawczych i rozwojowi demencji. Najbardziej wskazana jest w tym przypadku dieta MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay), która jest połączeniem diety śródziemnomorskiej i diety DASH.

– Dieta MIND została powiązana z lepszą wydajnością poznawczą i zmniejszonym ryzykiem pogorszenia funkcji poznawczych [...] zdrowa żywność zawarta w diecie MIND to produkty pełnoziarniste, zielone liście i inne warzywa, orzechy, fasola, jagody, drób, ryby i oliwa z oliwek - potwierdza dr Gonçalves.

Autorka badania podkreśla również znaczenie codziennych wyborów żywieniowych u osób w średnim wieku, które będą mieć wpływ na zachowanie przez nich funkcji poznawczych w przyszłości:

– Wybory żywieniowe są potężnym sposobem na utrzymanie zdrowego funkcjonowania mózgu. Możliwe jest dokonywanie zdrowszych wyborów żywieniowych w ramach naszych środków, aby utrzymać ogólny stan zdrowia w miarę starzenia się. Ponadto wiek średni jest ważnym okresem życia, w którym należy przyjąć środki zapobiegawcze poprzez zmiany stylu życia, ponieważ wybory, których dokonujemy w tym wieku, wpłyną na nasze starsze lata.

Należy więc zadbać o ograniczenie do minimum produktów ultraprzetworzonych w naszym jadłospisie, a postawić na zdrową, świeżą żywność, która dostarcza składników odżywczych, a nie pustych kalorii. Lepiej jest więc gotować samodzielnie z podstawowych produktów takich jak warzywa, owoce, świeże ryby czy mięsa.

Robiąc zakupy należy sięgać po produkty z jak najkrótszą listą składników. Dobrze jest też nie wybierać tych z nieznanymi lub skomplikowanymi nazwami składników, których nie znajdziemy we własnej kuchni, takich jak np. syrop glukozowo-fruktozowy, acesulfam K czy glutaminian sodu.

Prawidłowe odżywianie jest niezwykle ważne, ponieważ wpływa na stan zdrowia całego organizmu, w tym także mózgu. Niestety niektóre produkty spożywcze mogą znacząco pogarszać pamięć, koncentrację, a także zwiększać ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, w tym demencji. Sprawdź, jakie produkty spożywcze mogą pogarszać pracę Twojego mózgu. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Te produkty źle wpływają na pracę twojego mózgu! Zrezygnuj z...

Dodaj firmę Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia