reklama

Efekt jojo to (nie) Twój problem. Jak zapobiec efektowi jojo i odpowiednio zadbać o swoją sylwetkę?

Aleksandra GoleniaZaktualizowano 
Efekt jojo to efekt obronny organizmu, który nam się przeciwstawia, a właściwie temu, jak jest przez nas traktowany.
Efekt jojo to efekt obronny organizmu, który nam się przeciwstawia, a właściwie temu, jak jest przez nas traktowany. pixabay
Intensywne odchudzanie i w efekcie szybki spadek masy ciała nie są gwarancją, utrzymania pięknej i szczupłej sylwetki przez wiele lat. Często po osiągnięciu postawionego sobie celu, wiele osób nieprawidłowo postępuje wracając do wcześniejszych nawyków żywieniowych. Wywołuje to efekt jojo, czyli stan, gdy po zakończonym bardzo radykalnym procesie redukcji, masa ciała powraca do poziomu sprzed diety odchudzającej, a nawet się zwiększa. Co zrobić by efekt jojo nie wystąpił po diecie odchudzającej? Jak sobie poradzić z efektem jojo?

Co to jest efekt jojo?

Efekt jojo to zjawisko, które występuje u osób odchudzających się i następnie przybierających na wadze, naprzemiennie. Możemy o nim mówić w sytuacji, kiedy po zakończeniu terapii odchudzającej, w ciągu 5 miesięcy, następuje wzrost masy ciała o przynajmniej 10 proc. względem osiągniętego poziomu.

Efekt jojo, czyli wahania masy ciała, jest charakterystyczny dla osób, które pozbyły się bardzo szybko dużej ilości zbędnych kilogramów, po czym powróciły do swojego wcześniejszego stylu życia i niezdrowej diety.

Plan żywieniowy ponownie dostarcza nadmiernej ilości kalorii względem zapotrzebowania, pojawiają się wysokoprzetworzone produkty oraz duża ilość tłuszczów nasyconych i węglowodanów prostych. Obniżeniu uległa również aktywność fizyczna.

Restrykcyjna dieta dla organizmu jest bardzo trudnym okresem. Do organizmu nie jest dostarczana odpowiednia ilość energii, w tak dużej ilości, jak wcześniej, zatem próbuje się zabezpieczyć na czas późniejszy. Przekształca nadmiar energii w tkankę tłuszczową. To sposób na przygotowanie się na kolejną głodówkę. Organizm w naturalny sposób gromadzi zapasy, które potem skutecznie wykorzystuje, niestety z nie najlepszym efektem dla wyglądu człowieka.

Efekt jojo jest charakterystyczny dla osób, które chcą schudnąć szybko i za wszelką cenę. Odchudzanie, szybki spadek wagi, potem rezygnacja z głodówki i bardzo wymagającej diety, co skutkuje przybieraniem na wadze znacznie szybciej, niż proces chudnięcia. Pojęcie „efekt jojo” nie jest przypadkowe. Cały ten mechanizm przypomina odbijanie piłeczki lub zabawę z dzieciństwa właśnie zabawką jojo.

Zobacz również:

Przyczyny efektu jojo

Efekt jojo to efekt obronny organizmu, który nam się przeciwstawia, a właściwie temu, jak jest przez nas traktowany. Pojawia się w momencie, kiedy nagle ilość energii dostarczana na diecie bardzo się zwiększa, względem wcześniejszych tygodni bardzo restrykcyjnego, głodówkowego planu żywieniowego. Niejednokrotnie ilość dostarczanych kilokalorii na redukcji, jest mniejsza, niż wynika to z podstawowej przemiany materii. Skutkuje to zaburzeniami metabolizmu. Organizm otrzymuje za mało białka i węglowodanów, co doprowadza do spalania tkanki mięśniowej, by uzyskać proteiny potrzebne do przemian metabolicznych. Tkanka tłuszczowa zostaje po części wykorzystana na cele energetyczne.

Po okresie głodówkowej diety ilość dostarczanej energii wzrasta dwu-, a nawet trzy- lub czterokrotnie, gdyż osoby rzucają się na wszystkie niedozwolone produkty. Wyczerpany organizm gromadzi nadmiar dostarczonej energii, co szybko powoduje wzrost masy ciała. Tak powstaje efekt jojo. Kiedy organizm nie otrzymuje odpowiedniej ilości pokarmu, obniża się masa ciała jednak kosztem nie tylko zbędnej w nadmiernych ilościach tkanki tłuszczowej, ale i cennych mięśni.

Głodówka to najprostsza droga do efektu jojo. Spowolniony metabolizm bardzo szybko reaguje na zwiększenie podaży kalorycznej, co przekłada się na szybki wzrost masy ciała. Ponadto nie najlepszą opcją jest odchudzanie się bez aktywności fizycznej, ponieważ w ten sposób tracimy nie tylko masę tłuszczową, ale też mięśniową.

Przeczytaj również:

Jak objawia się efekt jojo?

Objawem efektu jojo jest szybki przyrost masy tłuszczowej wraz ze wzrostem masy ciała. Szczególnie zauważalne jest to w okolicy brzucha, u kobiet też na udach i pośladkach. Zdarza się, że w ciągu bardzo krótkiego czasu przybraliśmy na wadze więcej, niż udało nam się schudnąć. Ciało nie jest sprężyste i jędrne, a wiotkie i mało elastyczne. Pojawiają się tzw. fałdki, które staramy się ukryć pod ubraniem, niestety bez skutku. To jest właśnie efekt jojo, z którym zmaga się duża grupa ludzi, nie do końca chcąca zrozumieć, że dieta odchudzająca jest związana z całkowitą zmianą nawyków żywieniowych, już na zawsze.

Efekt jojo może być bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej przyczynia się do wystąpienia cukrzycy typ 2, chorób serca, nadciśnienia, chorób wątroby i innych narządów. Cierpi na tym także psychika. Niezadowolenie ze swojego wyglądu, zmiany w ciele, których nie akceptujemy i spadek motywacji powodują, że nie czujemy się najlepiej, jesteśmy rozdrażnieni i zaniżone zostaje poczucie własnej wartości. U kobiet naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze bardzo często skutkuje rozstępami, zaburzeniami cyklu miesiączkowego oraz rozregulowaniem pracy i wydzielania hormonów tarczycy, oraz hormonów głodu i sytości.

Awokado na odchudzanie, cholesterol i nie tylko! Poznaj korz...

Jak pozbyć się efektu jojo?

Przede wszystkim jedzenia nie należy traktować w kontekście nagrody i pocieszenia. Należy jeść, aby żyć nigdy odwrotnie. Organizm ludzki nie najlepiej znosi głodówki, znacznie bardziej sprzyjają mu stopniowe, ale trwałe w czasie zmiany nawyków żywieniowych.

Dieta powinna być racjonalna, zbilansowana, ale też taka, którą osoba jest w stanie utrzymać. Utrata masy ciała, która jest bezpieczna dla organizmu to ok. 0,5- 1 kg masy ciała. To bezpieczne tempo odchudzania i jednocześnie sposób, aby nie zniechęcić się do zdrowego jedzenia, które może być dobre oraz może pozostawiać uczucie sytości.

Efekt jojo nie wystąpi, jeżeli wraz ze zmianą diety w tygodniowym harmonogramie pojawi się aktywność fizyczna. Może być to fitness, siłownia, bieganie, jazda na rowerze lub wrotkach. Ćwiczenia powinny sprawiać przyjemność, co pozwala uniknąć zniechęcenia. Nie oznacza to jedna, że zapominamy o ulubionej czekoladzie. W zbilansowanej diecie znajdzie się miejsce również dla mnie zdrowych przyjemności. Jednocześnie nie może w niej zabraknąć świeżych owoców i warzyw, produktów mlecznych i pełnoziarnistych. Ale jeżeli organizm będzie otrzymywał odpowiednią ilość składników odżywczych, na pewno nie będzie się domagał węglowodanów w postaci mlecznej czekolady, czy ciastek.

Czytaj także

Jak uniknąć efektu jojo?

Jak uniknąć efektu jojo po głodówce? Należy raczej zapytać, jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez głodówki i efektu jojo. Aby go uniknąć, konieczne jest stopniowe zmniejszanie dostarczanej ilości kalorii, tak by spożywać na diecie nie mniej kilokalorii, niż wynosi 80 proc. całodobowego zapotrzebowania. Zatem kobieta o zapotrzebowaniu dziennym o wysokości 2200 kcal, na diecie odchudzającej nie powinna jeść mniej niż 1760 kcal (80 proc. energii diety).

Ilość białka powinna wynosić ok. 1 g na kilogram masy ciała, energia pochodząca z tłuszczów powinna być na poziomie 25-30 proc., a bilans energetyczny dopełniają węglowodany złożone, zawarte w kaszy, makaronach, ciemnym pieczywie [1]. Należy pamiętać o błonniku pokarmowym, którego ilość na diecie, bez względu na jej cel, powinna wynosić minimum 25 g dziennie [1].

Czytaj także

Nie odchudzanie, a zmiana nawyków pozwala uniknąć efektu jojo. Nie jest następstwem każdej diety, ale tylko takiej, przy której organizm musi się bronić, a powinien odczuwać on pełen komfort.

Zobacz, czy post to dobra metoda na odchudzanie?

  1. Normy Żywienia dla populacji polskiej. (red.) M. Jarosz. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zuzanna

Zawsze łatwiej odchudzać się z czyjąś pomocą. W internecie aż roi się od diet cud. Ja na szczęście za namową przyjaciółki trafiłam na diet coacha Ole Łomzik i tak powoli zmieniała moje nastawienie do siebie i diety. Wydaje mi się, że to była jedyna dobra droga dla mnie, po latach prób wreszcie waga zaczęła systematycznie spadać.

A
Alicja

Ja właśnie tego efektu jojo się bałam, że jak zacznę się odchudzać to cała moja praca pójdzie na marne. Dlatego wolałam się w Medicover do Kliniki Leczenia Otyłości zapisać. Pod okiem specjalistów to dużo pewniejsze i skuteczniejsze odchudzanie wam powiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3