Dieta przy niedoczynności tarczycy: co jeść, a czego unikać?

Martyna Jaros, Swietłana Rudowicz
Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna obfitować w mało przetworzone produkty, takie jak grube kasze, chude mięso, niskotłuszczowe produkty mleczne, warzywa, owoce i oleje roślinne.
Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna obfitować w mało przetworzone produkty, takie jak grube kasze, chude mięso, niskotłuszczowe produkty mleczne, warzywa, owoce i oleje roślinne. Ella Olsson/Unsplash
Dieta przy niedoczynności tarczycy, obok terapii farmakologicznej, to niezwykle istotny element leczenia. Menu powinno obfitować w odżywcze produkty, które zapewnią tarczycy żelazo, selen, cynk, białko, zdrowe tłuszcze oraz złożone węglowodany, których potrzebuje tarczyca, by właściwie funkcjonować. Dlatego komponując posiłki na diecie przy niedoczynności tarczycy, należy zwrócić uwagę nie tylko na wartość kaloryczną użytych produktów, lecz także na ich wartość odżywczą. Aby to ułatwić, przedstawiamy praktyczny poradnik na temat diety w niedoczynności tarczycy. Dowiesz się z niego co jeść, a czego nie jeść przy niedoczynności tarczycy, aby wspomóc funkcje narządu i nie tyć?

Dieta przy niedoczynności tarczycy – zalecenia ogólne

Dieta przy niedoczynności tarczycy nie powinna znacząco odbiegać od typowego żywienia zalecanego osobom zdrowym. Osoba z tym schorzeniem powinna zwrócić uwagą na kaloryczność posiłków, regularność ich spożywania w ciągu dnia, a także jakość wykorzystywanych produktów do gotowania.

Osobom z niedoczynnością tarczycy zaleca się spożywanie 4 lub 5 posiłków dziennie co 3- 4 godziny. Kolację najlepiej jest zjeść najpóźniej 2. godziny przed snem, aby nie powodować trudności w zasypianiu, lecz zapewnić organizmowi energię na przerwę nocną. Regularna konsumpcja posiłków ma na celu uregulowanie metabolizmu, wyrobienie nawyku jedzenia mniejszych porcji i cykliczne zapewnianie organizmowi wartościowych składników odżywczych.

Przed wprowadzeniem diety przy niedoczynności tarczycy zaleca się konsultację z dietetykiem. Ma to na celu ustalenie, ile kalorii powinna zapewnić zdrowa dieta oraz jakie proporcje między białkiem, tłuszczem i węglowodanami należy zachować. Przy obliczaniu zapotrzebowania kalorycznego specjalista powinien wziąć pod uwagę nie tylko na wiek, płeć, masę ciała, wzrost i poziom aktywności fizycznej, ale również ewentualne choroby współistniejące.

Konsultacja z dietetykiem jest wskazana zwłaszcza w przypadku osób, które mają nadmierną masę ciała. Wielokrotnie zdarza się, osoby, które chcą szybko schudnąć, decydują się na bardzo restrykcyjne diety, które bardzo szkodzą całemu organizmowi. Dieta przy niedoczynności tarczycy nie powinna być restrykcyjna, ponieważ zbyt niska podaż kalorii może skutkować zmniejszeniem tempa przemiany materii i nasilić problem.

Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna zapewniać składniki pokarmowe niezbędne do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Są to przede wszystkim jod, selen, żelazo, cynk, witaminy A, D, E i B12. Wymienione składniki biorą udział w produkcji hormonów tarczycowych. Jeśli rozpoznano niedobór, któregoś z nich w porozumieniu z lekarzem powinna zostać wprowadzona dodatkowa suplementacja.

Czytaj także

Dla zdrowia organizmu istotne jest również utrzymanie prawidłowego nawodnienia organizmu. Przyjmuje się, że dziennie należy pić minimum 2 litry płynów, głównie wody. Ponadto niezwykle ważne jest wprowadzenie do życia aktywności fizycznej (np. w formie codziennych spacerów), która nie tylko pomoże zredukować masę ciała i m.in. poprawi gospodarkę lipidową i stężenie glukozy, ale pozytywnie wpłynie na samopoczucie.

Leki na niedoczynność tarczycy należy przyjmować przed śniadaniem i na dwie godziny przed piciem kawy.

Co jeść przy niedoczynności tarczycy?

Dieta przy niedoczynności tarczycy musi być nie tylko zbilansowana, ale również urozmaicona. Powinna bazować na produktach będących źródłem pełnowartościowego białka, węglowodanach złożonych i zdrowych tłuszczów. Jej celem ma być przede wszystkim dostarczenie organizmowi składników pokarmowych niezbędnych do wytwarzania hormonów tarczycy, a także odżywienie tkanek. Dieta powinna chronić przed rozwojem innych chorób takich jak cukrzyca, zaburzenia lipidowe, czy nadciśnienie.

Zalecane produkty na diecie przy niedoczynności tarczycy:

  1. Produkty zbożowe powinny znaleźć się w każdym posiłku i stanowić ok. 40-55 procent spożywanej energii. Polecane są ciemny makaron, chleb razowy, bułki grahamki, kasza gryczana, bulgur, owsiana, pęczak, jaglana, ryż brązowy, płatki zbożowe (np. owsiane), amarantus, komosa ryżowa. Te produkty zapewniają witaminy z grupy B, magnez, potas, cynk i żelazo, a także błonnik pokarmowy. Błonnik jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego, a w tym odpowiedniej perystaltyki jelit, która jeśli jest zaburzona, wpływa np. na uciążliwe zaparcia. Pomaga schudnąć, gdyż zapewnia sytość.
  2. Wszystkie warzywa, w tym mrożone, świeże i kiszone. Wyjątek stanowią warzywa kapustne, które można spożywać w ograniczonych ilościach. Warzywa zapewniają witaminę C, antyoksydanty, potas i błonnik. Są niskokaloryczne, zwiększają sytość po posiłku i pomagają w odchudzaniu.
  3. Wszystkie owocowe, w tym świeże, mrożone i suszone w ograniczonych ilościach. Owoce zapewniają witaminę C, beta-karoten, antyoksydanty, potas oraz w mniejszych ilościach błonnik.
  4. Nasiona roślin strączkowych, a więc soczewica, groch, fasola, bób i ciecierzyca. Te produkty są pełne białka roślinnego, węglowodanów złożonych i błonnika, a także witamin z grupy B, żelaza, cynku, potasu i magnezu.
  5. Wszystkie orzechy, nasiona i pestki, bez dodatku soli i panierek. Polecane są zwłaszcza orzechy włoskie (źródło omega-3), brazylijskie (źródło selenu), pestki dyni (źródło cynku).
  6. Produkty mleczne o średniej zawartości tłuszczu i bez dodatku cukru. Polecane są naturalny jogurt, kefir, maślanka, chudy i półtłusty twaróg, a w niewielkich ilościach żółty ser. Przetwory z mleka zapewniają białko, wapń oraz witaminę B2 i magnez.
  7. Chude mięso drobiowe, z indyka, cielęcina, królika, chude i tłuste ryby, a także jaja (gotowane, w postaci omletu lub jajecznicy). Wymienione produkty stanowią źródło protein, cynku, żelaza, witamin z grupy B (m.in. B12). Tłuste ryby takie jak łosoś, makrela, sardynki, zapewniają nie również zdrowe tłuszcze, jod, selen, witaminę D3 i kwasy tłuszczowe omega-3.
  8. Tłuszcze powinny stanowić ok. 20-35 procent dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Najkorzystniej czerpać je z orzechów, olejów roślinnych, oliwy z oliwek. W diecie przy niedoczynności tarczycy bardzo ważne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Naturalnie występują one w tłustych rybach morskich, tranie, a także orzechach włoskich, siemieniu lnianym, oleju lnianym oraz w mniejszych ilościach w oleju rzepakowym i oliwie z oliwek.

Czytaj także

Czego nie powinno się jeść w niedoczynności tarczycy?

Dieta przy niedoczynności tarczycy nie powinna obfitować w żywność przetworzoną. Niezalecane produkty to:

  1. Produkty z białej, oczyszczonej mąki, a więc jasne pieczywo, kajzerki, drożdżówki, ciasteczka itp. Niezalecany jest jasny makaron, biały ryż, kasza manna i kuskus.
  2. Tłuste czerwone mięso wieprzowe i wołowe, kiełbasy, parówki, wędliny, pasztet, wędzone ryby, smalec i masło. Wymienione produkty są zasobne w nasycone kwasy tłuszczowe, które w nadmiarze powodują podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi, co sprzyja chorobom serca. Przetwory mięsne to źródło soli, która spożywana w ilości większej niż 5 g dziennie sprzyja obrzękom oraz nadciśnieniu tętniczemu.
  3. Nieugotowane warzywa kapustne, ponieważ zawierają goitrogeny, które w dużych ilościach ograniczają wchłanianie jodu z pokarmów. Ograniczyć należy spożycie białej i czerwonej kapusty, kalafiora, brokuła, brukselki, jarmużu, brukwi, rzepy.
  4. Owoce w syropach lub czekoladzie, owoce kandyzowane, częste sięganie po dżemy, konfitury i powidła, ponieważ są kaloryczne i bogate w cukier.
  5. Soja, tofu, mleko sojowe oraz inne przetwory sojowe, które ograniczają syntezę hormonów tarczycowych. Niewskazane są solone, smażone i panierowane orzechy, które są bogate w sól. Smażenie wpływa negatywnie na zawartość w orzechach zdrowych tłuszczów.
  6. Majonez, gotowe dania typu fast food, gotowe naleśniki, pierogi, mrożone pizze itp.

Czytaj także

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to choroba polegająca na tym, że gruczoł tarczowy nie wytwarza odpowiedniej ilości hormonów (T3 i T4), które biorą udział w procesach metabolicznych. Nieleczona niedoczynność tarczycy objawia się pod postacią:

  • niewyjaśnionego tycia,
  • trudności ze schudnięciem, mimo stosowania niskokalorycznej diety,
  • zmęczeniem, sennością, zaburzeniami koncentracji,
  • odczuwaniem zimna,
  • depresji,
  • zaparć,
  • suchej i łuszczącej się skóry,
  • wypadaniem włosów,
  • zaburzeniami miesiączkowania i wynikającą z tego niepłodnością.

Osoby zmagające się z niedoczynnością tarczycy powinny nie tylko przyjmować leki i być pod kontrolą endokrynologa, ale także zwrócić uwagę na swój sposób odżywiania się. Odpowiednia dieta przy niedoczynności tarczycy przeciwdziała tyciu, a także wspiera funkcjonowanie tarczycy, co zapobiega pogłębianiu się problemu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3