reklama

Arbuz – kalorie, właściwości i witaminy w nim zawarte. Dlaczego latem warto jadać arbuzy?

Elżbieta KozłowskaZaktualizowano 
Miąższ arbuza nawadnia, dostarcza potasu oraz witaminy C, która zwiększa efektywność wchłaniania żelaza z pożywienia.
Miąższ arbuza nawadnia, dostarcza potasu oraz witaminy C, która zwiększa efektywność wchłaniania żelaza z pożywienia. pixabay
Arbuz w obiegowej opinii nie jest uznawany za owoc szczególnie wartościowy, gdyż jego głównym składnikiem jest woda. Apetyczny miąższ zawiera niektóre witaminy i składniki mineralne, choć występują one w nie dużych ilościach. Poza tym arbuz kalorie dostarcza w niewielkiej ilości, co czyni z niego przekąskę lekką i sprzyjającą zachowaniu szczupłej sylwetki. Poznaj właściwości arbuza!

Arbuz botanicznie zaliczany jest do rodziny roślin dyniowatych. Częścią jadalną jest duża jagoda, co wskazuje na klasyfikację arbuza jako owocu. Arbuz ma pyszny, intensywnie różowy lub słonecznie żółty miąższ, ukryty pod grubą zieloną i niejadalną skórą. Roślina ta wywodzi się z terenów południowej Afryki, gdzie rośnie dziko. Udomowiona została w północnej Afryce ponad 5 tysięcy lat temu. Współcześnie wyróżnia się cztery rodzaje arbuzów, z których jadany jest arbuz zwyczajny.

Arbuz – kalorie i indeks glikemiczny

Arbuz jest owocem o niskiej kaloryczności, ponieważ głównym składnikiem miąższu jest woda – stanowi ona, aż 92 proc. miąższu. Odpowiedzią na pytanie, ile kcal ma arbuz, rzeczywiście niewiele, gdyż w 100 g owocu ok. 37 kalorii. Dostarczają je węglowodany proste, których w tym owocu jest ok. 8,5 g w 100 gramowej porcji. W arbuzie znajduje się bardzo mało białka, bo tylko 1 g i znikome ilości tłuszczu.

Warto wiedzieć, że sam miąższ arbuza nie jest kaloryczny – ale pestki arbuza już tak. W szklance pestek znajduje się, aż 600 kcal, czyli tyle ile w 100 g orzechów.

Wartość indeksu glikemicznego arbuza wskazuje, że owoc ten nie powinien znaleźć się w diecie osób z cukrzycą i zaburzeniami gospodarki węglowodanowej. IG arbuza wynosi 70 i jest wysoki. Należy jednak pamiętać, że wartość indeksu glikemicznego odnosi się do takiej porcji danego produktu, jaka dostarcza 50 g węglowodanów przyswajalnych, a więc przypadku arbuza będzie to aż 625 g owocu.

Diabetycy, osoby z insulinoopornością i hipoglikemią reaktywną mogą spożywać arbuza, ale w niewielkich porcjach. Najlepiej połączyć owoc z jogurtem naturalnym lub orzechami, które dodatkowo obniżą ładunek glikemiczny posiłku.

Przeczytaj również:

Arbuz – witaminy i składniki mineralne

Arbuz witaminy zawiera w ilościach stosunkowo niewielkich. Wspomnieć należy przede wszystkim o antyoksydacyjnej witaminie C (8,1 mg w 100 g), która wspomaga wchłanianie żelaza z pożywienia, a także wzmacnia naczynia krwionośne. W miąższu arbuza występuje beta-karoten (238 mikrogramów) będący prekursorem witaminy A, która wzmacnia wzrok i działa ochronnie na skórę. Arbuz to źródło potasu (112 mg w 100 g owocu), który obniża ciśnienie krwi.

Dodatkową wartość niosą obecne w miąższu arbuza przeciwutleniacze: likopen, luteina oraz  aminokwas – cytrulina.

Właściwości arbuza. Znasz je wszystkie?

Arbuz to owoc wskazany dla osób aktywnych fizycznie. Szczególnie warto, by sięgały po niego po wzmożonym wysiłku fizycznym – ze względu na zawartość łatwo wchłanialnych węglowodanów prostych, oraz w trakcie wysiłku – by nawodnić organizm.

Ponadto warto polecić ten owoc sportowcom – dzięki zawartości cytruliny. Ten aminokwas występuje w miąższu owocu, w ilości 300 mg na 100 g owocu. W organizmie cytrulina pełni istotną rolę w cyklu mocznikowym. Przekształcana jest w argininę, która stymuluje syntezę tlenku azotu w naczyniach krwionośnych, co powoduje, że naczynia się rozszerzają. Dzięki temu organizm jest bardziej wydolny i dłużej może kontynuować wysiłek fizyczny.

Suplementy diety dla sportowców – 7 związków o skuteczności ...

Niektóre badania wykazały, że systematyczne zażywanie większych dawek cytruliny poprawia wytrzymałość siłową. Trudno jest dostarczyć odpowiednią ilość cytruliny spożywając arbuzy, które są jednym z lepszych, żywieniowych źródeł tego aminokwasu. Pomocny może więc okazać się w tym przypadku świeżo wyciskany sok z arbuza. Jego picie dodatkowo podniesie poziom argininy we krwi, co prowadzi do lepszego ukrwienia i dotlenienia mięśni. Wystarczą dwie szklanki świeżo wyciśniętego soku, aby zawartość argininy we krwi wzrosła o 10 procent.

Czy zatem warto zdecydować się na suplement diety z cytruliną? Niekoniecznie! Cytrulina w postaci suplementów nie jest zalecana, ponieważ dowody naukowe odnośnie jej wpływu na wydolność sportowców są bardzo ograniczone. Natomiast spożywanie arbuza i soku z tego owocu nie jest przeciwwskazane.

Spożywanie arbuza jest wskazane dla osób z nadciśnieniem. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym Florydy wykazały, że zażywanie 6 gramów cytruliny codziennie przez 6 tygodni usprawnia prawidłowe funkcjonowanie tętnic, a w konsekwencji obniża ciśnienie krwi u pacjentów ze zbyt wysokim jego poziomem. Drugim mechanizmem odpowiedzialnym za obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, jest moczopędne działanie arbuza.

Zobacz również:

Czy arbuz w ciąży może być spożywany?

Arbuz w ciąży nie jest owocem zakazanym – bez obaw mogą być spożywane przez ciężarną. Na jedzenie arbuza w ciąży powinny uważać kobiety, u których stwierdzono cukrzycę ciążową. W ich przypadku należy konsumować arbuzy w niewielkich porcjach. 100-200 g arbuza nie zaszkodzi, ale większe porcje mogą sprawiać, że poziom glukozy we krwi gwałtownie skoczy, a następnie gwałtownie spadnie.

Miąższ arbuza nawadnia, dostarcza potasu oraz witaminy C, która zwiększa efektywność wchłaniania żelaza z pożywienia. Warto dodawać go do pokarmów, które zawierają żelazo, czyli łączyć go w koktajlu ze szpinakiem lub dodać do owsianki.

Zachcianki na arbuza odczuwane przez kobietę w ciąży bez obaw mogą zostać spełniane. Ten pyszny i soczysty owoc może pomóc w niwelowaniu porannych mdłości, gasić pragnienie w ciepłe dni, a także poprawić nastrój – jest przecież bardzo smaczny.

Olej z pestek arbuza

Olej z pestek arbuza wykorzystywany jest przede wszystkim w kosmetyce. Ma on działanie przeciwzapalne, łagodzące i przeciwstarzeniowe. Pomaga w walce z infekcjami bakteryjnymi i grzybiczymi skóry. Korzystnie oddziałują na stan skóry, poprawiając jej strukturę, nawet w sytuacjach różnego rodzaju chorób dermatologicznych.

Jako składnik kosmetyków olej z pestek arbuza jest dobrym emolientem. Szybko się wchłania i nie pozostawia lepkiej warstwy na skórze. Wykorzystywany jest do produkcji kosmetyków dla niemowląt i osób o wrażliwej skórze. Wskazany jest dla osób z cerą tłustą, mieszaną i trądzikową, ponieważ nie zatyka porów w skórze i wspomaga naturalną eliminację toksyn. Działa antybakteryjnie i detoksykująco.

Czytaj także

Jak pokroić arbuza?

Arbuz to duży owoc, który można pokroić w różny sposób. Najpopularniejszą opcją jest przekrojenie owocu na pół i następnie odkrajanie plastrów arbuza. Następnie można wykroić miąższ, by oddzielić go od niejadalnej skórki i pokroić go w kostkę. Można także odgryzać kawałki plastra arbuza, trzymając za skórkę.

Drugim sposobem jest przekrojenie arbuza na pół i za pomocą łyżki wydrążanie porcji miąższu, które można bezpośrednio zjadać lub wykorzystać do sałatki owocowej lub jako dodatek do deseru.

Przepis na pyszny koktajl z arbuza!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3