Witamina A z roślinnych źródeł chroni przed złośliwym nowotworem skóry – donoszą naukowcy z Brown University

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Badanie z użyciem dermatoskopu pozwala lekarzowi dokładnie przyjrzeć się zmianon skórnym i jest zalecane w ramach profilaktyki raka skóry
Badanie z użyciem dermatoskopu pozwala lekarzowi dokładnie przyjrzeć się zmianon skórnym i jest zalecane w ramach profilaktyki raka skóry 123RF
Udostępnij:
Witamina A w postaci beta-karotenu i spokrewnionych z nim związków zmniejsza ryzyko rozwoju raka kolczystokomórkowego, który należy do najczęstszych nowotworów złośliwych skóry. W badaniach jej wysokie spożycie okazało się dobrą strategią ochrony skóry obok ogólnie zalecanego stosowania filtrów przeciwsłonecznych.

Rola witaminy A w profilaktyce chorób skóry

Witamina A jest składnikiem niezbędnym nie tylko dla zdrowia oczu, ale również skóry. Zapewnia bowiem prawidłowe różnicowanie i dojrzewania komórek nabłonka, które budują skórę, ale też m.in. wyściełają układ pokarmowy i oddechowy.

Niedobór witaminy A przyczynia się do suchości i nadmiernego rogowacenia skóry, powoduje zmniejszenie jej odporności na infekcje i utrudnia gojenie uszkodzeń. By zbadać wpływ tego składnika na zachorowalność na złośliwy nowotwór skóry, naukowcy amerykańscy przeanalizowali dane zebrane na przestrzeni ponad 25 lat w ramach badań „Nurses Health Study” z udziałem ponad 75 tys. kobiet oraz „Health Professionals Follow-Up Study”, w którym uczestniczyło ponad 48 tys. mężczyzn. Wnioski z tej analizy zostały opublikowane na łamach „Journal of the American Medical Association”.

Wyższe spożycie witaminy A z roślin zmniejsza ryzyko rozwoju raka kolczystokomórkowego skóry

Naukowcy rozpatrujący związek między spożyciem witaminy A z zachorowalnością na raka kolczystokomórkowego skóry zakwalifikowali uczestników wspomnianych badań do 5 grup na podstawie spożycia witaminy A w postaci beta-karotenu i spokrewnionych związków. Są one prekursorami tej witaminy w organizmie. Odkryto, że u osób spożywających największe ilości roślinnych źródeł witaminy A zagrożenie tym nowotworem było o 17 proc. mniejsze niż u jedzących najmniej takich produktów – przy uwzględnieniu również innych czynników, które wpływają na zagrożenie chorobą.

Rak kolczystokomórkowy (SCC, squamous cell carcinoma), nazywany też płaskonabłonkowym, to złośliwy nowotwór skóry, rozwijający się z komórek naskórka i wywodzący się zwykle ze zmian przedrakowych. Stanowi drugi najczęściej występujący rodzaj nowotworu skóry po raku podstawnokomórkowym. W przeciwieństwie do niego cechuje się jednak większą złośliwością, ponieważ szybko się rozwija i daje przerzuty przede wszystkim do węzłów chłonnych.

Ryzyko zachorowania na raka kolczystokomórkowego wzrasta wraz z wiekiem, a oprócz działania promieniowania ultrafioletowego i jonizującego zwiększa je obecność blizn, uszkodzeń i infekcji skóry, a także rogowacenie słoneczne, występujące w skórze uszkodzonej przez promieniowanie ultrafioletowe oraz starczej.

Za najskuteczniejszy sposób ochrony przed rozwojem złośliwych zmian nowotworowych skóry uznaje się stosowanie kosmetyków z wysokimi filtrami UV. Odpowiednio duże spożycie warzyw i owoców bogatych w witaminę A może tę profilaktykę uzupełnić.

Latem łatwo o nadmiar słońca, nawet jeśli nie wystawiamy się celowo na jego działanie. Skutkiem jest poparzenie skóry i związany z nim stan zapalny.Oparzenia słoneczne objawiają się w postaci zaczerwienienia, bólu i uczucia pieczenia, a często również powstawaniem pęcherzy wypełnionych treścią surowiczą. Istnieją jednak skuteczne sposoby na łagodzenie objawów oparzeń słonecznych – sprawdź, które są najlepsze! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Co na oparzenie słoneczne? 10 sposobów na złagodzenie skutkó...

Warzywa i owoce najbezpieczniejszym źródłem cennej witaminy A

Choć produkty roślinne nie stanowią najbogatszego źródła witaminy A, należą do tych najbezpieczniejszych. W produktach zwierzęcych i suplementach diety najczęściej występuje ona w zbyt dużych ilościach, co sprzyja przyjmowaniu jej w nadmiernych ilościach. Ponieważ jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczu, więc niemożliwa do rozcieńczenia wodą, jej nadmiar jest toksyczny.

Zbyt duża ilość witaminy A w organizmie wiąże się z występowaniem mdłości, zaburza pracę wątroby, a także prowadzi do zmniejszenia masy kostnej i nasilenia ryzyka złamań. Natomiast w ciąży może przyczyniać się do powstawania wad wrodzonych u dziecka.

Witamina A pochodząca z żółtopomarańczowych i czerwonych owoców i warzyw, a także z warzyw w kolorze zielonym, występuje w nich w postaci, która w organizmie jest dopiero przekształcana do jej formy aktywnej biologicznie – retinolu, a wydajność tego procesu może się zmieniać.

Spożywanie produktów roślinnych obfitujących w witaminę A praktycznie nie skutkuje jej szkodliwym działaniem na organizm. Natomiast syntetyczne formy tego związku, stosowane w suplementach diety, mają udowodnione szkodliwe działanie, nasilając ryzyko rozwoju raka.

W przeprowadzonym badaniu różnicę robiło już spożycie 2 dużych marchewek albo średniego pieczonego batata dziennie w porównaniu z sytuacją, gdy dzienna porcja tych produktów odpowiadała małej marchewce lub 1/3 szkl. frytek z batatów. Choć było to jedynie badanie obserwacyjne, jego wyniki po raz kolejny dowodzą konieczności maksymalnego wzbogacenia diety w naturalne produkty roślinne, a warzywa i owoce w szczególności. Ilość minimalna to 500 g, natomiast optymalna dla zdrowia – co najmniej 1 kg dziennie.

ZOBACZ: Zasady bezpiecznego opalania

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Toksyczne warzywa, gdzie jest ich najwięcej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie