PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego: przyczyny, objawy i leczenie. Jak łagodzić objawy PMS?

Martyna RobekZaktualizowano 
PMS jest zespołem objawów, które pojawiają się na kilka dni przed planowaną miesiączką i znikają wraz z pojawieniem się krwawienia.
PMS jest zespołem objawów, które pojawiają się na kilka dni przed planowaną miesiączką i znikają wraz z pojawieniem się krwawienia. 123rf.com
PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego obejmuje grupę uciążliwych dolegliwości, które – jak sama nazwa wskazuje – pojawiają się przed planowaną miesiączką. Mowa tu o objawach somatycznych i psychicznych, które pojawiają się w drugiej fazie cyklu miesiączkowego. PMS może znacząco pogorszyć jakość życia, a także wpłynąć na życie społeczne i zawodowe wielu kobiet. Jak łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego?

Premenstrual syndrome - PMS - co to jest?

PMS jest zespołem objawów behawioralnych, somatycznych oraz emocjonalnych, które występują cyklicznie w drugiej fazie cyklu miesiączkowego i zanikają w momencie pojawienia się krwawienia. Zazwyczaj okres jego trwania wynosi od kilku dni przed miesiączką. Zdarza się również, że towarzyszy kobiecie również na początku menstruacji.

Istnieje także dysforyczne zaburzenie przedmiesiączkowe - premenstrual dysphoric disorder, które jest ciężką odmianą zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Objawia się to mocno nasilonymi objawami emocjonalnymi, które znacząco obniżają jakość życia, zwłaszcza w sferze społecznej.

Najsilniejsze objawy PMS-u obserwuje się u kobiet w wieku 25-30 lat. PMS występuje u kobiet, które posiadają wrażliwość na fizjologiczne zmiany hormonalne. Zauważono, że zespół napięcia przedmiesiączkowego może mieć podłoże genetyczne. Wpływ mogą mieć także trudne przeżycia z dzieciństwa - wówczas nasilone są objawy psychiczne PMS-u. Oprócz tego na PMS często cierpią kobiety: uzależnione od substancji psychoaktywnych, z wysoką masą ciała, cierpiące na zaburzenia osobowości oraz niewłaściwie odżywiające się.

Zobacz też:

PMS - objawy fizyczne

Objawy przed okresem są bardzo uciążliwe i często utrudniają codzienne funkcjonowanie kobiety. Należą do nich przede wszystkim:

  • Zaburzenia trawienia.
  • Tkliwość i bolesność piersi.
  • Nadmierny apetyt lub przesadna ochota na konkretne produkty.
  • Problemy skórne np. trądzik menstruacyjny.
  • Wzdęcia brzucha.
  • Zaparcia.
  • Migrenowe bóle głowy.
  • Uczucie zmęczenia.
  • Wymioty.
  • Bóle w dolnej części pleców

W rzadszych przypadkach może nawet dochodzić od omdleń i problemów z widzeniem. Symptomy te mogą być różne w przypadku konkretnych osób; czasem występują wszystkie jednocześnie, a innym razem tylko kilka z wymienionych.

Warto przeczytać także:

Napięcie przedmiesiączkowe - objawy psychiczne

Jakie objawy przed okresem obejmują symptomy psychiczne? Są to m.in.:

  • Bezsenność lub nadmierna senność.
  • Obniżenie nastroju.
  • Napady gniewu.
  • Nieuzasadnione poirytowanie.
  • Nerwowość.
  • Napady płaczu.
  • Problemy z koncentracją.
  • Drażliwość.

Oprócz objawów psychicznych przy PMS-ie pojawiają się również behawioralne, które obejmują zmniejszenie zdolności analizy wzrokowo-przestrzennej i zdolności poznawczych.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego a przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne

O zespole napięcia przedmiesiączkowego możemy mówić w sytuacji, gdy przynajmniej jeden z objawów psychicznych bądź somatycznych występuje w okresie od pięciu dni przed miesiączką i ustępuje do czwartego dnia okresu. Objaw ten musi pojawiać się w nasileniu średnim lub silnym i utrudniać prawidłowe funkcjonowanie.

By doszło do stwierdzenia przedmiesiączkowego zaburzenia dysforycznego, konieczne jest występowanie co najmniej pięciu z wymienionych objawów:

  • Obniżenie nastroju, poczucie beznadziei.
  • Chwiejność emocjonalna.
  • Zwiększenie wrażliwości i napięcia.
  • Podwyższony poziom lęku.
  • Drażliwość lub silne uczucie gniewu.
  • Problemy z koncentracją.
  • Brak chęci wykonywania codziennych obowiązków.
  • Brak entuzjazmu.
  • Męczliwość.
  • Objadanie się lub napady głodu.
  • Odczucie braku kontroli.
  • Problemy ze snem - bezsenność lub nadmierna senność.
  • Objawy fizyczne: tkliwość i bolesność piersi, bóle mięśni, stawów i głowy, wzrost masy ciała, wzdęcia.

10 sygnałów ostrzegawczych, które mogą wskazywać na nowotwór kobiecy!

PMS i PMDD znacznie nasilają depresję, dystymię oraz zespół lęku uogólnionego. Występowanie tych schorzeń może prowadzić nawet do samobójstw. Zwiększają one także ryzyko pojawienia się depresji okołomenopauzalnej i poporodowej.

PMS - jak łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego?

Zniesienie lub złagodzenie objawów PMS mogą przynieść:

  • Aktywność fizyczna, zwłaszcza ćwiczenia aerobowe.
  • Relaksacja i odprężanie się poprzez ćwiczenie jogi.
  • Zmiana nawyków żywieniowych - ograniczenie spożywania soli, kofeiny, węglowodanów prostych i rezygnacja z alkoholu.
  • Przyjmowanie witamin z grupy B oraz witaminy D.
  • Stosowanie naparów ziołowych: dziurawiec, niepokalanek mnisi, pluskwica groniasta.
  • Dbanie o zdrową, zrównoważoną dietę (najlepiej przy pomocy dietetyka).
  • Rezygnacja z palenia papierosów.
  • Dbałość o higienę snu, zwłaszcza kładzenie się i wstawanie o regularnych porach.
  • Psychoterapia.
  • Akupresura.
  • Stosowanie oleju z wiesiołka

Zobacz też:

Jak złagodzić zespół napięcia przedmiesiączkowego?

Pamiętajmy, że w łagodzeniu objawów PMSu najważniejsza jest odpowiednia dieta. Istotne jest, aby wzbogacić codzienny jadłospis w produkty zawierające wapń oraz tryptofan. Pomoże nam to uspokoić nerwy i pozbyć się rozdrażnienia. Tego typu składniki odnajdziemy przede wszystkim w mleku i przetworach mlecznych. Na redukcję stresu skuteczne są pełnoziarniste produkty zbożowe, drób, banany, ryby. Jeżeli przed okresem dokucza nam zatrzymywanie wody i opuchlizna, to powinniśmy możliwie ograniczyć spożywanie słonych przekąsek, słodyczy i napojów gazowanych. Najlepiej jest też zrezygnować z picia mocnej herbaty i kawy. Koniecznie trzeba ograniczyć spożywanie tłustych, ciężkostrawnych potraw.

W przypadku silnych dolegliwości bólowych towarzyszących PMS można zastosować leki przeciwbólowe i rozkurczowe. W ukojeniu nerwów pomogą nam naturalne zioła: rumianek czy melisa.

Napięcie przedmiesiączkowe -jak łagodzić objawy?

  • Leki przeciwbólowe bez recepty (niesteroidowe leki przeciwzapalne).
  • Ziołowe leki moczopędne - dzięki nim zmniejszone zostaje uczucie pełności oraz wzdęcie.
  • Leki rozkurczowe - pomagają one na bóle podbrzusza.
  • Leki homeopatyczne - np. zawierające wyciągi z rumianku czy widłaka gwiaździstego.

Do najskuteczniejszych ziół polecanych na PMS należą:

  • Mniszek lekarski.
  • Melisa.
  • Rumianek.
  • Pluskwica groniasta.
  • Wiesiołek dwuletni.
  • Imbir.
  • Niepokalanek pospolity

PMS a ciąża. Objawy przed okresem a ciąża

Bardzo często jest tak, że objawy PMSu są łudząco podobne do objawów wczesnej ciąży. Jak je zatem rozróżnić? Do objawów szczególnie wskazujących na ciążę zalicza się przede wszystkim:

  • Nudności i wymioty. Choć zdarza się, że występują one również w trakcie PMSu, to jednak jest to zdecydowanie rzadszy jego objaw, natomiast typowy symptom ciąży.
  • Zmiany w obrębie brodawek sutkowych - mogą się one rozpoczynać już w bardzo wczesnej ciąży, np. w pierwszym lub drugim tygodniu. Brodawki mogą stać się powiększone lub zmienią swoją barwę na ciemniejszą.
  • Zmiany apetytu - objawia się to szczególnie awersją do potraw, które wcześniej były lubiane przez kobietę. Zdarza się również, że osoba ma ochotę na łączenie różnych pokarmów, które do siebie nie pasują.
  • Zmiany w obrębie piersi - jako przykład mogą tutaj posłużyć poszerzone i wyraźnie widoczne naczynia żylne w okolicach biustu.
  • Intensywne wahania nastroju - niestety objaw ten jest łudząco podobny do tego, czego doświadczamy również w trakcie napięcia przedmiesiączkowego.
  • Plamienia - podczas ciąży może pojawiać się krwawienie implantacyjne - o niewielkiej objętości, występujące w związku z zagnieżdżeniem się zarodka w macicy.
  • Brak krwawienia - jeżeli czas płynie i już powinna nadejść miesiączka, a ona wciąż się spóżnia, jest to charakterystyczny objaw ciąży.

Ginekolog o PMS. Kiedy zgłosić się do lekarza?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3