O której godzinie należy jeść śniadanie, aby utrzymać piękną sylwetkę i zachować zdrowie? Wśród opinii ekspertów pojawia się godz. 11.00!

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Wybór pory jedzenia śniadania powinien być dopasowany indywidualnie do wieku, stanu zdrowia oraz codziennego trybu życia.
Wybór pory jedzenia śniadania powinien być dopasowany indywidualnie do wieku, stanu zdrowia oraz codziennego trybu życia. Drazen Zigic/GettyImages
Udostępnij:
Śniadanie uważane jest za najważniejszy posiłek, który powinien dostarczyć nam energii na cały dzień. Jednak specjaliści od dawna zastanawiają się nad tym, o której godzinie powinniśmy je jeść, aby było najbardziej korzystne dla naszego zdrowia i sylwetki. Czy pierwszy posiłek należy spożyć tuż po przebudzeniu? A może dwie godziny później? Czy dopiero bliżej południa? Ostatnie doniesienia, które wzburzyły opinię publiczną, sugerują, że śniadania można jeść nawet o godz. 11.00! Sprawdź, kto i kiedy powinien jeść pierwszy posiłek, aby wyszło mu to na zdrowie.

Spis treści

Dlaczego nie należy pomijać śniadania? Może to nieść poważne konsekwencje dla zdrowia

Wraz z kolejnymi badaniami pojawiają się nowe teorie dotyczące właściwych nawyków żywieniowych. Wielu dietetyków uważa, że pomijanie śniadania może prowadzić do licznych problemów zdrowotnych, wśród których wymienia się większą podatność na stres i zmęczenie, problemy z koncentracją, a także częstsze występowanie cukrzycy i otyłości oraz zaburzeń pracy wątroby.

Według części ekspertów najlepszą porą na zjedzenie śniadania są dwie godziny od wstania. Obecnie często jest to łączone z postem przerywanym, który w jednym z wariantów (metoda 16/8), zakłada, że posiłki można spożywać przez 8 godzin w ciągu dnia, a przez kolejne 16 godzin należy pościć. Chcąc stosować się do tej zasady, trzeba pamiętać o tym, by zaplanować wcześniejszą kolację.

O której godzinie, powinny jeść pierwszy posiłek osoby, które się odchudzają?

Badając wpływ porannych posiłków na naszą masę, naukowcy doszli m.in. do wniosku, że zjedzenie 30 g białka w ciągu trzydziestu minut po przebudzeniu może być istotne w utrzymaniu prawidłowej wagi. Ma to pomóc w ograniczeniu popołudniowego podjadania i dać na długo uczucie sytości.

Do zupełnie innych wniosków, dotyczących pory pierwszego posiłku, doszedł inny ekspert ds. żywienia. Jego wypowiedź wzbudziła wiele kontrowersji. Zasugerował, że najzdrowsze dla naszego organizmu i najlepsze dla figury, jest jedzenie śniadania dopiero o godzinie 11.00:

– Czekanie kilka godzin przed zjedzeniem czegokolwiek po przebudzeniu jest lepsze dla zachowania zdrowia i zrzucenia zbędnych kilogramów – powiedział Tim Spector, uznany autor i profesor epidemiologii genetycznej w King's College London w programie „This Morning”.

Swoje wnioski opiera na tym, że na przestrzeni lat zmieniły się nasze nawyki żywieniowe i ostatni posiłek zjadamy zazwyczaj dopiero około godziny 21.00. Uważa, że 14-godzinny post możliwy jest dzięki opóźnieniu śniadania. Zapewni on zalecany odpoczynek bakteriom bytującym w jelicie oraz będzie sprzyjał utracie masy ciała.

Dowiedz się więcej:

Śniadanie dla kobiety w ciąży i dla dzieci. Kiedy powinny jeść poszczególne posiłki?

Długotrwałe przerwy w jedzeniu, które mogą sprzyjać utracie wagi nie są jednak dobre dla wszystkich. Ponadto brak jest długofalowych badań, które sprawdzałyby wpływ takich przerw na nasz organizm w dłuższej perspektywie czasu. Postu przerywanego powinny unikać osoby kobiety w ciąży i karmiące, dzieci oraz osoby z zaburzeniami odżywiania. W ich przypadku najważniejsze jest regularne przyjmowanie zbilansowanych posiłków.

Po śniadanie powinny sięgać w ciągu dwóch godzin od wstania z łóżka, a pozostałe 3-4 posiłki rozplanować w regularnych odstępach w ciągu reszty dnia, mniej więcej co 3 godziny. Wartość kaloryczna potraw powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb.

Co najlepiej jeść na śniadanie? Ile kalorii powinno znaleźć się na talerzu?

Poranny posiłek powinien przede wszystkim dostarczyć energii ze zdrowych składników odżywczych, pokrywając 35 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie. Standardowo jest to ok. 700 kcal, a w dietach odchudzających między 500 a 600 kcal. Dobre śniadanie powinno być odpowiednio zbilansowane. W jego składzie nie powinno zabraknąć:

  • zapewniających uczucie sytości złożonych węglowodanów,
  • pożywnego białka z chudych produktów roślinnych i zwierzęcych,
  • zdrowych, roślinnych tłuszczy,
  • świeżych owoców i warzyw zawierających duże ilości błonnika.

Zobacz także:

Dobre śniadanie to dobry początek dnia – zdrowy pierwszy posiłek to warunek diety, która chroni przed nadwagą i rozwojem chorób metabolicznych. Sprawdź, co najlepiej zjeść na śniadanie, by tryskać energią i cieszyć się dobrym samopoczuciem! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Zdrowe śniadanie – dlaczego jest ważne? Pomysł na szybkie śn...

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Zdrowia
Warszawa, ul. Miodowa 15
Reklama

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie