O której godzinie jeść kolację, żeby nie przytyć? Wcześniej niż myślisz. Zbyt późne jedzenie dwukrotnie zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości

Monika Góralska
Monika Góralska
Nie tylko pora posiłków jest ważna, ale również zachowanie okna żywieniowego, czyli jedzenie w ciągu 10 godzin w trakcie dnia.
Nie tylko pora posiłków jest ważna, ale również zachowanie okna żywieniowego, czyli jedzenie w ciągu 10 godzin w trakcie dnia. dolgachov/123rf.com
Osoby, które spożywają ostatni posiłek w ciągu dnia wcześniej, spalają o 60 kalorii więcej i są mniej głodne niż osoby jedzące kolację późnym wieczorem. Dzięki temu nawet dwukrotnie zmniejsza się u nich ryzyko otyłości, w porównaniu do osób jedzących późne śniadania, obiady i kolacje. Taki wniosek płynie z najnowszych badań naukowców z Brigham and Women's Hospital w Bostonie. Zobacz, o której godzinie najlepiej jeść kolację, a także inne posiłki w ciągu dnia, aby nie przytyć. Pamiętaj też o zachowaniu 10-godzinnego okna żywieniowego.

Spis treści

Późne spożywanie posiłków zwiększa ryzyko otyłości

Obecnie mówi się już o epidemii otyłości, ponieważ choroba ta dotyka coraz większej liczby osób na całym świecie. Według wcześniejszych doniesień naukowych zbyt późne spożywanie posiłków zwiększa ryzyko otyłości. Naukowcy z Brigham and Women's Hospital chcieli sprawdzić, dlaczego tak się dzieje. W tym celu zbadali 16 pacjentów z nadwagą.

Uczestnicy spożywali dokładnie te same posiłki według dwóch harmonogramów:

  • pierwszy z posiłkami wcześniej w ciągu dnia – śniadanie ok. 9:00, obiad o 13:00 i kolację o 17:00,
  • drugi z posiłkami około czterech godzin później w ciągu dnia – 13:00, 17:00 i 21:00.

Badane osoby notowały swoje odczucia głodu i apetytu. Naukowcy pobrali również od niektórych z nich próbki krwi i tkanki tłuszczowej, zmierzyli temperaturę ciała i wydatek energetyczny.

O której godzinie najlepiej zjeść kolację, żeby nie przytyć?

Uczestnicy, którzy jedli posiłki cztery godziny później w ciągu dnia, byli bardziej głodni, spalali kalorie wolniej i mieli zmiany w ciele, które wpływały na wzrost tkanki tłuszczowej. Późne jedzenie ponad dwukrotnie zwiększyło uczucie głodu i zmieniło poziom hormonów regulujących apetyt. U uczestników jedzących później naukowcy odnotowali niższy poziom leptyny, czyli hormonu sytości, którego poziom wzrasta w miarę jedzenia i w ten sposób daje nam znać, że jesteśmy już najedzeni.

Testy genetyczne wykazały również przyrost tkanki tłuszczowej towarzyszący późniejszemu spożywaniu posiłków. Późne jedzenie spowodowało spalanie około 60 kalorii mniej w ciągu doby, w porównaniu do osób spożywających posiłki wcześniej.

– Odkryliśmy, że jedzenie cztery godziny później ma znaczący wpływ na: nasz poziom głodu, sposób, w jaki spalamy kalorie po jedzeniu i sposób, w jaki gromadzimy tłuszcz – napisała w opisie badania jego główna autorka, Nina Vujowic – badaczka z oddziału szpitalnego ds. zaburzeń snu i rytmu okołodobowego z Brigham and Women's Hospital.

Z badania wynika więc, że pierwszy harmonogram posiłków, czyli spożywanie śniadania ok. 9:00, obiadu o 13:00 i kolacji o 17:00, jest najkorzystniejsze dla naszego zdrowia i znacznie zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości. Co jednak, gdy nie możemy zachować takich godzin posiłków? Czy jesteśmy skazani na otyłość, gdy pracujemy do 17:00 i kolację możemy zjeść dopiero ok. 18-19:00?

Spożywaj posiłki w ciągu 10-godzinnego okna żywieniowego

Wiele osób nie ma możliwości utrzymywania ścisłego harmonogramu i dokładnych godzin swoich posiłków. Jednak nic straconego. Badanie naukowców z Instytutu Salka i Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego sugeruje, że jedzenie wszystkich posiłków w ciągu 10-godzinnego okna żywieniowego obniża poziom złego cholesterolu, poprawia stan zdrowia psychicznego, a nawet zmniejsza spożycie alkoholu (u uczestników zmniejszyło się ono o około trzy drinki tygodniowo).

W badaniu wzięło udział 137 strażaków z San Diego, którzy przestrzegali diety śródziemnomorskiej. Naukowcy wykorzystali aplikację do śledzenia ich diety przez trzy miesiące. Połowa uczestników jadła posiłki w ciągu 10-godzinnego okna, druga połowa w ciągu 14-godzinnego.

Uczestnicy wybierali dowolne 10-godzinne okno żywieniowe ze śniadaniem w ciągu dwóch lub więcej godzin po przebudzeniu i kolacją na trzy godziny lub więcej przed pójściem spać. Większość z nich jadła śniadanie od 8:00 do 10:00, obiad między 12:00 a 13:00 i kolację w godzinach 18:00-20:00. Jednak pory posiłków nie miały wpływu na wyniki badania. Najważniejsze było zachowywanie przedziału 10 godzin na spożycie wszystkich posiłków w ciągu dnia.

Osoby zachowujące 10-godzinne okno żywieniowe, które miały podwyższony poziom cukru we krwi i wysokieciśnienie krwi, również odnotowały znaczną poprawę swojego stanu zdrowia i samopoczucia.

– Nasze badanie wykazało, że pracownicy zmianowi z wysokim ciśnieniem krwi, poziomem cukru we krwi lub cholesterolem, mogą odnieść korzyści z prostej interwencji dotyczącej stylu życia, zwanej jedzeniem w ograniczonym czasie. To nie pigułka, ale zdrowy nawyk, który może znacznie zmniejszyć ryzyko nadciśnienia, cukrzycy i miażdżycy bez żadnych niepożądanych skutków ubocznych – powiedziała jedna z autorek badania Satchidananda Panda, profesor w laboratorium biologii regulacyjnej w Instytucie Badań Biologicznych Salka w La Jolla w Kalifornii.

Sprawdź na podstawie przygotowanych przez nas pomysłów na dania, co można jeść na diecie lekkostrawnej i jak często – oraz w jaki sposób przyrządzić potrawy, by ich jedzenie wiązało się z przyjemnością. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo strzałką lub przyciskiem NASTĘPNE.

Pomysły na lekkostrawne śniadanie, obiad i kolację. Polecamy...

Dodaj firmę Autopromocja

Zadbaj o optymalne trawienie

miejsce #1

Bonimed

Bonimed Syrop Vernikabon complex 100 ml

36,29 zł21,35 zł-41%
miejsce #2

A-z Medica

Az MEDICA Mastika 60kaps

77,45 zł54,75 zł-29%
miejsce #3

Np Pharma

Natur Produkt Ibesan Maślan Forte 60 kaps

37,40 zł28,99 zł-22%
miejsce #4

Biocodex

Symbiosys Alflorex 30 kapsułek

40,62 zł
miejsce #5

Aflofarm

HepaSlimin 30 tabl.

8,48 zł
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie