Nocne marki odżywiają się gorzej od rannych ptaszków – alarmują naukowcy. Na co powinny uważać osoby aktywne wieczorami?

Gabriela Fedyk
Wideo
od 16 lat
Nocne marki mają gorsze nawyki żywieniowe od rannych ptaszków – tak wynika m.in. z badań przedstawionych przez naukowców z uniwersytetu we Florencji. I wcale nie chodzi tu o podjadanie nocą, a to, co, kiedy i ile jemy. Jak nasz chronotyp wpływa na nasze wybory żywieniowe i na co powinniśmy zwrócić uwagę? Sprawdzamy też, czy nocny marek może stać się rannym ptaszkiem.

Spis treści

Zaspana kobieta przegląda zawartość lodówki
Nocne marki niestety mają gorzej. Sam przekonaj się dlaczego i jak to przekłada się na ich życie. freepik

Nocne marki i ranne ptaszki jedzą inaczej

Sowy i skowronki mają inny rytm dnia. Podczas gdy sowy się budzą i zaczynają swoją dzienną aktywność, skowronki są już często w połowie dnia i wykonały dużą część swoich zadań. Z kolei kiedy poranne ptaszki się wyciszają i udają w kierunku sypialni, nocne marki rozpiera energia.

I choć walka z naturą jest trudna, to naukowcy z uniwersytetu we Florencji zbadali wpływ chronotypu (czyli cechy osobniczej, która wiąże się z preferencją czasu aktywności na poranną lub wieczorną) na budowę ciała, nawyki żywieniowe oraz ryzyko kardiometaboliczne.

Zobacz także: Prawie nie jesz, a waga stoi w miejscu? Oto 9 powodów, przez które nie możesz stracić zbędnych kilogramów

Wyniki badań naukowców przedstawione na kongresie włoskiego stowarzyszenia specjalistów w dziedzinie odżywiania pokazały jasno, że osoby bardziej aktywne nocą odżywiają się gorzej od rannych ptaszków.

Co jedzą nocne marki?

Nocne marki jedzą inaczej niż ranne ptaszki. Spożywają też więcej kalorii – nie tylko wieczorami. Posiłki osób z chronotypem wieczornym są bardziej kaloryczne również w porze obiadowej.

Dieta nocnych marków jest też bardziej bogata w węglowodany i tłuszcze. Co znajdziemy w menu przeciętnej sowy? Z badań wynika, że osoby bardziej aktywne wieczorami częściej sięgają po słodycze, fast foody i słodzone napoje.

Na gorsze nawyki żywieniowe nocnych marków składają się:

  • jakość diety,
  • pora spożywania posiłków,
  • dzienna liczba kalorii,
  • ilość tłuszczu i węglowodanów.

Dodatkowo u osób aktywnych wieczorami stwierdzono niższy poziom kwasu foliowego i witaminy B12.

Ranne ptaszki odżywiają się zdrowiej instynktownie?

Nie tylko włoscy badacze wskazują na zależność chronotypu i sposobu odżywiania. Fińscy naukowcy przyjrzeli się diecie ponad 1800 kobiet i mężczyzn w wieku od 25 do 74 lat.

W badaniu uwzględniono:

  • wiek,
  • płeć,
  • wskaźnik BMI,
  • wykształcenie,
  • palenie tytoniu,
  • czas snu,
  • inne czynniki.

Naukowcy stwierdzili, że całkowite spożycie energii nie różniło się znacząco między porannymi i wieczornymi typami.

Co ciekawe, nocne marki w dni powszednie spożywały mniej rano, a na śniadanie wybierały produkty o wyższej zawartości cukru i niższej zawartości błonnika, węglowodanów i tłuszczów, w tym tłuszczów nasyconych. Do wieczora nocne sowy spożywały więcej cukru i tłuszczów niż ranne ptaszki.

Różnice te pogłębiały się w weekendy. Sowy spożywały znacznie więcej cukru i tłuszczów, miały też bardziej nieregularne pory jedzenia, ale też jadły posiłki i przekąski dwa razy częściej niż skowronki.

Nocne marki żyją wbrew swojemu wewnętrznemu zegarowi biologicznemu

Jak powiedziała główna autorka badania, dr Mirkka Maukonen z Fińskiego Narodowego Instytutu Zdrowia i Opieki Społecznej, osoby bardziej aktywne wieczorami mają większą skłonność do życia wbrew swojemu wewnętrznemu zegarowi biologicznemu.

– Nasze społeczeństwo jest skonstruowane tak, aby lepiej pasowało do porannych typów – mówi.

Ale czy możliwe jest przestawienie się z trybu nocnego marka do rannego ptaszka?

– Jest to możliwe, ponieważ nasz chronotyp – nasza naturalna skłonność do tego, kiedy się budzimy i kiedy śpimy – w połowie zależy od genów, a w połowie od środowiska. Ponadto świadomość własnego chronotypu może zachęcać do zwracania większej uwagi na ogólnie zdrowsze wybory dotyczące stylu życia – powiedziała dr Maukonen.

Bądź zawsze w formie

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia