Nie możesz spać przez natrętne myśli? Tak się ich pozbędziesz. Wypróbuj 3 proste sposoby na wyciszenie nocnych rozmyślań i spokojny sen

Monika Góralska
Monika Góralska
Dręczące i nawracające szczególnie wieczorem tuż przed snem myśli to ruminacje. Pozbądź się ich za pomocą trzech kroków i śpij spokojnie.
Dręczące i nawracające szczególnie wieczorem tuż przed snem myśli to ruminacje. Pozbądź się ich za pomocą trzech kroków i śpij spokojnie. milkos/123rf.com
Po całym dniu w stresie i biegu wreszcie przyszedł upragniony moment wypoczynku, a ty nie możesz zasnąć przez natrętne myśli? Ruminacje, bo tak się właśnie nazywają, dotyczą głównie przeszłości i przyszłości, a są zwykle wynikiem nieprzepracowanych spraw. Te negatywne myśli zwykle dochodzą do głosu wieczorem, gdy nie zakłócają ich żadne zewnętrzne bodźce. Jeśli trudno ci się uwolnić od uporczywego rozmyślania przed snem, to zastosuj te techniki. Dzięki nim pozbędziesz się dręczących myśli i spokojnie zaśniesz.

Spis treści

Natrętne myśli nie pozwalają zasnąć

Po całym dniu spędzonym na codziennych obowiązkach, zwykle w pośpiechu i stresie, żeby ze wszystkim zdążyć kładziesz się do łóżka i zamiast smacznie zasnąć kręcisz się z boku na bok rozmyślając o tym, co się wydarzyło? Zastanawiasz się też nad przyszłością swoich dzieci, swojego związku albo wraca do ciebie myśl, że nie zakręciłeś kranu, a może wydaje ci się, że jesteś ciężko chory? Takie uporczywe, nie dające się wyciszyć i zasnąć natrętne myśli, które zwykle są negatywne i dotyczą wydarzeń z przeszłości lub przyszłości to ruminacje, określane również jako „przeżuwanie” myśli. Są to uporczywe, negatywne myśli dotyczące tego, co się wydarzyło, np. kłótnia czy niezdanie egzaminu lub tego, co może się wydarzyć np. wypadek czy strach przed odrzuceniem.

Takie myśli mogą być również objawem zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych i jeśli pojawiają się niezależnie od pory dnia, kilka, a nawet kilkanaście razy dziennie i nie da się nad nimi zapanować, należy zgłosić się po pomoc do psychologa lub psychiatry. Nadmierne zamartwianie się i rozpamiętywanie lub strach i obawy dotyczące przyszłości mogą jednak zdarzyć się każdemu.

Czytaj także: Zaburzenia snu mogą zabić. Nie tylko bezsenność jest groźna. Sprawdź, jak niewyspanie wpływa na twoje samopoczucie i zdrowie

Gonitwa myśli zwykle pojawia się tuż przed snem, gdy wokół nas panuje cisza i brak jest bodźców z zewnątrz, które mogłyby je rozproszyć. Natrętne myśli wychodzą z naszego wnętrza i sprawiają, że organizm nie może się wyciszyć i przejść do fazy snu, ponieważ mózg nadal pracuje. Gdy gonitwa myśli nie daje ci spać, wypróbuj te 3 proste sposoby na uporanie się z nimi.

Te sposoby pozwolą ci pozbyć się natrętnych myśli przed snem

Natrętne myśli pojawiające się przed snem sprawiają, że mózg jest nadal aktywny i pobudzony, przez co nie możesz się wyciszyć, a to utrudnia zasypianie. Jednak zagłuszanie uporczywych myśli nic nie da, nie ma również szybkiego sposobu na pozbycie się ich. Trzeba nam tym trochę popracować, ale dzięki temu uda się zapanować nad chaosem w głowie i poukładać sobie nieuporządkowane sprawy. To sprawi, że nie będą one wracać w postaci natrętnych myśli.

Te 3 proste porady pozwolą uporać się z natrętnymi myślami i spokojnie zasnąć:

  • znajdź czas na przemyślenia w ciągu dnia – natrętne myśli pojawiają się przed snem, bo tylko wtedy umysł nie otrzymuje dodatkowych bodźców i może się na nich skupić. Dlatego wygospodaruj sobie czas na przemyślenia w ciągu dnia, wystarczy 15-20 minut. Zamknij się samotnie w pokoju lub idź na spacer. Przepracujesz w ten sposób problemy, które cię dręczą i łatwiej znajdziesz ich rozwiązanie, będziesz mieć też możliwość poradzenia sobie z nimi, bo możesz od razu zacząć działać, a nie tylko rozmyślać i się zamartwiać brakiem możliwości działania.
  • zapisuj swoje myśli – natrętne myśli zwykle powracają, dlatego warto je zapisać, co pozwoli je uchwycić i przeanalizować czemu tak się dzieje. Masz wtedy również możliwość zanotowania potencjalnego rozwiązania dręczącego cię problemu. Nie musisz od razu tworzyć listy gotowych rozwiązań, bo nie zawsze jest to takie proste, ale łatwiej ci je będzie znaleźć, gdy wypiszesz sobie możliwe do podjęcia działania.
  • ćwicz uważność – ruminacje zwykle dotyczą przeszłości i przyszłości, dlatego skup się na teraźniejszości. Ćwiczenie mindfullness, czyli uważności pozwala na skupienie się na tym co tu i teraz, na głębszym przeżywaniu obecnej chwili. Dzięki temu nie będziesz obsesyjnie wracać do przeszłości, z którą nic nie możesz już zrobić, ani zamartwiać się przyszłością, co również nic dobrego do twojego życia nie wnosi.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Opaska na depresję - to może być przełom!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia