reklama

Wysokie tętno: jakie są normy, kiedy mówimy o wysokim tętnie, przyczyny wysokiego tętna i konsekwencje zdrowotne

Natalia FalarzZaktualizowano 
Tętno (puls) jest ruchem naczyń krwionośnych, determinowanym przez skurcze serca i poziom elastyczności wyżej wymienionych naczyń.
Tętno (puls) jest ruchem naczyń krwionośnych, determinowanym przez skurcze serca i poziom elastyczności wyżej wymienionych naczyń. pixabay.com
Wysokie tętno nie jest zjawiskiem prawidłowym. Tętno wskazuje na pracę serca, czyli na to, jak działają naczynia krwionośne napędzane przez serce i pompujące do nich krew. Jeśli tętno jest za wysokie, to żyły i tętnice nie są elastyczne. Należy wówczas znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy i wdrożyć leczenie zapobiegające pojawieniu się konsekwencji zdrowotnych.

Prawidłowe tętno: jakie są normy?

Normy prawidłowego pulsu oblicza się, biorąc pod uwagę ogólną kondycję zdrowotną i wiek danej osoby. Tętno powinno być badane w stanie spoczynku, przy uspokojonym oddechu. Określane jest wówczas jako tętno spoczynkowe. Wartość tętna podaje się jako liczbę uderzeń na minutę. Uśrednione pomiary tętna wynoszą:

  • 110 do 115 uderzeń na minutę dla płodu.
  • 130 uderzeń na minutę dla niemowląt.
  • 100 uderzeń na minutę dla dzieci.
  • około 85 uderzeń na minutę dla młodzieży.
  • od 64 do 90 uderzeń na minutę dla dorosłych.
  • od 55 do 60 uderzeń na minutę dla osób starszych.

Tętno spoczynkowe u niemowląt i dzieci będzie wyższe niż u dorosłych i seniorów.Poza tym należy też brać pod uwagę aktywność fizyczną osoby, u której mierzy się tętno. Osoby regularnie ćwiczące będą miały niższy puls niż osoby prowadzące siedzący tryb pracy.

Wysoki puls: przyczyny

Wysokie tętno to stan, podczas którego bicie serca przyspiesza ponad normę. Stan ten określany jest jako tachykardia. Najczęstsze przyczyny wysokiego pulsu to:

  • Stres.
  • Strach.
  • Palenie papierosów.
  • Gorączka.
  • Picie alkoholu.
  • Wypicie zbyt mocnej kawy.
  • Zbyt wysoki poziom cukru we krwi.
  • Zbyt wysoki poziom cholesterolu.

Zobacz też:

Wysoki puls może pojawić się również w ciąży. Organizm kobiety ciężarnej poddany jest obciążeniu, także, jeśli chodzi o działanie układu sercowo-naczyniowego. Dlatego tętno ciąży może być podwyższone. U zdrowej kobiety, prowadzącej średnio wysportowany tryb życia tętno powinno wynosić około 70 uderzeń na minutę. Za wysoki puls w przypadku kobiet to od 90 do 100 uderzeń na minutę.

Czym grozi wysoki puls?

Podwyższone tętno, czyli przyspieszona praca serca niezwiązana z przyczynami takimi jak reakcja na stres lub wypicie zbyt dużej ilości kawy powinien być skonsultowany z lekarzem. Muszą zostać wykluczone następujące schorzenia:

  • Nadczynność tarczycy.
  • Anemia.
  • Choroby płuc lub oskrzeli.
  • Choroby serca.
  • Niedobór wapnia, magnezu lub potasu.

Jak obniżyć wysokie tętno?

Skutecznych sposobów na obniżenie tętna jest kilka. Na pewno warto zadbać o to, aby zachować równomierny oddech i pić dużo wody. Warto również zaczerpnąć świeżego powietrza. Zalecenia są następujące:

  1. Otwórz okno i zaczerpnij świeżego powietrza.
  2. Weź kilka głębokich wdechów.
  3. Wypij duszkiem szklankę zimnej wody,
  4. Nabierz powietrza w płuca.
  5. Napnij mięśnie brzucha.
  6. Jeśli po paru minutach dolegliwości nie miną- wybierz się do lekarza.
  7. Osoby, które na co dzień zmagają się z podwyższonym tętnem, powinny zdawać sobie sprawę, w jaki sposób kontrolować puls na co dzień. Ważne są:
  8. Codzienny umiarkowany ruch lub wysiłek fizyczny.
  9. Zdrowe i regularne odżywianie się.
  10. Zrezygnowanie z alkoholu i papierosów.
  11. Picie ziół na uspokojenie.

Jak zmierzyć tętno?

Aktualnie można zakupić nowoczesne aparaty pozwalające podczas pomiaru ciśnienia również na pomiar tętna. Poza tym, tętno można też zmierzyć w domowych warunkach. W tym celu:

  • Przygotuj zegarek z sekundnikiem i stoper.
  • Poszukaj miejsca na ciele gdzie bez problemu wyczujesz puls, dobre miejsca to tętnica na szyi lub tętnica na nadgarstku.
  • Po wybraniu miejsca przyłóż do niego dwa palce, jednak nie zaciskaj ich zbyt mocno, gdy wyczujesz puls odmierzaj na zegarku lub stoperze czas, w trakcie 20. sekund dokładnie policz wszystkie uderzenia, jakie poczujesz, uzyskaną liczbę pomnóż przez 3.

Długotrwały stres – dlaczego jest groźny dla zdrowia?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3