6 minut dla prewencji alzheimera. Poświęć tyle na energiczne ćwiczenia, by zmniejszyć rozwój demencji. Poprawisz pamięć i koncentrację

Monika Góralska
Monika Góralska
Za intensywną aktywność fizyczną można uznać nawet energiczny taniec. Chodzi bowiem o to, by serce zabiło mocniej, a krew zaczęła szybciej krążyć.
Za intensywną aktywność fizyczną można uznać nawet energiczny taniec. Chodzi bowiem o to, by serce zabiło mocniej, a krew zaczęła szybciej krążyć. fizkes/123rf.com
Zaledwie 6 minut ćwiczeń, takich jak jazda na rowerze czy taniec, może przedłużyć życie mózgu i spowolnić rozwój zaburzeń neurodegeneracyjnych, m.in. choroby Alzheimera czy choroby Parkinsona. Naukowcy z Nowej Zelandii zastrzegają jednak, że należy spełnić jeden warunek: wysiłek musi być intensywny, ponieważ taki najlepiej zwiększa produkcję specjalnego białka w mózgu odpowiedzialnego za jego neuroplastyczność oraz uczenie się i pamięć.

Spis treści

Ćwiczenia wpływają na pracę mózgu. Mogą zapobiegać jego starzeniu się

Naukowcy z University of Otago w Nowej Zelandii chcieli sprawdzić, jak ćwiczenia i dieta wpływają na działanie oraz starzenie się mózgu. Swoje badania oparli na wcześniejszych ustaleniach naukowych. Badanie na myszach wykazało, że zwiększenie dostępności specjalnego białka w mózgu o nazwie neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego (BDNF) sprzyja tworzeniu i przechowywaniu wspomnień, poprawia uczenie się i ogólnie poprawia wydajność poznawczą. Białko to jest wydzielane przez neurony, stymuluje produkcję nowych komórek mózgowych i wzmacnia istniejące.

– BDNF okazał się bardzo obiecujący w modelach zwierzęcych, ale jak dotąd interwencje farmaceutyczne nie zdołały bezpiecznie wykorzystać ochronnej mocy BDNF u ludzi. Zauważyliśmy potrzebę zbadania niefarmakologicznych podejść, które mogą utrzymać zdolność mózgu do naturalnego zwiększenia BDNF, aby wspomóc jego zdrowe starzenie się – powiedział główny autor badania, Travis Gibbons z University of Otago w Nowej Zelandii.

W badaniu wzięło udział 12 aktywnych fizycznie osób w wieku od 18 do 56 lat. Naukowcy zbadali wpływ ćwiczeń oraz postu na produkcję czynnika mózgowego BDNF w mózgu. Uczestnicy wykonywali więc następujące czynności:

  • post przez 20 godzin,
  • lekkie ćwiczenia (90-minut jazdy na rowerze o niskiej intensywności),
  • ćwiczenia o wysokiej intensywności (6 minut intensywnej jazdy na rowerze),
  • połączony post i ćwiczenia.

6 minut szybkiego tańca lub jazdy na rowerze może opóźnić rozwój choroby Alzheimera

Najskuteczniejszym sposobem na zwiększenie BDNF okazało się wykonywanie krótkich, ale intensywnych ćwiczeń, które przyspieszają tętno i zwiększają przepływ krwi. Poziom BDNF w czasie ćwiczeń interwałowych był 4-5 krotnie większy niż przy wykonywaniu umiarkowanych ćwiczeń przez dłuższy czas (zwiększał się tylko nieznacznie) lub podczas postu (stężenie BDNF nie zmieniało się).

Badacze nie znają dokładnych mechanizmów, które odpowiadają za zwiększanie się wydzielania specjalistycznego białka w mózgu w czasie ćwiczeń. Przypuszczają jednak, że ma to związek ze zmianą źródła paliwa dla mózgu. Podczas energicznych, intensywnych ćwiczeń zamiast glukozy organizm zaczyna metabolizować mleczan lub ciała ketonowe, aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie organizmu na energię. Dzięki temu zwiększa się produkcja BDNF w mózgu.

W czasie intensywnego wysiłku, bardziej niż w czasie nawet długotrwałych, ale spokojnych ćwiczeń, wzrasta również puls, krew zaczyna krążyć szybciej, zwiększa się także liczba płytek krwi, które przechowują duże ilości BDNF. Naukowcy prowadzą dalsze badania nad wpływem ćwiczeń i postu na wydzielanie BDNF.

– Obecnie badamy, jak poszczenie przez dłuższy czas, na przykład do trzech dni, wpływa na BDNF. Jesteśmy ciekawi, czy intensywne ćwiczenia na początku postu przyspieszają jego korzystne efekty. Post i ćwiczenia rzadko są badane razem. Uważamy, że post i ćwiczenia mogą być stosowane w połączeniu, aby zoptymalizować produkcję BDNF w ludzkim mózgu – powiedział Travis Gibbons.

Uzupełnij domową apteczkę

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie