Spis treści
Kampania #EUChooseSafeFood – co to jest i o co w niej chodzi?
EFSA, czyli Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności wydaje opinie dotyczące istniejących i pojawiających się zagrożeń, które są związane z żywnością. Wspólnie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym EFSA prowadzi kampanię #Euchoosesafefood, która ma na celu zachęcić mieszkańców Europy do świadomego wybierania żywności. Kluczową rolę w ich pracy odgrywa nauka.
Sprawdź: Czy przejrzałe owoce są zdrowe? Zobacz, co z nimi zrobić
W 2023 roku odbywa się już trzecia edycja kampanii #EUChooseSafeFood i weźmie w niej udział aż 16 krajów.
Na czym polega kampania #EUChooseSafeFood? Chodzi w niej o wsparcie konsumentów w ich codziennych wyborach żywieniowych. Obejmuje ona m.in.:
- pomoc w odczytywaniu etykiet na produktach spożywczych,
- zaznajomienie się z dodatkami do żywności,
- porady dotyczące przygotowywania jedzenia,
- rady, jak przechowywać żywność.
Jak nie marnować jedzenia? Podpowie EFSA i GIS
Tym razem główną kwestią jest higiena żywności w domu, sposoby na niemarnowanie produktów spożywczych i przeciwdziałanie chorobom, które są przenoszone przez żywność.
– Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności współpracuje z krajowymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo żywności i naukowcami z całej Europy, aby zapewnić, że żywność, która trafia na nasze stoły, jest bezpieczna, zdrowa i zrównoważona. Kampania #EUChooseSafeFood ukazuje połączenie między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia. Daje to konsumentom możliwość dokonywania właściwych wyborów żywieniowych i przyczynia się do lepszego zrozumienia zagadnień związanych z żywnością przez wszystkich zainteresowanych. Cieszę się, że kampania nabiera coraz większego rozmachu – w tym roku do udziału w niej zgłosiło się więcej partnerów krajowych niż kiedykolwiek wcześniej – powiedział Bernhard Url, dyrektor wykonawczy EFSA.
Kampania edukuje konsumentów. Dzięki niej będą mogli łatwiej podejmować świadome decyzje i wybierać zdrowe produkty.
– To ważna inicjatywa, która zwiększa zaufanie konsumentów do unijnego systemu bezpieczeństwa żywności, opartego na podstawach naukowych. Rozpoczynająca się kampania pozwala na zacieśnienie współpracy pomiędzy GIS a EFSA oraz organizacjami konsumenckimi, producentami żywności i społeczeństwem obywatelskim. To wszystko sprzyjać będzie budowaniu zaufania obywateli UE do produktów spożywczych, po które sięgają – i to bez względu na to, w którym kraju Unii Europejskiej w danym momencie się znajdują – mówił Krzysztof Saczka, Główny Inspektor Sanitarny wz.
#EUChooseSafeFood. Do kogo jest skierowana kampania?
Akcja jest skierowana przede wszystkim do osób zamieszkujących Europę w wieku od 25 do 45 lat, a w szczególności do młodych rodziców oraz osób zainteresowanych bezpieczeństwem żywności i nauką.
Wcześniejsze edycje okazały się sukcesem i przyniosły pozytywne wyniki. Dzięki temu coraz więcej osób pamięta, że decyzje dotyczące bezpieczeństwa żywności są oparte na nauce. Wzrósł też poziom zaufania do unijnego systemu bezpieczeństwa żywności – w 2022 roku 70 proc. respondentów stwierdziło, że ufa Unii Europejskiej i rządom krajowym w kwestii bezpieczeństwa żywności. To o 10 proc. więcej niż w 2021 roku.
Jak dołączyć do kampanii #EUChooseSafeFood?
Kampania #EUChooseSafeFood to wiele inicjatyw, które będą realizowane na szczeblach unijnym i krajowym w 16 krajach Europy. Uczestnikami tej edycji są:
- Austria,
- Belgia,
- Bułgaria,
- Chorwacja,
- Cypr,
- Czechy,
- Grecja,
- Irlandia,
- Włochy,
- Łotwa,
- Polska,
- Portugalia,
- Rumunia,
- Słowacja,
- Słowenia,
- Macedonia Północna.
Wśród wydarzeń towarzyszących akcji jest m.in. kulinarny pojedynek naukowców i szefów kuchni. Jak mówią organizatorzy, efekty są bardzo smakowite. Na stronie akcji można znaleźć przepisy, które można wypróbować w domu.
Zobacz kulinarny pojedynek naukowców i szefów kuchni w ramach #EUChooseSafeFood:
Wszyscy ci, którzy chcieliby wesprzeć działanie, mogą zapoznać się ze szczegółami na stronie #EUChooseSafeFood. Znajduje się tam mnóstwo informacji o różnych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem żywności, (są przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe UE).
– Ze strony internetowej można również pobrać zestaw narzędzi i materiałów. Znajdują się w nim grafiki, krótkie filmy i posty do publikacji w mediach społecznościowych dostępne w wielu językach, które można udostępniać we własnych kanałach – zachęcają organizatorzy.