reklama

Dieta dr Dąbrowskiej – menu, zalecenia i efekty diety warzywno-owocowej wg Ewy Dąbrowskiej

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Zaktualizowano 
Dieta dr Dąbrowskiej to posiłki zawierające po kilka sałatek naraz. choreograph/123RF
Dieta dr Dąbrowskiej to jedna z najmodniejszych kuracji odchudzających, której głównym celem jest oczyszczanie organizmu. Kuracja stworzona przez lekarza klinicystę jest przede wszystkim skuteczną metodą zapobiegania i leczenia chorób cywilizacyjnych, stosowaną od lat w ośrodkach medycznych. Można też przeprowadzić ją samodzielnie i w ciągu 2 tygodni nie tylko zgubić kilka kilogramów, ale przede wszystkim zyskać energię i lepsze samopoczucie.

Sposób odżywiania nazywany potocznie „dietą Dąbrowskiej” to menu złożone z warzyw i owoców, którego autorką jest dr Ewa Dąbrowska, lekarz klinicysta z Akademii Medycznej w Gdańsku. Od kilkudziesięciu lat stosuje się ją w polskich ośrodkach oczyszczania. Dziś najlepiej przeprowadzać je w centrach posiadających certyfikat założonego przez ekspertkę Instytutu Promocji Zdrowia dr Ewy Dąbrowskiej, gwarantujących przygotowanie posiłków ściśle według wytycznych autorki. Takie rozwiązanie wyjazdowe jest polecane zwłaszcza osobom z problemami zdrowotnymi. Odpowiedni certyfikat posiadają też firmy oferujące catering dietetyczny, choć tych bez niego jest znacznie więcej.

Można też skorzystać z jadłospisów i przepisów diety warzywno-owocowej do samodzielnego przygotowania w domu. Warto, bo oczyszczanie organizmu jest jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegania i leczenia chorób cywilizacyjnych, a jednocześnie też sposobem na szczupłą figurę.

Dieta Ewy Dąbrowskiej, czyli warzywno-owocowa lub owocowo-warzywna

Dieta dr Dąbrowskiej to tak naprawdę odmiana postu, który dopuszcza jedzenie określonych produktów roślinnych. Podstawą jej założeń jest istnienie naturalnego mechanizmu samoleczenia w organizmie człowieka, dzięki któremu rozwój w nim chorób jest w dużej mierze odwracalny. Sposobem na zapoczątkowanie tych zmian jest zmiana jadłospisu – w pierwszym etapie z zastosowaniem leczniczej „głodówki” w postaci diety warzywno-owocowej, a następnie wprowadzenie zasad zdrowego odżywiania i czynnego wysiłku fizycznego.

Post uruchamia mechanizmy ułatwiające pozbywanie się nagromadzonych złogów w organizmie oraz jego regenerację. Samooczyszczanie polega m.in. na rozkładzie nieprawidłowych struktur białkowych, złogów tłuszczu i cholesterolu, czy zmian zwyrodnieniowych, czyli tzw. odżywianiu wewnętrznym, czemu towarzyszy ustępowanie stanów zapalnych. Nagromadzone substancje usuwane są m.in. z naczyń krwionośnych, tkanki łącznej, narządów, wadliwych komórek, pęcherzyków oskrzelowych czy miejscach, gdzie wcześniej wystąpiły krwotoki.

Na diecie dr Dąbrowskiej niemal wszystkie warzywa są dozwolone. Najlepiej jeść je w formie sałatek i surówek, które można przyprawić solą i pieprzem,
Na diecie dr Dąbrowskiej niemal wszystkie warzywa są dozwolone. Najlepiej jeść je w formie sałatek i surówek, które można przyprawić solą i pieprzem, ale już nie olejem. bialasiewicz/123RF

Dieta dr Dąbrowskiej – zasady

Dieta dr Dąbrowskiej składa się wyłącznie z warzyw i wybranych owoców i trwa 14 dni. W niektórych przypadkach za zgodą lekarza jej stosowanie można wydłużyć nawet do 6 tygodni, co daje najlepsze efekty u osób otyłych i z zaburzeniami metabolicznymi. Czas kuracji zależy od stanu zdrowia i stopnia przestrzegania diety.

Przed rozpoczęciem diety dr Dąbrowskiej konieczna jest konsultacja lekarska, a na pewno wykonanie podstawowych badań krwi. Przeciwwskazania do jej stosowania to m.in. ciąża, karmienie piersią, wiek poniżej 14 i powyżej 70 lat, ostre infekcje, nadczynność tarczycy, nowotwory, poważne choroby serca, gruźlica oraz inne ciężkie schorzenia.

Dietę warzywno-owocową można przeprowadzić samemu, jeśli nie stosuje się żadnych leków. W przypadku ich przyjmowania należy być pod opieką lekarza, gdyż skutkiem kuracji jest stopniowe zmniejszenie zapotrzebowania na medykamenty. Osoby chore na cukrzycę i przyjmujące insulinę powinny odbywać kurację w szpitalu, co umożliwi całodobową kontrolę poziomu glukozy we krwi podczas zmniejszania dawek insuliny, wynikającego z poprawy glikemii.

W przypadku złej tolerancji surowych produktów, np. w zaburzeniach pracy przewodu pokarmowego takich jak choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zaleca się poprzedzenie właściwej diety wstępną oczyszczającą kuracją sokową. Przez kilka dni jadłospis składa się wtedy z soku z marchwi, herbatek ziołowych, niegazowanej wody mineralnej i wywaru z warzyw. Na pusty żołądek wypija się kleik z siemienia lnianego z łyżeczką otrąb pszennych w szklance bulionu, a w przypadku biegunki spożywa się mus z gotowanej marchwi z niewielkim dodatkiem soli i zmiksowaną zupę z marchwi, a dietę warzywno-owocową wprowadza się pod kontrolą lekarza. Najpierw są to warzywa gotowane, po czym stopniowo wprowadza się surówki.

Przeczytaj również:

Jeżeli objawem ubocznym stosowania diety warzywno-owocowej są wzdęcia, najlepiej im przeciwdziałać poprzez dodawanie do potraw ziół i przypraw takich jak zmielony kminek i majeranek, ew. suplement diety z wyciągiem z czarnej rzodkwi. Każdego dnia warto też sięgać po kiszonki i zakwasy, by wspomóc dobroczynną mikroflorę bakteryjną jelit, która trawi związki błonnikowe. Równie ważnym elementem codziennej diety jest czosnek i cebula, które hamują aktywność jelitowych bakterii gnilnych.

Czytaj także

Sok marchwiowy to stały element diety dr Dąbrowskiej. Sok i dania z marchwi są polecany zwłaszcza na początku kuracji.
Sok marchwiowy to stały element diety dr Dąbrowskiej. Sok i dania z marchwi są polecany zwłaszcza na początku kuracji. couleur/pixabay.com

Dieta Dąbrowskiej – menu

Najważniejszą zasadą, a przy tym warunkiem skuteczności diety warzywno-owocowej wg dr Ewy Dąbrowskiej jest wybieranie produktów ubogich w energetyczne związki odżywcze, co zapewnia uruchomienie odżywiania wewnętrznego w organizmie. Spożywane wtedy produkty roślinne o wysokiej zawartości nieenergetycznych związków odżywczych wspierają procesy jego samoleczenia.

W przypadku niestosowania się do zaleceń diety, np. dodawania do posiłków oleju czy mleka, ograniczenie spożycia kalorii może być niedostateczne, by uruchomić utylizację własnych związków organizmu i „przełączyć” odżywianie zewnętrzne na to wewnętrzne. Ponieważ menu diety nie zapewnia wystarczających ilości podstawowych związków odżywczych, w tej sytuacji skutkiem jego stosowania może być powstanie szeregu niedoborów pokarmowych i brak ustępowania chorób cywilizacyjnych.

Produkty wykluczone na diecie dr Dąbrowskiej:

  • zboża i ich przetwory,
  • ziemniaki,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy i pestki,
  • słodkie owoce,
  • oleje i masło,
  • mleko i jego przetwory,
  • mięso,
  • ryby,
  • mocna herbata,
  • kawa,
  • alkohol,
  • tytoń.

Produkty zalecane na diecie dr Dąbrowskiej:

  • warzywa korzeniowe – marchew, pietruszka, buraki, seler, chrzan, skorzonera, pasternak,
  • warzywa kapustne – kapusta, brukselka, kalafior, brokuł, jarmuż, rzodkiew, rzepa, kalarepa, brukiew,
  • warzywa cebulowe – cebula, czosnek, por,
  • warzywa dyniowate – ogórki, dynia, kabaczek, cukinia, melon, arbuz,
  • warzywa liściaste – sałata, szpinak, cykoria, seler naciowy, zioła, kiełki,
  • warzywa psiankowate – pomidory, papryka, bakłażan,
  • inne warzywa – fasolka szparagowa, zielony groszek, koper włoski, szparagi,
  • owoce świeże – jabłka, cytryny, grejpfruty, kiwi i pomarańcze (w ograniczonych ilościach),
  • owoce suszone – śliwki, morele, jabłka (w ograniczonych ilościach).

Czytaj także

Dania zalecane na diecie dr Dąbrowskiej:

  • surówki warzywne,
  • surowe zupy warzywne (np. gazpacho),
  • soki – najlepiej świeżo przygotowane w wyciskarce wolnoobrotowej, ew. sokowirówce,
  • warzywa kiszone,
  • warzywa gotowane na parze,
  • warzywa gotowane w niewielkiej ilości wody,
  • warzywa duszone,
  • zupy gotowane na wodzie bez tłuszczu,
  • kompoty z zalecanych owoców,
  • wywary z ziół, warzyw i zalecanych owoców suszonych i świeżych,
  • zalecane owoce surowe lub w postaci surówek.

Czytaj także

Dieta dr Dąbrowskiej obfituje w świeże zioła i tak niskokaloryczne warzywa, jak ogórki.
Dieta dr Dąbrowskiej obfituje w świeże zioła i tak niskokaloryczne warzywa, jak ogórki. 123RF

Dieta Dąbrowskiej – efekty

Dieta dr Dąbrowskiej nie jest dietą odchudzającą – jej założeniem jest odciążyć organizm i wspomóc jego odnowę. Niemniej jej stosowaniu towarzyszy spadek wagi, związany z bardzo niskim spożyciem kalorii, wynoszącym często jedynie ok. 400 kcal dziennie.

W ciągu zalecanych 2 tygodni diety dr Dąbrowskiej można stracić nawet 3-5 kg, a efekt zależy m.in. od początkowej masy ciała. Osoby otyłe tracą 4-6 kg, inne 3-4 kg. Po 4 tygodniach pacjenci z nadwagą tracą zwykle ok. 8 kg, a po 6 tygodniach – 12 kg. Na samym początku tempo chudnięcia wynosi średnio 0,48 kg dziennie, po 4 tygodniach – 0,4 kg dziennie, a po 6 tygodniach – 0,28 kg dziennie. W przypadku kontynuacji odpowiedniego odżywiania ubytek ten może być trwały.

Na diecie dr Dąbrowskiej jada się do syta – nie ma konieczności liczenia kalorii ani ograniczania wielkości porcji zalecanych potraw. Pomimo niskiej podaży energii uczucie głodu znika już po kilku dniach jej stosowania. Jednak sam początek kuracji może być trudniejszy. Podczas oczyszczania organizmu prawie każdy odczuwa jakieś skutki uboczne zmiany diety (osłabienie, głód, ból głowy), które osiągają punkt krytyczny po 2-3 dobach, a całkiem ustępują zwykle po 5-6 dniach.

Dodatkowe korzyści, które zapewnia dieta dr Dąbrowskiej, to oprócz utraty nadmiernej wagi również:

  • podniesienie poziomu energii życiowej,
  • zwiększenie sprawności umysłowej,
  • regeneracja układu nerwowego,
  • normalizacja przemian biochemicznych w tkankach,
  • poprawa funkcjonowania gruczołów dokrewnych i narządów wewnętrznych,
  • lepsze trawienie i wykorzystanie składników odżywczych,
  • lepsza odporność,
  • głębszy i bardziej regenerujący sen,
  • zdrowsza, gładsza i bardziej elastyczna skóra
  • rzadsze wahania nastroju,
  • osłabienie uzależnienia od używek,
  • złagodzenie napadów astmy,
  • lepsza regulacja krzepnięcia krwi,
  • usuwanie bakterii i pasożytów jelitowych,
  • ustępowanie bólów stawów i obrzęków,
  • poprawa metabolizmu.

Poprawa metabolizmu w organizmie skutkuje obniżeniem poziomu cholesterolu LDL o 23 proc. w ciągu 6 tygodni, a jednocześnie wzrostem stężenia ochronnej frakcji cholesterolu HDL, który jest aż 3 razy większy niż w przypadku podawania powszechnie stosowanych leków przeciwmiażdżycowych. Cofanie się miażdżycy i współistniejących chorób pod wpływem diety dr Dąbrowskiej ma związek ze zwiększeniem aktywności w blaszce miażdżycowej makrofagów, białych krwinek trawiących nie tylko cholesterol, ale także jej tkankę włóknistą.

Posiłki diety warzywno-owocowej mają bardzo dużą objętość i pomimo niskiej kaloryczności są sycące. Ponieważ ten rodzaj postu nie blokuje czynności jelit, a wręcz ją nasila, kuracja nie wymaga stosowania lewatyw w celu ich mechanicznego oczyszczania.

Chociaż dieta dr Dąbrowskiej dopuszcza jedzenie jabłek, zwykle jest to sztuka owocu na deser albo jego dodatek do innych potraw.
Chociaż dieta dr Dąbrowskiej dopuszcza jedzenie jabłek, zwykle jest to sztuka owocu na deser albo jego dodatek do innych potraw. Pezibear/pixabay.com

Okresowa dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej

Dobrym sposobem na utrzymanie efektów klasycznej diety dr Dąbrowskiej i wspomaganiem profilaktyki oraz leczenia chorób cywilizacyjnych jest 1-2 dniowy program oczyszczania stosowany raz w tygodniu. Zalecana jest wtedy zmiana zwyczajowego sposobu odżywania na jeden z poniższych wariantów diety:

  • picie wyłącznie wody,
  • przyjmowanie wody i soków warzywno-owocowych,
  • spożywanie tylko chleba i wody,
  • menu zawierające wodę, soki lub herbatki ziołowe oraz 1 posiłek dziennie, wczesnym popołudniem. Posiłek może zawierać ryby i brązowy ryż z warzywami lub owocami.

Można też 1-2 razy w tygodniu zastosować wybrane dzienne jadłospisy z regularnej diety dr Ewy Dąbrowskiej.

Dieta dr Dąbrowskiej w praktyce – menu na 7 dni

Zobacz, jak post wpływa na organizm:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Roman

Nie trzeba nic specjalnie wymyślać. Wystarczy umiarkowana dieta z przewagą warzyw i owoców np. w postaci soków wg. https://terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Do tego sport lub aktywne spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu. Stosuję się do tych zasad od lat i mam świetne zdrowie i energię. Mniej jeść mięsa, słodyczy i używek.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3