Co się stanie, gdy przestaniesz jeść mięso? Poznaj korzyści diety wegetariańskiej, o których prawdopodobnie wcześniej nie wiedziałeś

Monika Góralska
Monika Góralska
Mięso zawiera duże ilości tłuszczów nasyconych, które są głównym czynnikiem prozapalnym prowadzącym do rozwoju chorób takich jak otyłość, cukrzyca typu 2, a nawet nowotwory. Rezygnacja z mięsa pozwoli ci dłużej żyć!
Mięso zawiera duże ilości tłuszczów nasyconych, które są głównym czynnikiem prozapalnym prowadzącym do rozwoju chorób takich jak otyłość, cukrzyca typu 2, a nawet nowotwory. Rezygnacja z mięsa pozwoli ci dłużej żyć! Jacek Smarz / Polska Press
Udostępnij:
Nie musisz od razu przechodzić na wegetarianizm i z dnia na dzień przestać jeść mięso. Wystarczy, że stopniowo zredukujesz ilość produktów odzwierzęcych w swojej diecie, a zauważysz korzyści wynikające z rezygnacji z mięsa. Sprawdź, co możesz zyskać zmieniając dietę, a być może już nigdy nie weźmiesz mięsa do ust.

Coraz więcej osób rezygnuje z jedzenia mięsa, a powodów zmiany diety jest wiele: od chęci zrzucenia nadprogramowych kilogramów, poprzez ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko i ochronę zwierząt aż po chęć uniknięcia chorób cywilizacyjnych. Jednak najważniejszym z nich jest korzystny wpływ diety wegetariańskiej na ogólny stan zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Są różne rodzaje wegetarianizmu: w jednych rezygnuje się tylko z jedzenia mięsa, w innych nie spożywa się także ryb oraz produktów odzwierzęcych takich jak mleko czy jajka. Nie musisz jednak drastycznie zmieniać swoich przyzwyczajeń, bo wystarczy, że stopniowo zaczniesz rezygnować z mięsa i w zamian spożywać więcej produktów roślinnych, a po niedługim czasie odczujesz na własnym ciele korzyści z tego płynące.

Zobacz także:

Bez mięsa w diecie schudniesz

Wegetarianie ważą mniej niż osoby spożywające mięso. Według badań opublikowanych w Journal of Internal Medicine wegetarianizm jest skuteczniejszy w redukcji zbędnych kilogramów niż specjalne diety odchudzające. Dodatkowo wystarczy jedynie przejście na dietę wegetariańską bez wprowadzania ćwiczeń i liczenia kalorii, żeby schudnąć nawet 10 kg w ciągu 11 miesięcy. Wystarczy opierać swoje posiłki na warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych i roślinach strączkowych. Całe ziarna, warzywa i owoce mają niski indeks glikemiczny, zawierają błonnik oraz antyoksydanty, dzięki czemu są wolniej trawione i pozwalają na dłuższe uczucie sytości.

Warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i rośliny strączkowe dzięki zawartości błonnika pokarmowego korzystnie wpływają także na florę bakteryjną jelit, a tym samym na pracę jelit oraz całego przewodu pokarmowego. Dzięki temu menu wegetariańskie wzmacnia również odporność.

Redukcja mięsa poprawia pracę serca

Tłuszcze nasycone zawarte w mięsie przyczyniają się do rozwoju chorób serca i układu krążenia. Zrezygnowanie z mięsa pozwala więc wyeliminować ten czynnik chorobowy. Badania opublikowane w Journal of the American Heart Association pokazują, że dieta roślinna zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych o 16 proc. i śmierci z tego powodu o ok. 31 proc. Również dzięki redukcji masy ciała dieta wegetariańska korzystnie wpływa na stan serca, dzięki czemu zmniejsza się zagrożenie chorobą wieńcową, nadciśnieniem i przedwczesną śmiercią wskutek zawału czy udaru. Jeśli nie chcesz całkowicie eliminować mięsa ze swojej diety, ale chcesz zadbać o serce usuń z niej przede wszystkim parówki, boczek, kiełbasę i czerwone mięso.

Dieta roślinna obniża ciśnienie krwi

Jeśli natomiast chorujesz na nadciśnienie, co również wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób serca, przejście na dietę wegetariańską pomoże ci obniżyć ciśnienie krwi. Badania z 2016 roku opublikowane w Journal of Hypertension wykazały, że u wegetarian istnieje o 34 proc. mniejsze ryzyko rozwoju nadciśnienia niż u osób spożywających mięso.

Rezygnacja z mięsa poprawia wygląd skóry

Zawartość przeciwutleniaczy, błonnika i minerałów w produktach roślinnych przyczynia się do zwalczania stanów zapalnych, oczyszczania organizmu z toksyn oraz odżywienia całego organizmu i skóry. Dzięki temu zmiany trądzikowe czy egzema zostają zredukowane, a skóra wygładzona i pełna blasku.

Rezygnacja z mięsa chroni przed nowotworami

Zawarte w mięsie tłuszcze nasycone są czynnikiem prozapalnym, a spożywanie czerwonego mięsa oraz przetworzonych wędlin przyczynia się do rozwoju nowotworów zwłaszcza powstających w przewodzie pokarmowym takich jak rak jelita grubego czy rak wątroby.

Natomiast zawarte w warzywach i owocach antyoksydanty skutecznie zwalczają wolne rodniki, które nie tylko przyspieszają procesy starzenia się, ale też powodują powstawanie stanów zapalnych oraz przyczyniają się do rozwoju nowotworów. Badania zaprezentowane na Europejskim Kongresie Otyłości (ECO) wykazały, że wegetarianie mają lepszy profil biomarkerów, czyli wskaźników biologicznych wskazujących na różne choroby, niż osoby jedzące mięso. W badaniu zmierzono 19 biomarkerów określających zagrożenie rozwojem nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy, chorób wątroby, nerek, kości i stawów. U wegetarian występowały niższe stężenia markerów takich jak cholesterol całkowity i LDL, aminotransferaza alaninowa (ALAT), insulinopodobny czynnik wzrostu (IGF-1), kwas moczowy, białko, kreatynina.

Gdy przestaniesz jeść mięso będziesz dłużej żyć

Wszystkie te zalety wynikające z redukcji mięsa w diecie łączą się w jedną korzyść, czyli przedłużenie życia. Badanie Journal of the American Heart Association wykazało, że dieta roślinna obniża ryzyko wszystkich przyczyn śmiertelności o 25 proc. Prawidłowo skomponowana dieta wegetariańska chroni bowiem przed rozwojem chorób zwłaszcza tych, określanych mianem cywilizacyjnych, czyli m.in. otyłości, cukrzycy typu 2, nowotworów czy chorób układu sercowo-naczyniowego. Ma to związek ze zwiększonym spożyciem błonnika i antyoksydantów zawartych w owocach i warzywach. Dzięki tym składnikom obniża się poziom cholesterolu we krwi oraz zwiększa odczuwanie sytości, co sprawia, że do organizmu trafia mniej kalorii. Przeciwutleniacze natomiast niwelują stany zapalne i chronią przed chorobami serca.

Przeczytaj również poradnik:

ZOBACZ: Naukowcy wykazali, że spożywanie przetworzonego mięsa zwiększa ryzyko chorób serca

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie