Jak zrobić pyszną owsiankę? Sprawdź pomysły i zmień swoje śniadanie! Owsianka z bananem, z owocami czy masłem orzechowym nie musi być nudna

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Owsianka przygotowana ze zdrowymi dodatkami to wartościowe i sycące danie polecane nie tylko na pierwszy posiłek, ale też ten ostatni w ciągu dnia. Właściwie to można – i warto – jeść ją o każdej porze. Sprawdź, jak przygotować pyszną owsiankę na 13 sposobów!  Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Owsianka przygotowana ze zdrowymi dodatkami to wartościowe i sycące danie polecane nie tylko na pierwszy posiłek, ale też ten ostatni w ciągu dnia. Właściwie to można – i warto – jeść ją o każdej porze. Sprawdź, jak przygotować pyszną owsiankę na 13 sposobów! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. yelenayemchuk/123RF
Owsianka nie musi być nudna! To zdrowe danie z płatków owsianych można i warto jeść nawet codziennie, dlatego warto sprawić, by za każdym razem było to przyjemnością. To wcale nie trudne, bo możliwości jest wiele. Owsianka z owocami, owsianka z masłem orzechowym, owsianka czekoladowa, pieczona, na słono – zobacz, jak przygotować pyszne zdrowe śniadanie z płatków owsianych.

Owsianka to danie z płatków owsianych namoczonych lub ugotowanych w mleku bądź wodzie. To najpopularniejsza forma, w jakiej spożywamy niezwykle zdrowe ziarna owsa, a zarazem najlepsza, bo można połączyć je z wieloma wartościowymi i smacznymi dodatkami. Po taką owsiankę warto sięgać nawet codziennie!

Zobacz pomysły na pyszną owsiankę w 13 wersjach.

Owsianka – kalorie

Ziarno owsa, kasza owsiana i płatki zapewniają ok. 366 kcal w porcji 100 g (szklanka). Porcja równa łyżce (10 g) to ok. 36 kcal.

Owsianka na wodzie będzie miała tyle samo kalorii, co porcja suchych płatków, z których została przygotowana (np. 50 g) – porcja 150-200 g owsianki zapewni 183 kcal.

Czytaj także: 5 najzdrowszych dodatków do owsianki. Wzbogacą jej smak, wspomogą odchudzanie. Dodaj to do płatków owsianych, aby były smaczne i sycące

Owsianka na mleku zapewni więcej kalorii, zależnie od zawartości procentowej tłuszczu w mleku.

  • Owsianka przygotowana z 50 g płatków i mleka 0,5% tł. będzie zapewniać 220-240 kcal (zależnie od konsystencji, a więc ilości dodanego mleka).
  • Owsianka z mleka 2% tł. dostarczy 235-260 kcal.
  • Owsianka na mleku 3,2% tł. to dawka 245-275 kcal.

Owsianka – tuczy czy odchudza?

Jako danie zbożowe, owsianka może zapewniać sporo kalorii, zwłaszcza z dodatkiem składników takich jak orzechy czy suszone owoce. Z drugiej jednak strony owsianka jest też cennym elementem diet odchudzających, m.in. diety owsiankowej.

Owsianka jako danie z gotowanych i rozdrobnionych płatków ma wyższy indeks glikemiczny niż ziarno owsa. Im bardziej jest ono przetworzone, tym jego wartość bardziej rośnie. Jeśli dodamy do niego słodkie dodatki, takie jak owoce, a zwłaszcza cukier i produkty słodzone, indeks glikemiczny wzrośnie jeszcze bardziej.

W przypadku owsianki ze zwykłych płatków indeks glikemiczny wynosi 53-57 (a wartość graniczna niskiego IG to 55), natomiast w przypadku użycia płatków błyskawicznych jest on już wysoki, bo wynosi 76-82.

Wyższy indeks glikemiczny oznacza, że węglowodany z owsianki będą szybciej przyswajane, szybciej wzrośnie poziom glukozy, a następnie insuliny we krwi, i skoki te będą większe. Jeśli organizm nie będzie miał jak wykorzystać tego zastrzyku energii (np. dzięki wzmożonej aktywności), glukoza będzie zamieniana w tkankę tłuszczową. Wynika z tego, że owsianka instant może tuczyć znacznie bardziej niż ta zwykła, jeśli będą spożyte w nadmiernej ilości.

Owsianka może zapewniać skromne ilości energii (np. ok. 180 kcal w 200 g przy przygotowaniu na wodzie), ale też bardzo pokaźne – jeśli wzbogacimy ją o mleko i/lub jogurt, dodatki słodzące, orzechy lub masło orzechowe, i nasiona takie jak np. chia, siemię lniane czy sezam, dawka energii z porcji może wzrosnąć do kilkuset kalorii. Dlatego to, czy będzie tuczyć, czy nie, zależy od tego, jak ją przygotujemy i o jakiej porze dnia będziemy ją spożywać.

Sprawdź, jak przygotować owsiankę w 13 pysznych wersjach!

Naczynia kuchenne

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Komary - co je wabi a co odstrasza?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia