Długotrwały stres – dlaczego jest groźny dla zdrowia?

Anna Rokicka-Żuk

Wideo

Krótkotrwały stres jest częścią naszego życia, ale gdy staje się chroniczny, konsekwencją są przykre dolegliwości, prowadzące z czasem do rozwoju współczesnych chorób. Elementem ich prewencji jest obniżenie codziennego napięcia – najpierw jednak trzeba poznać źródła stresu i efekty jego działania, które u każdego są nieco inne.

Chroniczny stres to ciągły stan gotowości do działania, który znacznie obciąża organizm. Przyspieszone bicie serca, podniesione ciśnienie i zmniejszony dopływ krwi do narządów wewnętrznych nie pozostają bez konsekwencji dla zdrowia, podobnie jak inne efekty działania wywołujących te objawy hormonów. Warto w porę zapobiec pogłębianiu się skutków stresu, w ten sposób chroniąc swoje zdrowie.

Objawy stresu i jego konsekwencje

Początkowo łatwo je zignorować lub przypisać innym czynnikom. Rozdrażnienie, zmęczenie, bóle głowy, trudności z koncentracją, gonitwa myśli, zmiany apetytu, zaburzenia snu i nastroju – te symptomów nigdy nie powinno się lekceważyć. W przeciwnym razie stres przyczyni się z czasem do rozwoju problemów psychicznych i poważnych chorób zapalnych. Jak wskazują badania nagłośnione w lutym 2019 roku, przeprowadzone z udziałem naukowców z Uniwersytetu Medycznego Dalian w Chinach, przedłużony stres wpływa na ekspresję genów, przyspieszając wzrost komórek rakowych.

Stres i rak – winny hormon stresu, ale nie kortyzol

Badania poświęcone komórkom rakowym opisano na łamach „The Journal of Clinical Medicine”. Wskazują na to, że zmiany nowotworowe dotyczą komórek macierzystych, a więc mogących przekształcać się w inne komórki ciała, a sprawcą jest inny hormon stresowy niż powszechnie znany kortyzol. Winna okazała się epinefryna, znana też jako adrenalina. Najbardziej obiecującym sposobem blokowania jej działania okazało się podawanie dużych dawek witaminy C.

Jak radzić sobie ze stresem?

Najważniejszą strategią jest znajdowanie czasu dla siebie każdego dnia. Tylko w ten sposób można pozostać w kontakcie ze swoimi emocjami, by móc w porę zapobiec konsekwencjom chronicznego odczuwania negatywnych uczuć i reakcji organizmu na napięcie. Oprócz uregulowanego trybu życia ważna jest też dieta obfitująca w antyoksydanty, czyli opierająca się na minimalnie przetworzonych produktach roślinnych. Takie menu jest w stanie zapewnić wysokie stężenie w organizmie witaminy C i innych przeciwutleniaczy z pożywienia. Wszystkie regenerują nasz wewnętrzny system obrony przed wolnymi rodnikami, które we zmożony sposób powstają w wyniku reakcji organizmu na stresujące czynniki.

Sprawdź 25 najbardziej stresujących wydarzeń w życiu człowieka i przypisane do nich punkty. Czy jesteś w grupie ryzyka zachorowania?

Te rzeczy stresują najbardziej. Czy grozi ci choroba wywołana stresem?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie