Dlaczego warto jeść szczypiorek? Pozytywnie działa na mózg, wzrok i kości. Te korzyści cię zaskoczą. Sięgaj po niego nie tylko na wiosnę

Monika Góralska
Monika Góralska
Dodaje smaku potrawom i wspomaga trawienie, ale korzyści z jedzenia szczypiorku jest więcej. Sprawdź w galerii, dlaczego warto jeść szczypiorek częściej.
Dodaje smaku potrawom i wspomaga trawienie, ale korzyści z jedzenia szczypiorku jest więcej. Sprawdź w galerii, dlaczego warto jeść szczypiorek częściej. Silvia/pixabay.com
Szczypiorek kojarzy się z wiosną i nowalijkami, ale dostępny jest przez cały rok. Warto hodować go na parapecie i sięgać po niego jak najczęściej. Korzyści z jedzenia szczypiorku i dodawania go do jajecznicy czy sałatki jest wiele, a nie może go także zabraknąć na wielkanocnym stole. Szczypiorek nie tylko wspomaga trawienie i odporność, ale też korzystnie wpływa na mózg, kości i oczy, a nawet działa przeciwnowotworowo. Sprawdź, czy szczypior i szczypiorek to to samo i dlaczego warto jeść szczypiorek.

Spis treści

Szczypiorek i szczypior to nie to samo. Właściwości szczypiorku

Określeń szczypior i szczypiorek często używa się zamiennie, jednak odnoszą się one do innych roślin. Szczypior to liście cebuli, czyli jej nadziemna część, a szczypiorek (czosnek szczypiorek, Allium schoenoprasum) to gatunek rośliny z rodziny czosnkowatych (tak samo jak czosnek, cebula czy por). Szczypior jest grubszy i twardszy, a szczypiorek ma cieńsze i delikatniejsze liście.

Dlaczego warto jeść szczypiorek? Sprawdź, jakie korzyści daje częste sięganie po szczypiorek.

Szczypiorek zawiera sporo witaminy K, wzmacniającej kości i układ krwionośny, witaminy C wspomagającej odporność i witaminy A korzystnie działającej na wzrok. Znajdziemy w nim również kwas foliowy i inne witaminy z grupy B, które wspierają funkcjonowanie układu nerwowego oraz miedź, żelazo, magnez, sód, wapń, potas i fosfor.

Szczypiorek jest bardzo niskokaloryczny, jedna łyżka stołowa (ok. 3 g) zawiera tylko 1 kcal, a dodatkowo zawiera tylko śladowe ilości tłuszczu i nie ma cholesterolu.

Przeciwwskazania do stosowania szczypiorku

Szczypiorek jako dodatek do potraw spożywany jest w niewielkich ilościach i zwykle tolerowany przez wszystkich. Jednak jego większa ilość w diecie może spowodować problemy trawienne w tym bóle brzucha i wzdęcia. Z tego powodu powinny go unikać osoby zmagające się z wrzodami żołądka, dwunastnicy albo jelit, stanami zapalnymi żołądka, nadkwasotą lub zapaleniem trzustki czy woreczka żółciowego.

Czytaj też: Najgorsze dodatki do sałatki. Te produkty zepsują danie z warzyw, dodając mu niezdrowych związków i niepotrzebnych kalorii

Szczypiorku powinny też unikać osoby uczulone na czosnek, cebulę lub inne warzywa z rodziny Allium.

Zobacz, dlaczego warto jeść szczypiorek codziennie!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nordic walking, ulubiony sport seniorów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia