Cynk w diecie wpływa na odporność, piękne paznokcie i włosy oraz płodność. Zobacz, w czym jest cynk!

Martyna Jaros
Martyna Jaros
Kakao jest jednym z najlepszych roślinnych źródeł cynku. Jednak dobrych źródeł cynku jest więcej. Warto uwzględnić je w codziennej diecie, by rozwiązać problem niedostatecznej podaży tego składnika w jadłospisie. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Kakao jest jednym z najlepszych roślinnych źródeł cynku. Jednak dobrych źródeł cynku jest więcej. Warto uwzględnić je w codziennej diecie, by rozwiązać problem niedostatecznej podaży tego składnika w jadłospisie. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. kaiskynet/123RF
Udostępnij:
Cynk to jeden z ważniejszych mikroelementów w ludzkim organizmie, ponieważ bez niego tkanki i narządy nie mogą pracować prawidłowo. Uczestniczy w wydzielaniu insuliny, testosteronu i tyroksyny. Jest też niezbędny w procesach ekspresji genów, wytwarzania białek oraz kwasów nukleinowych budujących materiał genetycznym każdej komórki ciała. Zobacz, jakie są objawy niedoboru i poznaj najlepsze źródła cynku.

Spis treści

Cynk w diecie przeciętnego Polaka często dostarczany jest w zbyt małych ilościach w stosunku do dziennego zapotrzebowania, które wynosi 11 mg na dobę dla mężczyzn i 8 mg dla kobiet.

Dlaczego cynk jest tak ważny?

Cynk pomaga w leczeniu m.in.: cukrzycy i niedoczynności tarczycy, a w połączeniu z wybranymi lekami przeciwdepresyjnymi, również depresji. Ponadto wzmacnia odporność organizmu i wpływa pozytywnie na sprawność intelektualną oraz łagodzi objawy takich chorób jak: osteoporoza, zapalenia jelit, wrzody czy hemoroidy. Cynk wspiera też płodność. Wg danych opublikowanych w „Advances in Clinical and Experimental Medicine” (2005, nr 14) niedobór tego mikroelementu przyczynia się do obniżenia testosteronu i zmniejsza żywotność plemników, co przekłada się na słabszą zdolność do zapłodnienia. Natomiast u kobiet cynk dodatkowo reguluje cykl miesiączkowy.

Jakie są objawy niedoboru cynku?

Objawy niedoboru cynku w diecie to m.in..:

  • nadmierne wypadanie włosów,
  • słabe paznokcie,
  • liczne wykwity skórne,
  • egzema.

Dieta uboga w cynk manifestuje się ponadto zaburzeniami smaku i węchu, a także obniżonym apetytem.

Od czego zależy, ile cynku wchłaniamy z pokarmów?

Wchłanialność cynku z pokarmów (tzw. biodostępność) wynosi od 10 do 40 procent w zależności od składu diety, przy czym większe ilości są przyswajalne z produktów zwierzęcych niż roślinnych. Z tego powodu osobom na diecie wegańskiej, zaleca się wyższe o ok. 50 proc. spożycie cynku względem zaleceń ustalonych przez Instytut Żywności i Żywienia.

Poznaj źródła cynku, które warto uwzględnić w diecie!

Przeczytaj również:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec stanu epidemii w Polsce

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Suplementacja cynku oraz stosowanie organicznego szamponu hairmedic pomogły mi zagęścić włosy i przyspieszyć ich porost. Wcześniej nie zdawałam sobie sprawy, że braki pierwiastków w organizmie mogą wywołać takie spustoszenie.

Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie