Ból pleców, kontuzje i żylaki, a to nie wszystko. Twoje ciało nie lubi tej pozycji. Poznaj 9 skutków ubocznych długotrwałego siedzenia

Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk
Siedzisz przez kilka godzin dziennie? Dowiedz się, jak wpływa to na twój organizm. Przesuwaj zdjęcia w prawo albo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Siedzisz przez kilka godzin dziennie? Dowiedz się, jak wpływa to na twój organizm. Przesuwaj zdjęcia w prawo albo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. SHTTEFAN/Unsplash
Siedzimy w pracy, w samochodzie, w komunikacji publicznej. Siedzimy też w czasie wolnym. Siedzący tryb życia zdominował naszą codzienność. Nie oznacza to jednak, że to coś dobrego. Długotrwałe siedzenie ma wiele skutków ubocznych, które odbijają się na naszym organizmie. Zobacz, jakie negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia powoduje ta pozycja.

Spis treści

Jakie są skutki zbyt długiego siedzenia?

Długotrwałe siedzenie wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi. To nie tylko ból pleców i szyi. Zbyt częste i długie siedzenie może powodować:

  • otyłość,
  • wysoki poziom cukru we krwi,
  • zespół metaboliczny,
  • zwiększenie ryzyka chorób układu krążenie i raka.

Kiedy długo siedzimy – pracując przy biurku, prowadząc samochód, oglądając telewizję czy podróżując transportem publicznym – szkodzimy swojemu zdrowiu.

Badania wykazały, że u osób, które siedziały przez ponad osiem godzin dziennie bez aktywności fizycznej, ryzyko zgonu było podobne do tego, jakie wiąże się z paleniem tytoniu i otyłością. Już 60 do 75 minut umiarkowanie intensywnej aktywności fizycznej dziennie może pomóc przeciwdziałać skutkom zbyt długiego siedzenia.

9 skutków ubocznych zbyt długiego siedzenia

Ponad 50 proc. społeczeństwa siedzi przez minimum sześć godzin dziennie. Siedzenie wpływa na nasz organizm i może mieć naprawdę negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Przekonaj się, jak ta pozornie niewinna pozycja może wpłynąć na twoje ciało i umysł.

Tak siedzenie oddziałuje na twój organizm:

Ruch zamiast siedzenia. Co można robić, żeby mniej siedzieć?

Wiemy już, że ruch to zdrowie, a siedzenie nie wpływa zbyt dobrze na naszą kondycję. Co możemy zrobić, żeby mniej siedzieć? Jest kilka opcji, które możemy wprowadzić w życie.

Czynności, które możemy wybrać zamiast siedzenia:

  • stanie (np. podczas rozmowy telefonicznej, oglądania telewizji),
  • robienie przerw od siedzenia co 30 minut,
  • pracowanie przy wysokim biurku,
  • chodzenie podczas spotkań, zamiast siedzenia w sali konferencyjnej.

Ruch, nawet ten łagodny, może przynieść wiele korzyści. Poza spaleniem kalorii, utratą wagi i większą ilością energii, utrzymamy napięcie mięśniowe, poprawimy mobilność oraz samopoczucie.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Źródła:

Miej ciśnienie pod kontrolą

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia