reklama

Muzyka dla zdrowia – dlaczego muzyka relaksacyjna działa, jaka jest najlepsza muzyka do ćwiczeń, a które melodie chronią serce?

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Zaktualizowano 
Muzyka, która towarzyszy nam od zarania dziejów, pobudza mózg i wspomaga jego formę. Energiczna muzyka do treningu motywuje do działania. Gdy jest melancholijna, może pomóc przetrwać smutek. Muzyka relaksacyjna uspokaja, a ulubione melodie działają przeciwbólowo. Co jeszcze daje nam jej słuchanie?

Dziś, gdy dostęp do muzyki jest nieograniczony, przybywa dowodów na jej korzystne oddziaływanie na organizm. Wynika ono nie tylko z konstrukcji utworów, m.in. tempa, rytmu, melodii czy warstwy lirycznej. Konkretne piosenki kojarzą nam się z czasami, w których były słuchane. Przywołują żywe uczucia i wspomnienia najczęściej dobrych chwil, bo innych utworów z reguły unikamy.

Ze względu na swoją specyfikę, a zwłaszcza rytm, muzyka wpływa na funkcjonowania serca, m.in. częstotliwość jego skurczów czy elastyczność arterii. Spokojne utwory zmniejszają napięcie nerwowe, natomiast wielokrotnie powtarzane w nich muzyczne frazy wpływają na lepszą kontrolę pulsu i ciśnienia tętniczego. A co konkretnie daje nam muzyka?

Muzyka relaksacyjna

Słuchanie muzyki może obniżać poziom stresu, ponieważ prowadzi do spadku stężenia we krwi hormonu kortyzolu. Najskuteczniej działa muzyka powolna, gdyż takie właśnie tempo i liczne pauzy wpływają na spowolnienie tętna, zmniejszenie częstotliwości oddechu i spadek ciśnienia krwi. Dzięki temu pomaga chronić serce – jak czytamy w „Scientific Reports”, stonowana muzyka nasila działanie leków przeciw nadciśnieniu. Działanie odstresowujące muzyki zaobserwowano też u osób uczestniczących w koncertach na żywo.

Muzyka dla zdrowia – dlaczego muzyka relaksacyjna działa, jaka jest najlepsza muzyka do ćwiczeń, a które melodie chronią serce?
Anthony DELANOIX/unsplash.com

Muzyka stymulująca mózg

Już na początku życia muzyka wykazuje korzystne działanie na mózg. Wczesny kontakt z muzyką pomaga rozwijać szeroki zakres zdolności związanych z percepcją i ułatwiać naukę mówienia u 9-miesięcznych dzieci, o czym poinformowali naukowcy amerykańscy. W jednym z badań wykazano także, że niemowlęta są spokojniejsze, gdy słuchają muzyki niż wtedy, gdy się do nich mówi.

Muzyka ułatwia też naukę języków. Zapamiętanie fraz w obcym języku może być znacznie łatwiejsze, jeśli zaczniemy je śpiewać – to wnioski z badań omówionych w piśmie „Memory & Cognition”.

Muzyka może wspomagać przywoływanie faktów z pamięci, zwłaszcza u osób z zaburzeniami neurodegeneracyjnymi, takimi jak np. choroba Alzheimera. We wczesnej fazie demencji dobrze działa zarówno słuchanie muzyki, jak i śpiewanie, pozwalając na utrzymanie lepszego nastroju i sprawniejszej pamięci epizodycznej (długotrwałej pamięci zdarzeń). W badaniu opisanym na łamach „Gerontology” osoby oddające się śpiewaniu miały też lepsze wyniki w testach pamięci roboczej, związanej z zapamiętywaniem krótkotrwałym. Nawet u pacjentów z zaawansowaną chorobą słuchanie znajomej i lubianej muzyki pozwalało nawiązać lepszy kontakt w otoczeniem i pobudzić aktywność mózgu.

Jak z kolei ustalili badacze koreańscy, tylko miesiąc neurologicznej terapii muzyką poprawia zdolności językowe u pacjentów po wylewie, dotkniętych problemami z komunikacją.

Muzyka dla zdrowia – dlaczego muzyka relaksacyjna działa, jaka jest najlepsza muzyka do ćwiczeń, a które melodie chronią serce?
muzik-agaciniz/pixabay.com

Muzyka przeciwbólowa

Muzyka uśmierza ból, co ustalono na podstawie analizy wyników aż 72 badań z udziałem 7 tysięcy pacjentów poddanych operacjom. Ci, którzy po ich zakończeniu słuchali muzyki, deklarowali odczuwanie mniejszego bólu i niepokoju, a także mniejszej potrzeby zażywania leków przeciwbólowych niż uczestnicy spędzający czas bez muzyki. Jej działanie było skuteczniejsze, gdy sami mogli decydować o repertuarze.

Warto przeczytać:

Podobne efekty odnotowali wcześniej badacze duńscy, gdy obserwowali pacjentów z fibromialgią – przewlekłą chorobą reumatyczną tkanek miękkich. Naukowcy spekulują, że samodzielnie wybrana relaksująca muzyka pobudza wydzielanie przeciwbólowych opioidów.

Muzyka pobudzająca do działania

Bardziej energetyczne piosenki i szybsze muzyczne tempa wpływają na wzrost tętna, ciśnienia krwi i częstości oddechu. Dzięki temu ułatwiają poranne wstawanie, podrywają do aktywności i pomagają dawać z siebie więcej podczas biegania czy ćwiczeń fizycznych.

Muzyka dla zdrowia – dlaczego muzyka relaksacyjna działa, jaka jest najlepsza muzyka do ćwiczeń, a które melodie chronią serce?
StockSnap/pixabay.com

Muzyka do ćwiczeń

Słuchanie muzyki uprzyjemnia aktywność fizyczną. Według najnowszych odkryć, ogłoszonych na łamach „Psychology of Sport and Exercise”, stymuluje bowiem fale beta w mózgu, co ustalono na podstawie badań EEG. Odkryto, że słuchanie muzyki podczas chodzenia zwiększa o 28 proc. odczuwanie przyjemności z wykonywania tego zadania w porównaniu z brakiem bodźców słuchowych i o 13 proc. w stosunku do sytuacji, gdy zamiast muzyki wybierano mowy motywacyjne.

Muzyka dla ratowania życia

Odpowiedni rytm muzyki może ratować życie, ponieważ ułatwia trzymanie się właściwego tempa ucisku klatki piersiowej podczas masażu serca. Dobrze je znać, bo szanse na przeżycie maleją o 7-10 proc. co każdą minutę przed podjęciem reanimacji. Wg badań University of Illinois College of Medicine najskuteczniejszym sposobem na utrzymanie rytmu było nucenie hitu Bee Gees „Stayin' Alive”, który ma 103 uderzenia na minutę, podczas gdy rytm idealny to 100 uderzeń na minutę.

Muzyka dla zdrowia – dlaczego muzyka relaksacyjna działa, jaka jest najlepsza muzyka do ćwiczeń, a które melodie chronią serce?
SplitShire/pixabay.com

Muzyka dla seksapilu

Zarówno tworzenie i granie muzyki, jak i jej słuchanie, sygnalizuje wyższe zdolności kognitywne i lepszą formę psychiczną. Dlatego akompaniament dźwięków może sprawiać, że stajemy się atrakcyjniejsi dla innych. Tak na pewno zyskują mężczyźni w oczach kobiet, co ustalili niedawno badacze austriaccy. Pod wpływem muzyki kobiety wyżej oceniały atrakcyjność potencjalnego partnera na podstawie rysów jego twarzy. Co więcej, bardziej złożona i stymulująca emocjonalnie muzyka działała na panie w większym stopniu, nie mając przy tym żadnego wpływu na panów.

Dzięki naukowcom kanadyjskim wiemy ponadto, że słuchanie porywającej muzyki – a zwłaszcza takiej, która porusza nas osobiście – pobudza wydzielanie dopaminy. To neuroprzekaźnik nazywany hormonem przyjemności i motywacji, równie skutecznie uwalnianego pod wpływem jedzenia czy seksu.

10 powodów, by uprawiać seks. Jakie korzyści zdrowotne przyn...

Śpiewanie dla snu

Granie muzyki i śpiewanie daje jeszcze więcej korzyści, zwłaszcza kognitywnych, niż samo jej słuchanie. Niestety, nie każdy ma do tego talent. Nic nie szkodzi, bo ćwiczenia ze śpiewu, które wzmacniają określone mięśnie krtani, a dzięki temu pomagają ograniczyć chrapanie, mogą wykonywać wszyscy. Trening wokalny, opracowany z działem brytyjskiego Uniwersytetu Exeter, a przeznaczony do samodzielnego praktykowania przez 20 minut dziennie na przestrzeni 3 miesięcy, okazał się mieć zbawienny wpływ na sen uczestników badania. Nie tylko prowadził do ograniczenia dotkliwości i głośności chrapania, ale też poprawił jakość snu i życia osób z bezdechem sennym, który zagraża przede wszystkim zdrowiu serca.

„Dzieci w brzuchu słyszą”, a muzyka doskonale wpływa na ich rozwój. Zobacz, jak wyglądają zajęcia muzyczne w jednym ze szczecińskich szpitali.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3