Lordoza lędźwiowa i szyjna to naturalne wygięcia kręgosłupa do przodu. Hiperlordoza, zniesienie lordozy szyjnej i inne wady postawy

Katarzyna Nowak
Hiperlordoza to popularna wada postawy, którą łatwo zaobserwować analizując profil boczny. Wystający brzucha, zaokrąglone plecy i wystające pośladki to trzy charakterystyczne punkty.
Hiperlordoza to popularna wada postawy, którą łatwo zaobserwować analizując profil boczny. Wystający brzucha, zaokrąglone plecy i wystające pośladki to trzy charakterystyczne punkty. 123rf
Lordoza jest naturalnym wygięciem kręgosłupa przodu w obszarze kręgosłupa lędźwiowego (lordoza lędźwiowa) i szyjnego (lordoza szyjna). Z powodu siedzącego trybu życia, częstym zjawiskiem jest hiperlordoza, czyli nadmiernie pogłębiona lordoza lędźwiowa lub rzadziej, pogłębiona lordoza szyjna. Hiperlordoza to wada postawy powodująca wypchnięcie brzucha do przodu, a pośladków do tyłu i obniżenie głowy. Skutkuje to bólem kręgosłupa w obrębie odcinków, gdzie występuje i nie estetycznie wygląda. Jakie ćwiczenia pomogą na pogłębioną lordozę lędźwiową i lordozę szyjną?

Czym jest lordoza?

Lordoza jest naturalnym, łukowatym wygięciem kręgosłupa w obszarze odcinka szyjnego (lordoza szyjna) i kręgosłupa lędźwiowego (lordoza lędźwiowa). W obrębie kręgosłupa występuje naprzemiennie z kifozą, powodując charakterystyczny S-waty kształt kręgosłupa.

Lordoza szyjna i lordoza lędźwiowa to fizjologiczne wygięcia kręgosłupa do przodu, natomiast kifoza odcinka piersiowego – do tyłu.

Naturalnym zjawiskiem jest łagodna lordoza, ale z wielu powodów wynikających ze zmian stylu życia, u wielu osób występuje pogłębiona lordoza, która inaczej nazywana jest hiperlordozą. Pogłębiona lordoza wynika z braku harmonii pomiędzy danymi odcinkami kręgosłupa, a mięśniami, więzadłami i ich przyczepami. To znaczy, że mięśnie w danej partii ciała są słabsze lub mocniejsze, niż powinny przez co ich pracę muszą przejąć inne, nie przystosowane do tego struktury. W przypadku lordozy obserwuje się:

  • osłabione mięśnie wewnętrzne brzucha,
  • nieaktywne mięśnie pośladków,
  • ograniczenie ruchomości w stawie biodrowym (tzw. zamknięte biodro),
  • skrócony mięsień czworogłowy uda.

Czytaj także

Przyczyny pogłębionej lordoza kręgosłupa lędźwiowego (hiperlordoza)

Lordoza jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. Oprócz powszechnego wśród ludzi skrzywienia bocznego kręgosłupa (skolioza), częstym jest pogłębiona lordoza lędźwiowa lub pogłębiona lordoza szyjna. To skrzywienie kręgosłupa łatwe do rozpoznania po analizie profilu bocznego, ponieważ polega na nadmiernym i nienaturalnym wygięciu do przodu odcinka szyjnego lub lędźwiowego kręgosłupa.

Charakterystyczną formą wady postawy jest hiperlordoza lędźwiowa. Objawia się zaokrąglonymi plecami, uwydatnionym i wysuniętym do przodu brzuchem, który może przypominać nawet brzuch w ciąży. Zmianie ulega także naturalne ułożenie miednicy, która z pozycji pionowej ulega przechyleniu do przodu, co objawia się trzecim charakterystycznym elementem budowy ciała osoby z hiperlordozą lędźwiową – odstającymi pośladkami.

Pogłębiona lordoza lędźwiowa kręgosłupa jest często występującą wadą dotykającą osoby, które prowadzą nieaktywny tryb życia m.in. mają siedzącą pracę i nie ćwiczą po jej zakończeniu. Doprowadzić do niej mogą nieumiejętnie wykonywane ćwiczenia na siłowni, podczas których nie angażowane są mięśnie brzucha i pośladków, a nadmiernie obciążone prostowniki pleców. Wskazując na konkretne ćwiczenia, należy zwrócić na technikę m.in. przysiadu ze sztangą z tyłu, martwego ciągu, martwego ciągu rumuńskiego i wykroków, a także sposobu podnoszenia sztangi z ziemi. Przed ćwiczeniami trzeba aktywować mięśnie pośladkowe oraz brzucha, do czego warto wykorzystać gumy oporowe.

Czytaj także

Nie trzeba nieprawidłowo trenować na siłowni (prawidłowy trening jest bowiem bardzo korzystny), ponieważ przyczyną hiperlordozy może być obciążanie lędźwi podczas czynności dnia codziennego. Schylanie się na prostych nogach, podnoszenie ciężkich paczek, zakupów, dziecka, czy zwierzaka z prostych nóg, powoduje znaczne obciążenie dla kręgosłupa lędźwiowego. Za hiperlordozę tego odcinka odpowiadają osłabione mięśnie wewnętrzne brzucha, dlatego może dotyczyć kobiet ciężarnych podczas ciąży oraz po porodzie.

Spłycenie lordozy szyjnej oraz zniesienie lordozy szyjnej – przyczyny i różnice

Pogłębiona lordoza szyjna i zniesienielub spłycenie lordozy szyjnej to przeciwstawne sobie schorzenia, będące wadami kręgosłupa tego odcinka. Spłycenie lordozy szyjnej objawia się nadmiernym odprostowaniem szyi, wynikające z wyprostowania, ale niepełnego naturalnej krzywizny kręgosłupa szyjnego. Zniesienie lordozy szyjnej to pogłębiony stan, który następuje po spłyceniu lordozy szyjnej, gdyż wówczas naturalna lordoza szyjna, uległa całkowitemu wyprostowaniu.

Przyczyną może być choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa dotykająca kręgi szyjne lub krążki międzykręgowe, a także urazy i kontuzje tego odcinka kręgosłupa. Te przeważnie zdarzają się podczas podróży komunikacją miejską. W wyniku nagłego hamowania, może dojść do przesunięcia szyi do przodu, a następnie nagłego odgięcia jej do tyłu. Objawami są bóle karku i szyi, często promieniujące również do rąk i pleców.

Zdrowy kręgosłup – 8 kroków w profilaktyce bólu kręgosłupa i...

Pogłębiona lordoza szyjna dotyka osoby, które prowadzą siedzący tryb życia, nie są aktywne fizycznie i większość czasu spędzają w pozycji siedzącej. Ta wada postawy charakterystyczna jest dla pracowników biurowych, którzy podczas 8-godzinnej zmiany w pracy garbią się, obniżają szyję, a także wysuwają do przodu barki i ramiona. Mięśnie znajdujące się między łopatkami są osłabione, a mięśnie piersiowe i te znajdujące się z przodu szyi – przykurczone.

Warto mieć na uwadze, że zniekształcenia kręgosłupa to nie tylko choroba, która dotyczy kości, lecz w równym stopniu więzadeł i mięśni. Postępujące zniekształcenie kręgów doprowadza do nierównego ustawienia kręgosłupa, a także do możliwego bólu i stałej zmiany postawy.

Pamiętaj, aby przyglądać się niemowlakowi i dziecku w jego pierwszych okresach życia. Zauważając nieprawidłowe postawy można zapobiegać dalszemu, pogłębiającemu się rozwojowi lordozy i innych wad kręgosłupa.

Jak przeciwdziałać lordozie niefizjologicznej?
Profilaktyka leczenia wad postawy powinna obejmować dzieci już od okresu niemowlęcego, do czasu kiedy dziecko osiągnie prawdopodobnie koniec okresu wzrostu. Niekontrolowane ruchy niemowląt mogą spowodować nadmierne podczas gwałtownego wstawania, siadania czy chodzenia to niepotrzebne obciążenie kręgosłupa.

Aktywność fizyczna jest kluczem do korygowania wad postawy w każdym wieku – ale aktywność wykonywana prawidłowo, pod okiem specjalisty. Leczenie za pomocą ruchu polega na jednoczesnym:

  1. Wzmacnianiu osłabionych mięśni – szczególnie pośladków i brzucha oraz mięśni między łopatkami, przywracaniu prawidłowego unerwienia mięśni – szczególnie pośladków, co przekłada się na ich aktywność,
  2. Rozluźnianiu spięć i przykurczów mięśniowych – tzw. otwieranie bioder, rozciąganie tylnej części ciała i otwieranie klatki piersiowej.

Czytaj także

Leczenie pogłębionej lordozy kręgosłupa lędźwiowego i szyjnego

Prawidłowa pozycja podczas pracy i nauki to najważniejsza z form leczenia, ponieważ w tej pozycji wiele osób spędza najwięcej czasu w ciągu dnia. Kontynuowanie nieprawidłowej pozycji podczas pracy lub nauki, mimo stosowanych ćwiczeń, może nie przynieść oczekiwanego efektu. Ucząc się i pracując warto stosować ćwiczenia, które rozluźniają szyję oraz plecy:

  • przyciąganie ucha raz do lewego barku, a raz do prawego,
  • kręcenie kółek szyją,
  • spinanie łopatek i wypychanie klatki piersiowej do przodu,
  • kręcenie kółeczek ramionami do przodu i do tyłu,
  • podniesienie rąk do góry i przeciągnięcie się na boki,
  • ściąganie do tyłu szyi,
  • siedzenie z wciągniętym i napiętym brzuchem (warto kupić poduszkę sensomotoryczną).

Zobacz, w jaki sposób przyjmować prawidłową pozycję stojąc lub siedząc?

Po pracy i nauce, warto pamiętać o regularnym rozciąganiu lub wybraniu jednaj z niżej przedstawionych form wspomagania leczenia.

  1. Joga jest przeznaczona dla wszystkich. Pod okiem trenera mogą ją praktykować też kobiety w ciąży oraz dzieci. To forma aktywności, która pierwotnie łączy umysł i ciało. Obecnie ta wschodnia praktyka zajmuje ważną pozycję wśród praktyk fizycznych również na zachodzie. Tę formę wyróżnia fakt istnienia ogromnej ilości ćwiczeń (zwanych asanami). Efekty praktykowania jogi są widoczne na wielu poziomach: podniesiona odporność organizmu, działanie przeciwbólowe, relaksacja, rozluźnienie.
    Wśród ćwiczeń fizycznych joga sprawdza się przy wzmacnianiu mięśni, rozluźnianiu spięć i uczy prawidłowego, głębokiego oddechu. Dolegliwości i bóle lędźwiowe leczy się poprzez wzmacnianie siły mięśni brzucha, rozciąganie mięśni kręgosłupa lędźwiowego, otwieranie bioder oraz rozciąganie tyłów nóg.
    Powikłania związane z lordozą można "leczyć" za pomocą ćwiczeń wykonywanych na brzuchu. Ćwiczenia w domu są wskazane do wykonywania, kiedy znamy swoje ciało i mamy jego świadomość. Kiedy potrzebujemy porady i kontroli nad praktyką, warto zwrócić się do szkoły jogi, gdzie można zaznać kojącej i profesjonalnej pomocy.

  2. Ćwiczenia korekcyjne kręgosłupa często odbywały się w szkołach - nazwane były gimnastyką korekcyjną. Dzieci niekoniecznie lubią takie zajęcia, ale prawidłowe zachęcenie ich oraz przyjemna atmosfera mogą zdziałać wiele. Do leczenia lordozy stosuje się gimnastykę wyrównawczą. Rehabilitację może zlecić także lekarz internista lub ortopeda.
    Ćwiczenia korekcyjne można wykonywać także w domu. Sposobem polecanym na wyrównywanie skrzywień kręgosłupa jest:
    podpór przodem na łokciach i palcach stóp, ze spiętymi mięśniami brzucha i pośladkami – tzw. deska lub pozycja plank. Pozycję można urozmaicić:

    • podnoszeniem na przemian jednej nogi,
    • bardzo wolne spięcia mięśni brzucha,
    • spinanie mięśni brzucha w staniu i podwijanie miednicy.
  3. Masaże są formą bierną formą wspierania leczenia. Aby były skuteczne trzeba je wykonywać z regularną częstotliwością i stosować jednocześnie ze wzmacnianiem mięsni osłabionych. Masaże rozluźniają mięśnie kręgosłupa oraz całe ciało. Partie ciała obciążone podczas pogłębionej lordozy, wymagają odciążenia i rozmasowania. Fizjoterapeuta pomoże rozmasować także inne partie ciała. Gdy doskwiera ból można tez spróbować alternatywnych form leczenia jak akupresura czy akupunktura.

  4. Pływanie warto wyróżnić wśród ćwiczeń fizycznych, które przyczyniają się do wzmocnienia mięśni grzbietu, będących stabilizatorami kręgosłupa. Szczególnie zaleca się pływanie stylem grzbietowym. Regularne odwiedzanie pływalni daje wspaniałe efekty w korygowaniu hiperlordozy oraz innych wad kręgosłupa. Pływanie jest dobrą aktywnością fizyczną dla osób w każdym wieku i bez względu na masę ciała.

Joga na problemy – 15 pozycji o leczniczym działaniu

Ostatnim elementem, na którzy trzeba zwrócić uwagę jest prawidłowa pozycja spania i poduszka. Są to niezwykle ważne elementy dotyczące higieny kręgosłupa. Nieodpowiednia pozycja:

  • zbyt nisko lub zbyt ułożona głowa na poduszce,
  • niewygodna poduszka,
  • zbyt twardy lub zbyt miękki materac,
  • nieprawidłowa pozycja ciała podczas snu, np. spanie na brzuchu pogłębia lordozę lędźwiową i osłabia mięśnie prostowniki kręgosłupa, powodując ból.

To czynniki, które mogą przyczyniać się do ciągłego, nawracającego bólu danych partii kręgosłupa.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

W
Wero
17 stycznia, 2:19, Damian82:

Rozmawiałem ostatnio na ten temat z kolegą i moim lekarzem podobno pływanie faktycznie bardzo pomaga na takie schorzenia. Dowiedziałem się też że w dużej mierze (szczególnie w nocy) bóle ustępują dzięki dobremu materacowi. Zacząłem nawet przeglądać oferty i znalazłem fajny sklep medyczny gdzie mają dobrej jakości materace piankowe w sensownej cenie (jakby ktoś był zainteresowany: https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe) i tak właśnie myślę że chyba zdecyduję się i na pływanie, i na nowy materac

Ja czuję się jak nowonarodzona gdy śpię na podłodze ^^

D
Damian82

Rozmawiałem ostatnio na ten temat z kolegą i moim lekarzem podobno pływanie faktycznie bardzo pomaga na takie schorzenia. Dowiedziałem się też że w dużej mierze (szczególnie w nocy) bóle ustępują dzięki dobremu materacowi. Zacząłem nawet przeglądać oferty i znalazłem fajny sklep medyczny gdzie mają dobrej jakości materace piankowe w sensownej cenie (jakby ktoś był zainteresowany: https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe) i tak właśnie myślę że chyba zdecyduję się i na pływanie, i na nowy materac

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3