Jedz jajka, a zadbasz o zdrowie serca. Są odżywcze i nie podwyższają poziomu cholesterolu we krwi. Ile jajek tygodniowo można jeść?

Monika Góralska
Monika Góralska
Jajka są źródłem wielu substancji odżywczych, a przede wszystkim białka i cholesterolu oraz witaminy A, D i z grupy B oraz żelaza i selenu.
Jajka są źródłem wielu substancji odżywczych, a przede wszystkim białka i cholesterolu oraz witaminy A, D i z grupy B oraz żelaza i selenu. ockra/123rf.com
Mimo, że jajka są źródłem cholesterolu to jednak ich jedzenie może uchronić nas przed chorobami serca. Według najnowszych badań naukowców z Grecji spożywanie określonej ilości jajek zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o ponad połowę. Dodatkowo badanie wykazało, że jajka nie podwyższają poziomu cholesterolu całkowitego we krwi. Zobacz, ile jajek jeść na tydzień, aby zadbać o układ sercowo-naczyniowy.

Spis treści

Jedzenie jajek może uchronić przed chorobami serca

Jajka jadamy na wiele różnych sposobów: jajka na miękko, na twardo, po benedyktyńsku czy jajka faszerowane to tylko niektóre z nich. Poza taką formą jajka dodajemy także do wielu innych potraw takich jak chociażby pieczywo, ciasta czy kotlety.

Czytaj też: Kto nie może jeść jajek? Tym osobom nawet najzdrowsze jajka mogą zaszkodzić

Jajka są źródłem wielu substancji odżywczych, a przede wszystkim białka i cholesterolu oraz witaminy A, D i z grupy B oraz żelaza i selenu. Są także dość kaloryczne, 1 jajko średniej wielkości (ok. 58 g) zawiera 67-93 kcal. Mimo sporej zawartości cholesterolu i kalorii, a także nasyconych kwasów tłuszczowych jajka jednak nie są szkodliwe dla układu krążenia, jak do niedawna sądzono. Okazuje się natomiast, że mogą one nawet chronić serce przed chorobami.

Zobacz także: Jakie jajka są najzdrowsze? Przygotuj je w ten sposób, aby skorzystać ze wszystkich wartości odżywczych. Lepsze jajka na miękko czy sadzone?

Naukowcy z Grecji postanowili sprawdzić związek pomiędzy spożyciem jajek a ryzykiem rozwoju chorób układu krążenia i innych pośrednich chorób kardiometabolicznych takich jak cukrzyca typu 2, hipercholesterolemia czy nadciśnienie.

Czytaj także: Kawa na nadciśnienie? Chroni serce i reguluje ciśnienie krwi. Ile filiżanek kawy dziennie pić, aby zmniejszyć ryzyko zawału czy udaru?

W badaniu wzięło udział 3042 uczestników w średnim wieku 45-46 lat. Uczestnicy badania wypełniali kwestionariusze, w których deklarowali miesięczne spożycie jaj samych lub stosowanie ich w przepisach do przyrządzania potraw. Naukowcy uwzględnili pochodzenie, styl życia, a także profil metaboliczny pod względem obwodu talii, nadciśnienia tętniczego i hipercholesterolemii uczestników. Przeprowadzono u nich również badania krwi. Badanie trwało 10 lat, a naukowcy przeanalizowali spożycie jaj i wyliczyli ile jajek tygodniowo najlepiej jeść, aby zachować zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Ile jajek jeść, aby mieć zdrowe serce?

Badanie wykazało, że spożywanie od 1 do 3 jaj tygodniowo wiąże się z 60 proc. niższym ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Autorzy doszli do wniosku, że spożycie jaj może odgrywać rolę ochronną przed chorobami sercowo-naczyniowymi, gdy jest włączone do zdrowej diety z niskim spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych.

Dzięki temu, że jajka są sycące, ludzie nie spożywają przetworzonych i rafinowanych pokarmów, które mogą prowadzić do wzrostu ryzyka chorób sercowo-naczyniowych – powiedziała Michelle Routhenstein, dietetyk kardiologiczny i dietetyk kardiologii prewencyjnej, niezaangażowana w badanie.

Zobacz też: Katar, kaszel i duszności od pisanek? Ekspert podkreśla: jajka lepiej malować naturalnymi barwnikami

Badanie wykazało również, że jajka nie podwyższają poziom cholesterolu całkowitego we krwi. Jednak zdrowie opiera się nie na pojedynczych produktach, ale na całej diecie i należałoby w dalszych badaniach uwzględnić również inne pokarmy przyjmowane przez uczestników, aby prawidłowo ocenić ich wpływ na serce. Należy bowiem zaznaczyć, że uczestnicy pochodzili z rejonów Aten w Grecji i na co dzień stosowali dietę śródziemnomorską, uważaną za jedną z najzdrowszych diet oraz bardzo dobrą dla zdrowia serca. Jak wskazuje dietetyczka, nie każdy powinien też jeść jajka:

Wysoka zawartość cholesterolu i choliny w jajkach może stanowić problem dla niektórych osób zagrożonych chorobami serca. Tak więc, podczas gdy jajka mogą być włączone do zdrowej diety, ich ilość powinna być stosunkowo ograniczona. Cała dieta powinna być oceniona pod kątem optymalnego zmniejszenia ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego – powiedziała Routhenstein.

Dodaj firmę Autopromocja

Uzupełnij domową apteczkę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia