Jak dobrze się bawić w sylwestra i uniknąć kaca po całonocnej zabawie? 5 zasad chroniących przed skutkami picia alkoholu

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Dobrze zaplanowany odpoczynek i posiłki, sprawią, że pierwszy dzień stycznia powitamy bez przykrych skutków całonocnej zabawy.
Dobrze zaplanowany odpoczynek i posiłki, sprawią, że pierwszy dzień stycznia powitamy bez przykrych skutków całonocnej zabawy. Freepik
Czy bawiąc się przez całą noc, można wstać kolejnego ranka bez bólu głowy? Odpowiednie, wcześniejsze przygotowanie oraz kierowanie się rozsądkiem podczas zabawy, mogą pomóc w zminimalizowaniu skutków sylwestrowego szaleństwa. Zobacz, co jeść oraz pić, aby uniknąć kaca i obudzić się w dobrym humorze w Nowy Rok.

Spis treści

Jak przygotować się do całonocnej zabawy sylwestrowej?

Ostatnia noc grudnia to dla wielu osób okazja do całonocnej zabawy. Niestety dość często w Nowy Rok wchodzą przez to w nie najlepszej formie. Jak skutecznie uniknąć przykrych skutków picia alkoholu i nieprzespanej nocy? Najskuteczniejszym sposobem jest zrezygnowanie z wysokoprocentowych trunków i wcześniejsze pójście spać.

Jeśli jednak mamy ochotę pobawić się tego wieczora dłużej i wypić więcej niż symboliczną lampkę szampana, warto wcześniej zadbać o to, aby zminimalizować skutki całonocnej zabawy:

  1. Uzupełniaj elektrolity – już na kilka dni przed planowaną imprezą warto zadbać o swój organizm, dostarczając mu regularnie elektrolity. Napoje izotoniczne można przygotować samemu lub kupić gotowe preparaty w aptece. Zawierają one naturalne sole mineralne, czyli sód, magnez, potas i wapń, które wspomagają pracę serca, odpowiadają za przewodzenie impulsów nerwowych i usprawniają przepływ krwi.
  2. Pamiętaj o witaminach – witamina C oraz witaminy z grupy B, w szczególności kwas foliowy i tiamina, wspomagają oczyszczanie organizmu. Kwas askorbinowy ułatwia usuwanie aldehydu octowego, który odpowiada za przykre skutki kaca.
  3. Zjedz pożywny posiłek – wybierz potrawę, która będzie bogata w błonnik i białko oraz kwasy tłuszczowe omega-3. Takie danie zapewni na długo uczucie sytości i pomoże w ograniczeniu stanu zapalnego spowodowanego spożyciem alkoholu oraz spowolni jego wchłanianie. Dobrym wyborem są posiłki zawierające tłuste ryby, jajka oraz dodatek awokado. Sprawdzi się także owsianka z bananem i orzechami.
  4. Wyśpij się – dzień przed planowaną zabawą zadbaj o to, aby porządnie się wyspać. Dobrym pomysłem będzie też dodatkowa drzemka. Najlepiej uciąć ją sobie między godz. 13.00 a 15.00 lub 6 godzin po przebudzeniu. Optymalny odpoczynek powinien trwać 26 minut. Jednak już kwadrans snu w ciągu dnia ma zbawienny wpływ na nasz mózg oraz pracę serca.
  5. Zadbaj o odpowiedni strój – szykując się na zabawę sylwestrową, nie sposób ominąć kwestii stroju. Jeśli impreza odbywa się w domu lub klubie, wystarczy, abyśmy czuli w nim komfortowo. Planując spędzanie dłuższego czasu na świeżym powietrzu, powinniśmy zadbać o to, aby było nam wystarczająco ciepło, nie zapominając o zabraniu czapki, rękawiczek i ocieplanych butach. Warto ubrać się na tzw. cebulkę i mieć ze sobą dodatkowy szal lub sweter, który będzie można założyć, gdyby okazało się, że jest nam za zimno.

Imprezę, nawet najlepszą, należy zakończyć, gdy tylko poczujemy się zmęczeni lub pogorszy się nasze samopoczucie. Nic nie pomoże w regeneracji zmęczonego organizmu jak kilka godzin snu i dobre śniadanie.

Przestrzegaj tych zasad w czasie zabawy i zobacz jak uniknąć kaca

Nawet jeśli zadbaliśmy o odpowiednie przygotowanie się organizmu do całonocnej zabawy, także w czasie trwania imprezy nie powinniśmy tracić czujności. Chcąc bezpiecznie wrócić do domu, a rano powitać Nowy Rok w dobrym humorze, należy przestrzegać kilku zasad:

  • Kontroluj ilość wypitego alkoholu i unikaj mieszania jego rodzajów. Picie różnych gatunków trunków może zaburzyć ocenę sytuacji i doprowadzić do upojenia lub zatrucia alkoholowego. Należy pamiętać, aby do drinków nie dodawać słodkich napojów gazowanych, które zwiększają absorpcję alkoholu oraz tych zawierających kofeinę, ponieważ dodatkowo obciążają serce i odwadniają.
  • Rób przerwy między wypijanymi trunkami, przynajmniej dwudziestominutowe, podczas których sięgaj po wodę, sok lub inny niegazowany napój bezalkoholowy, najlepiej o działaniu izotonicznym.
  • Pamiętaj o przekąskach, nawet jeśli zjadłeś pełnowartościowy posiłek przed wyjściem. Unikaj jednak tych o dużej zawartości soli, które mogą dodatkowo prowadzić do odwodnienia organizmu. Lepszym wyborem będą lekkostrawne „finger food”, czyli np. warzywa z dipem, koreczki czy wrapy.
  • Pilnuj swojego kieliszka, w szczególności, jeśli znajdujesz się w klubie lub na dużej imprezie. Nie przyjmuj też drinków od nieznajomych.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoje i przyjaciół. Zaplanuj wcześniej jak, z kim i o której godzinie wracasz. Nie oddalaj się od znajomych i pilnuj, aby oni także znajdowali się zawsze w zasięgu twojego wzroku.

Zadbaj o optymalne trawienie

Dodaj firmę Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze produkty spożywcze dla kobiet 40+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia