To dzieje się z Twoim organizmem, kiedy jesz szparagi. Pomogą schudnąć i ochronić Cię przed rakiem! Czego jeszcze o nich nie wiesz?

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Lubisz jeść szparagi? To świetnie, bo skorzysta na tym zarówno Twoja figura, jak i serce. Zobacz, na kolejnych slajdach, dlaczego warto jeść je na co dzień.
Lubisz jeść szparagi? To świetnie, bo skorzysta na tym zarówno Twoja figura, jak i serce. Zobacz, na kolejnych slajdach, dlaczego warto jeść je na co dzień. Sarath Raj / Pexels
Pierwsze świeże szparagi już od powoli lądują na naszych talerzach. Choć nadal nie jemy ich na pęczki, to stają się coraz bardziej popularne w Polsce. Ale czy są zdrowe? Ich właściwości są wręcz zaskakujące! Przedstawiamy powody, dla których warto włączyć je do co dziennej diety. Jedzone w sezonie, mogą w korzystny sposób wpłynąć na cały organizm.

Spis treści

Dlaczego warto jeść szparagi?

Jest wiele powodów, dla których warto wykorzystać rozpoczynający się właśnie sezon na szparagi i włączyć je na stałe do swojej diety. Dzięki zawartości licznych antyoksydantów, witamin, składników mineralnych i aminokwasów mają szerokie spektrum prozdrowotnego działania.

Sprawdź w naszej galerii, co dzieje się z organizmem, kiedy jemy szparagi, wyjątkowe zdrowe, zielone warzywo i na jakie dolegliwości mogą okazać się pomocne.

Co skrywają szparagi? Poznaj ich wartości odżywcze

Szparagi to wyrastające z ziemi, młode pędy szparaga lekarskiego (Asparagus officinalis). W Europie ich zbiory zaczynają się w marcu, a szczyt sezonu przypada na maj-czerwiec. Wtedy są najsmaczniejsze i najzdrowsze.

Szparagi są wartościowym elementem diety, przede wszystkim ze względu na dużą zawartość błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który wspiera rozwój prawidłowej mikroflory jelita grubego. Są także cennym źródłem potasu i kwasu foliowego oraz witaminy K.
Pęczek szparagów waży średnio 93 g zawiera jedynie 18,6 kcal. W porcji 100 g szparagów znajdziemy:

  • białko – 2,2 g,
  • tłuszcz – 0,12 g,
  • węglowodany – 3,88 g,
  • w tym cukry proste – 1,88 g,
  • błonnik – 2,1 g,
  • woda – 93 g,
  • wapń – 24 mg,
  • żelazo – 2,14 mg,
  • magnez – 52 mg,
  • potas – 202 mg,
  • selen – 2,3 mcg,
  • witamina C – 5,6 mg,
  • wit. B5 – 0,274 mg,
  • kwas foliowy – 53 mcg,
  • cholina – 16 mg,
  • wit. A – 38 mcg RAE / 756 IU,
  • w tym beta-karoten – 449 mcg,
  • luteina i zeaksantyna – 710 mcg,
  • witamina E – 1,13 mg,
  • witamina K – 41,6 mcg.

Dowiedz się więcej:

Jak jeść szparagi?

Kupując szparagi, powinniśmy wybierać suche i jędrne warzywa. Przygotowując je do spożycia należy pamiętać, aby umyć je pod bieżącą wodą i odkroić zdrewniałe łodygi. Jeśli jest taka konieczność, należy obieraczką zdjąć twardszą skórkę.

Ponieważ szparagi to niezwykle niskokaloryczne warzywa – przeciętny pęczek dostarcza jedynie 20 kcal – można spożywać je właściwie bez ograniczeń. Jednak zazwyczaj podawane są z ciężkimi sosami i serami, co niestety zdecydowanie podnośni kaloryczność dań, w których się znajdują.

Aby szparagi były nie tylko smaczne, ale też zdrowe, można przygotowywać je w lżejszej formie np. zupy-kremu, jako składnik sałatek, grillowane beztłuszczowo albo gotowane na parze. Sprawdzą się także jako oryginalny dodatek do śniadania – idealnie komponują się z jajkami – oraz jako baza sosu do makaronu.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia
Dodaj firmę Autopromocja

Zadbaj o optymalne trawienie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia