Szybki sposób na zaparcia. 7 napojów, które pomogą Ci się wypróżnić. Co pić, aby uniknąć zatwardzenia? Wypróbuj sprawdzone metody

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Zaparcia to problem, który częściej dotyka kobiet i staje się bardziej uciążliwy z wiekiem. W walce z nimi pomocne są naturalne napoje.
Zaparcia to problem, który częściej dotyka kobiet i staje się bardziej uciążliwy z wiekiem. W walce z nimi pomocne są naturalne napoje. cottonbro studio / Pexels
Cierpisz na zaparcia, ale chcesz uniknąć sięgania po środki przeczyszczające? Wypróbuj domowe sposoby, które pomogą się uporać z zatwardzeniem. Sięgnij po napoje, które wpływają na pracę jelit, zmiękczają stolec i wspierają mikroflorę bakteryjną. Ich przygotowanie zajmuje chwilę, a na efekty nie trzeba długo czekać.

Spis treści

Zaparcia to problem, z którym boryka się ok. 20 proc. społeczeństwa. Wśród osób po 60. roku życia, może być to nawet 30-40 proc. Najczęstszą metodą walki z tą przypadłością jest sięganie po środki przeczyszczające. Jednak, jak pokazują badania, ich długotrwałe stosowanie może być szkodliwe i przyczyniać się m.in. do rozwoju demencji.

Co zatem pomoże na zaparcia? W pierwszej kolejności warto skorzystać z naturalnych środków i wypróbować sprawdzone metody na pozbycie się problemu zatwardzeń:

Woda na zaparcia

Naszym największym wsparciem w walce z zaparciami jest woda. To ona pomaga w przesunięciu niestrawionego pokarmu, który utknął w jelitach. Ponadto wody mineralne bogate w magnez i siarczany wykazują dodatkowe działanie przeczyszczające. Dorosły mężczyzna powinien wypijać minimum 3,8 litra, a kobieta 2,8 l.

Woda z solą Epsom na zatwardzenie

Jeśli potrzebujemy szybkiej pomocy przy zaparciu możemy sporadycznie sięgnąć po sól Epsom. Zawarty w niej siarczan magnezu tworzy w układzie pokarmowym roztwór hipotoniczny, który zwiększa ilość wody w masach jelitowych i zapobiega ich odwadnianiu, co znacznie ułatwia wypróżnienia. Aby przygotować roztwór z soli Epsom należy rozpuścić 2 do 6 łyżeczek (10-30 g) w dużej szklance wody. Skutki wypicia słonej mikstury powinniśmy odczuć w ciągu 30 minut, choć w niektórych przypadkach może to zająć nawet 6 godzin.

Woda z aloesem jako delikatny środek przeczyszczający

Aloes znany jest z właściwości lekko przeczyszczających – odpowiedzialne są za to substancje aktywne znajdujące się w jego miąższu. Aby przygotować wodę z aloesem na zaparcia, można kupić gotowy do spożycia aloes i przyrządzić go zgodnie z instrukcją opakowaniu. Można także wykorzystać odpowiednią roślinę domową, której liście mają od 2 do 5 lat. Należy obciąć je u podstawy, umyć i włożyć do lodówki na 24 godziny, po to, aby zwiększyć aktywność składników czynnych. Następnie przekroić liść wzdłuż i wybrać żel. Miąższ można pokroić lub zblendować i dodać do wody. Należy spożyć go w ciągu 2 dni. Zalecana porcja czystego soku z aloesu to 50 ml, najlepiej na 1 godzinę przed posiłkiem.

Napar z suszonych śliwek przy zaparciach

Spożywanie śliwek to znany i ceniony sposób na walkę z zatwardzeniami. Poprawiają pracę jelit i ułatwiają wypróżnienie. Ich miąższ zawiera pektyny, które poprawiają strukturę kału. Ponadto przez zawartość sorbitolu wpływają pozytywnie na mikroflorę bakteryjną jelit. Śliwki suszone jako świetne źródło błonnika pokarmowego, są jednym z najskuteczniejszych naturalnych środków na zaparcia. Jak przygotować napar z suszonych śliwek? Wystarczy zalać na noc szklanką wrzątku pięć suszonych śliwek. Rano należy wypić powstały napar i zjeść owoce.

Kawa w walce z zatwardzeniem

Kawa choć znana jest głównie ze swoich właściwości pobudzających umysł, pobudza też nasze jelita. Wypicie filiżanki kawy stymuluje odruch żołądkowo-jelitowy, który sprawia, że w okrężnica musi się opróżnić, aby zrobiło się w niej miejsce na kolejną porcję niestrawionego pokarmu. Jej działanie przeczyszczające związane jest także ze stymulacją wydzielania kwasu żołądkowego, co pomaga przyśpieszyć proces trawienia i może jednocześnie wpłynąć na chęć wypróżnienia.

Chia fresca pomoże na zaparcia

Chia fresca to połączenie nasion szałwii meksykańskiej z wodą i sokiem z limonki lub cytryny. Chia słynie z wyjątkowo dużej zawartości błonnika pokarmowego i zdolności wchłaniania dużych ilości wody. Włączenie jej do diety osób cierpiących na zatwardzenie, może sprawić, że jelita ich będą pracowały lepiej, a stolce się rozluźnią. Przed spożyciem chia powinna zostać namoczona, co najmniej przez 30 min. Zalecana proporcja to 10 g na 250 ml wody. Osoby z zaparciami powinny spożywać ją na noc.

Siemię lniane jako naturalny środek na zatwardzenia i biegunki

Siemię lniane stosuje się zarówno przy biegunkach, jak i zaparciach. Zawiera ono duże ilości substancji śluzowych, które wykazują działanie łagodzące i osłonowe m.in. na śluzówkę przewodu pokarmowego i wspomagają mikroflorę jelitową. Przyrządzenie naparu z siemienia lnianego polega na zalaniu gorącą lub ciepłą wodą 2-3 łyżek nasion na co najmniej dwie godziny. Po jego wypiciu przez kolejne dwie godziny nie powinno się przyjmować leków i suplementów diety.

Jesz nasiona chia i siemię lniane? Pamiętaj o tym, żeby pić więcej wody!

W przypadku wprowadzenia do swojej diety bogatych w błonnik nasion chia oraz siemienia lnianego, należy pamiętać, aby zwiększyć ilość wypijanej wody. W ten sposób unikniemy problemów trawiennych. Na każdą łyżkę suchych nasion (10 g) zaleca się spożycie dodatkowej szklanki wody (250 ml). Dzienne spożycie nasion szałwii meksykańskiej powinno wynosić maks. 30-50 g. W przypadku siemienia lnianego zalecana porcja to do 10 do 30 g oraz co najmniej pół szklanki dodatkowe wody na każdą łyżkę zjedzonych nasion.

Źródło:
8 Drinks To Help You Poop Immediately Eat This, Not That!

Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rekord zakażeń COVID-19 w roku 2023 - video flesz

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Jem dużo błonnika, piję niegazowaną cisowiankę i sporo się ruszam. Dzięki temu jelita działają jak należy i pozbyłam się problemu zaparć.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie