Rollery do masażu to sposób na spięte mięśnie. Radzimy, jak się rolować za pomocą wałków i piłek

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Rollowanie mięśni to masaż, ale też forma aktywności
Rollowanie mięśni to masaż, ale też forma aktywności khosrork/123RF
Udostępnij:
Piankowy roller to modny przyrząd doceniany nie tylko przez osoby aktywne. Taki masażer w postaci wałka czy pojedynczej lub podwójnej piłki pomoże rozluźnić spięte mięśnie i znajdującą się pod nimi bolesną powięź. Kto skorzysta na takiej terapii, a kto nie, jakich zasad należy się trzymać i do czego używać poszczególnych typów rollerów? Sprawdź zalecenia fizjoterapeuty!

Piankowe wałki i piłki to popularny i polecany przez ekspertów przyrząd do automasażu, którego stosowanie przynosi ulgę i wiele korzyści zdrowotnych. Do czego używać rollerów i jak robić to w poprawny i bezpieczny sposób, tłumaczy fizjoterapeutka mgr Anna Wolańska z Carolina Medical Center, która specjalizuje się w rehabilitacji kręgosłupa.

Czym są rollery i do czego służą?
Roller (z ang. foam roller) to coraz bardziej popularny i dostępny przyrząd, który może być wykorzystywany zarówno w sporcie amatorskim, profesjonalnym, jak i w rehabilitacji ruchowej.

Rollery są dostępne w postaci mniejszych lub większych wałków, w wersji gładkiej lub z wypustkami, występują również w postaci pojedynczych czy też podwójnych piłek.

Przyrządy te nie służą przy tym tylko do masażu, są również doskonałym uzupełnieniem terapii punktów spustowych, terapii powięziowej oraz są stosowane przy niektórych dolegliwościach związanych z przeciążeniami układu mięśniowo-szkieletowego.

Wybór rollera jest uzależniony od potencjalnego zastosowania – należy zwrócić uwagę na gęstość pianki (twardość), rozmiar powierzchni, do której ma być dostosowany, a także cel terapii.

Jakie korzyści daje rollowanie?
Główną zasadą działania rollerów we wszystkich ich wersjach jest zmniejszenie napięcia oraz zwiększenie elastyczności tkanek. Inną korzyścią, którą uzyskamy za pomocą rollerów, jest zwiększenie przesuwalności tkanek poddawanych masażowi.

Wpływa to na zwiększenie odżywienia i poprawę procesów fizjologicznych zachodzących zarówno w powięzi, mięśniach i tkankach bezpośrednio poddanych masażowi oraz poprawia drenaż tych partii ciała.

Kiedy korzystać z rollerów, jak często i długo?
Korzyści z ich stosowania odniosą osoby aktywne, ale również osoby które chcą sobie pomóc w zmniejszeniu zbyt dużego napięcia mięśniowego związanego ze zbyt dużą ilością stresu.

Zalecenia dotyczące stosowania rollerów zawsze trzeba traktować indywidualnie. Masować się należy z umiarem – wskazane jest używanie ich od 1-3 razy w tygodniu w sesjach trwających około 15 minut.

Przeciwwskazaniami do rollowania są przede wszystkim stany zapalne, gorączka, świeże stany pooperacyjne, nowotwory i choroby autoimmunologiczne w aktywnej fazie.

Szczególną uwagę i ostrożność należy zwrócić również w przypadku dolegliwości bólowych – dodatkowa stymulacja tkanek obciążonych napięciem może spowodować reakcję zapalną.

Do czego używać poszczególnych rodzajów rollerów?
Podstawowe rodzaje rollerów to: duży wałek, miniwałek, minipiłka, piłka twarda, piłeczki podwójne; są też wersje z wypustkami.

Zastosowanie rollerów gładkich (duży, mały, piłki typu lacrosse czy duoball) jest bardziej uniwersalne. Są one wykorzystywane do zmniejszenia napięcia powięzi oraz poprawienia jej odżywienia. Służą one głównie do regeneracji i rozluźniania mięśniowo-powięziowego. Wałek z gładką powierzchnią wskazany jest szczególnie do stosowania po treningu, najczęściej wykorzystuje się je również w fizjoterapii.

Natomiast wałki karbowane wykorzystywane są głównie w celu poprawy ukrwienia i odżywienia mięśni. Wypustki symulują tkanki, usprawniają krążenie krwi, poprawiają przepływ limfy, co pomaga usuwać toksyny. Takie rollery mogą być stosowane przed treningiem w celu aktywacji i przygotowania tkanek do wysiłku fizycznego, a także w walce z cellulitem.

Jakich błędów unikać przy rollowaniu?
Stosowanie rollerów niezgodnie z zaleceniami, zbyt częste ich stosowanie i niedostosowanie ich do indywidualnych potrzeb osoby która go używa.

Do rollowania okolic kręgosłupa należy używać rollerów typu duoball, piłki typu lacrosse są najczęściej stosowane w terapii punktów spustowych, wałki karbowane są najczęściej polecane do masażu tkanek miękkich a wałki gładkie są stosowane w rozluźnianiu powięzi.

Podczas stosowania nie przekraczać granicy komfortu i nie rollować, gdy bolesność tkanek jest tak duża, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

ZOBACZ: Oddychaj swobodnie. Jak wrócić do pełnej sprawności po COVID-19?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie