Które owoce i warzywa są najzdrowsze? Wybieraj te z listy „Czystej Piętnastki”, bo są najmniej skażone pestycydami!

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Chcesz odżywiać się zdrowo? Wybieraj warzywa i owoce, które zawierają najmniej zanieczyszczeń. Znajdziesz je na kolejnych slajdach.
Chcesz odżywiać się zdrowo? Wybieraj warzywa i owoce, które zawierają najmniej zanieczyszczeń. Znajdziesz je na kolejnych slajdach. ready made / Pexels
Owoce i warzywa to podstawa zdrowej diety. Które najlepiej wybrać? Można skorzystać ze wskazówek organizacji ekologicznej EWG, która przedstawiła coroczną listę z „Czystą Piętnastką”. W świetle badań są to najmniej skażone owoce i warzywa, które można bezpiecznie kupować z konwencjonalnych upraw. Zobacz, które produkty trafiły do „Czystej Piętnastki” w 2023 r.

Spis treści

Czysta Piętnastka 2023. Te owoce i warzywa można jeść bezpiecznie

Amerykańska organizacja ekologiczna Environmental Working Group (EWG), na podstawie najnowszych danych z amerykańskiego Departamentu Rolnictwa (USDA), wyłoniła po raz kolejny listę 15 owoców i warzyw, które zawierają najniższe ilości pozostałości pestycydów.

Prawie 65 proc. przebadanych próbek owoców i warzyw z Czystej Piętnastki, nie zawierało wykrywalnych pozostałości pestycydów. „Najczystsze” okazały się awokado i kukurydza – mniej niż 2 proc. próbek wykazało obecność zanieczyszczeń.

Jak podaje EWG, nieco ponad 10 proc. badanych warzyw i owoców z listy, zawierało pozostałości dwóch lub więcej pestycydów. Natomiast żadna próbka z pierwszych sześciu produktów Czystej Piętnastki nie dała pozytywnego wyniku dla więcej niż trzech pestycydów.

Ile warzyw i owoców należy jeść dziennie? Kiedy najlepiej po nie sięgać?

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) należy spożywać minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w co najmniej 5 porcjach. Przy czym porcja oznacza, że na naszym talerzu powinno znaleźć się więcej warzyw więcej niż owoców – w proporcji mniej więcej ¾ do ¼.

Warzywa można jeść w ilości większej niż zalecane 300 gramów dziennie i to o dowolnej porze dnia. Natomiast owoce, mimo że to produkty bogate w witaminy i błonnik, powinny być spożywane w ilości kontrolowanej przez osoby będące na diecie odchudzającej.

Także osoby chorujące na cukrzycę typu 2 powinny zwracać uwagę na ilość jedzonych owoców, a także na ich indeks glikemiczny. Najlepiej, aby łączyły je z produktami zawierającymi błonnik lub białko, co spowolni proces wzrostu poziomu cukru we krwi.

Aby dowiedzieć się, które owoce i warzywa należy kupować tylko z certyfikowanych, ekologicznych upraw, przeczytaj: „Brudna dwunastka”, czyli owoce i warzywa mające najwięcej pestycydów

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Źródła:

Dodaj firmę Autopromocja

Zadbaj o optymalne trawienie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia