Leśna kąpiel to darmowa terapia dla każdego. Możesz praktykować ją przez cały rok! Wybierz się do lasu i czerp z niego uzdrawiającą moc

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Fitoncydy to naturalne substancje uwalniane przez rośliny, które mają działanie hamujące rozwój m.in. grzybów, bakterii i wirusów. Dzięki nim oraz olejkom eterycznym pochodzącym z drzew, powietrze, którym oddychamy w lesie, jest wolne od drobnoustrojów i zapewnia formę aromaterapii.
Fitoncydy to naturalne substancje uwalniane przez rośliny, które mają działanie hamujące rozwój m.in. grzybów, bakterii i wirusów. Dzięki nim oraz olejkom eterycznym pochodzącym z drzew, powietrze, którym oddychamy w lesie, jest wolne od drobnoustrojów i zapewnia formę aromaterapii. Natalia Kolotvina / Pexels
Leśna kąpiel to wywodząca się z Japonii forma odpoczynku i profilaktyki zdrowotnej, która zyskuje coraz większą popularność. Jej skuteczność poparta jest dowodami naukowymi. Hotelarze na całym świecie przygotowują nawet oferty, w których uwzględniają sylwoterapię, czyli niekonwencjonalną metodę samouzdrawiania z wykorzystaniem bliskości drzew. Obcowanie z przyrodą sprawia, że jesteśmy bardziej zrelaksowani i odporni na choroby. Sprawdź, co kryje się pod nazwą shinrin-yoku i jak powinna wyglądać kąpiel leśna.

Spis treści

Leśna kąpiel – co to jest? Historia powstania shinrin-yoku

Zwracanie się ku naturze w celu uzdrowienia nie jest niczym nowym. Problem „deficytu natury” w społeczeństwach zidentyfikował w 1980 roku japoński lekarz dr Qing Li. Dane potwierdzają jego spostrzeżenia pokazując, że Amerykanie spędzają aż 93 proc. swojego czasu w pomieszczeniach, a Europejczycy – ok. 90 procent. W bezpośredni sposób przyczynia się to do spadku jakości naszego życia.

Jako antidotum dr Qing Li zaproponował shinrin-yoku (z jap. shinrin – las i yoku – kąpiel), czyli kąpiele leśne. W świetle badań prowadzonych przez japońskich naukowców uważne spacery wśród drzew dodają energii i osłabiają złe emocje. Ponadto wpływają na aktywność i liczbę limfocytów NK, które odpowiadają za niszczenie komórek wirusowych i nowotworowych, a także na poziom wewnątrzkomórkowych białek przeciwnowotworowych. Obecnie leśne kąpiele są istotną częścią profilaktycznej opieki zdrowotnej w Japonii.

Leśna kąpiel nie jest jednak zwykłym spacerem z psem, joggingiem lub nawet medytacją. To zanurzenie się w atmosferze lasu – świadome spacerowanie, podczas którego wykorzystuje się wszystkie zmysły. Podczas takiej wyprawy chłonie się dźwięki, zapachy i widoki. Jest się uważnym na zmiany zachodzące w krajobrazie i jednocześnie odciętym od świata zewnętrznego i technologii. Jak mówi twórca leśnych spacerów:

Shinrin-yoku jest jak most. Otwierając nasze zmysły, wypełnia lukę między nami a światem przyrody – można przeczytać na temat leśnych kąpieli.

Co dają kąpiele leśne? Tak wpływa na nasz organizm obcowanie z naturą

Naukowcy od lat badają wpływ obcowania z naturą na ludzki organizm. Wyniki prac jasno pokazują, że jest on dla nas równie istotny, co zbilansowana dieta i aktywność fizyczna. Jedną z jego najistotniejszych funkcji jest redukcja stresu, który towarzyszy nam na co dzień.

Przewlekły stres przyczynia się do rozwoju problemów takich jak lęk, depresja i bezsenność. Może również prowadzić do zaburzeń fizjologicznych, takich jak wysokie ciśnienie krwi, nadmierne napięcie mięśni i obniżona odpowiedź immunologiczna. Spędzanie czasu na łonie natury, z dala od nowoczesnej technologii i dużych miast, może w korzystny sposób wpłynąć na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, zmniejszając wpływ stresu na organizm.

Regularne przebywanie w naturalnym środowisku sprawia, że:

Dowiedz się więcej:

Jak powinna wyglądać kąpiel leśna?

Każdy, kto kiedykolwiek był w lesie, słuchał śpiewu ptaków, oglądał prześwitujące przez liście promienie słońca, sprawdzał miękkość mchu, brał do rąk kamienie i szyszki albo kosztował jagód wprost z krzaka, leśną kąpiel ma już tak naprawdę za sobą.

Jest ona łatwiejsza niż klasyczna medytacja i treningi uważności, a przede wszystkim dostępna dla każdego niezależnie od wieku, stanu zdrowia i umiejętności. Aby w pełni wykorzystać czas spędzony na łonie natury, warto przestrzegać kilku zasad:

  1. Zostaw telefon i aparat fotograficzny w domu.
  2. Zarezerwuj przynajmniej dwie godziny na leśną kąpiel.
  3. Wybierz przyjazne miejsce na spacer, ale nie ustalaj wcześniej trasy – daj się prowadzić ciału.
  4. Raz lub dwa razy zatrzymaj się w wygodnym miejscu na 20-minutową przerwę.
  5. Podczas postoju kontempluj krajobraz, wykorzystując jak największą liczbę zmysłów.
  6. Przerwa to także czas, w którym możesz zjeść przekąskę.
  7. Postaraj się ograniczyć rozmowy z towarzyszami spaceru do minimum.
  8. Jeśli chcesz, możesz w czasie leśnej kąpieli uprawiać jogę, medytację, tai-chi, ćwiczenia plastyczne lub oddechowe.

Osobom, które zaczynają swoją przygodę z leśnymi spacerami, dr dr Qing Li radzi:

Klucz do odblokowania mocy lasu tkwi w pięciu zmysłach. Pozwól naturze wejść przez twoje uszy, oczy, nos, usta, ręce i stopy. Posłuchaj śpiewu ptaków i powiewu wiatru szeleszczącego w liściach drzew. Spójrz na różne odcienie zieleni drzew i światło słoneczne filtrowane przez gałęzie. Poczuj zapach lasu i wdychaj naturalny aromat fitoncydów. Poczuj świeżość powietrza, biorąc głęboki oddech. Połóż ręce na pniu drzewa. Zanurz palce rąk i nóg w strumieniu. Połóż się na ziemi. Zagłęb się w smaku lasu i uwolnij poczucie radości i spokoju. To jest twój szósty zmysł, stan umysłu. Teraz połączyłeś się z naturą. Przekroczyłeś most do szczęścia.

Gdzie praktykować kąpiele leśne?

Leśne kąpiele można praktykować w dowolnym miejscu na świecie, w którym rosną drzewa. Nie ma znaczenia pora roku ani pogoda. Można odbywać je samodzielnie, z bliskimi lub w towarzystwie przewodnika, tzw. terapeuty leśnego. Pomaga on osobom nienawykłym do takiej formy wypoczynku w pełni wykorzystać potencjał spaceru i pokazuje, jak aktywizować wszystkie zmysły, np. parząc herbatkę z niezwykle zdrowego igliwia sosny czy świerku lub oglądając liście różnych gatunków drzew.

Z usług przewodników można skorzystać także w Polsce. Oferują oni m.in. ocenę stanu emocjonalnego przed i po kąpieli oraz różne warianty spacerów uwzględniające m.in. poznanie wybranych technik relaksacji i uważności.

Zobacz także:

Spacerowanie ma wpływ na rozwój mięśni – w szczególności nóg, pośladków, ale także tułowia i ramion, a tym samym chroni stawy przed urazami.

Plusy spacerowania. Już 30 minut chodzenia dziennie może prz...

Miej ciśnienie pod kontrolą

Materiały promocyjne partnera

Botoks 2.0? Naukowcy potwierdzają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzegorz Grzesiński
www.laweta-dabrowagornicza.pl
G
Grzegorz Grzesiński
Całodobowa Pomoc Drogowa Megatran
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie