Gorzej wykonujemy zadania wymagające podzielności uwagi. Badaczka wyjaśnia: jak zachować zdrowy balans w pracy i domu?

Monika Góralska
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
– Zarówno zbyt częste, jak i zbyt rzadkie „przełączania” uwagi między poszczególnymi zadaniami mogą prowadzić do zaniedbywania swoich potrzeb, przeciążenia i wypalenia. Na ogół zadania wymagające podzielności uwagi wykonujemy gorzej, reagujemy wolniej, popełniamy więcej błędów – tłumaczy dr Ewa Szumowska z Instytutu Psychologii UJ, laureatka międzynarodowej nagrody USERN. Ekspertka wyjaśnia jak znaleźć zdrowy balans.

Spis treści

Zarówno wielozadaniowość, jak i „myślenie tunelowe” są dla nas szkodliwe

Zbyt częste dzielenie uwagi między zadania skutkuje spadkiem skupienia, spłyca reakcje emocjonalne, zmusza do ciągłego poszukiwania bodźców. Z kolei zbyt rzadkie zniekształca sposób postrzegania rzeczywistości. Zagadnienia szukania zdrowego balansu bada dr Ewa Szumowska z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, która jest tegoroczną laureatką nagrody USERN (Universal Scientific Education and Research Network), przyznawanej badaczom poniżej 40. roku życia. W tym międzynarodowym konkursie wygrała w dziedzinie nauk społecznych, pokonując ponad 90 tys. kandydatów z całego świata.

Multitasking czasem się przydaje. Jednak robienie kilku rzeczy na raz nie jest zdrowe i może się dla nas źle skończyć. Niestety, nie zawsze mamy możliwość
Multitasking czasem się przydaje. Jednak robienie kilku rzeczy na raz nie jest zdrowe i może się dla nas źle skończyć. Niestety, nie zawsze mamy możliwość skupić się wyłącznie na jednym zadaniu na raz. NIKOLA ILIC PR AGENCIJA ZA DIZAJN STUDIOTRIPOD SURCIN/gettyimages.com

W pracy naukowej dr Szumowska zajmuje się m.in. motywacją, formowaniem wiedzy i wielozadaniowością. W realizowanym obecnie projekcie, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki, sprawdza optymalną częstotliwość „przełączania” uwagi między poszczególnymi zadaniami, z którymi mierzymy się na co dzień. Chodzi zarówno o zadania, które wykonujemy w pracy, godzenie pracy zawodowej z życiem rodzinnym i domowym, przy jednoczesnym zadbaniu o swoje potrzeby, zdrowie, zainteresowania.

Zdaniem badaczki zbyt częste, ale i zbyt rzadkie przełączanie się między celami może być dla nas szkodliwe, bo oznacza stan motywacyjnej nierównowagi. Gdy uwaga skoncentrowana jest na jednym, głównym celu, często pojawia się „myślenie tunelowe”, w którym skupiając się na jednym aspekcie zadania, tracimy zdolność refleksyjnego i krytycznego myślenia. W nadmiernej wielozadaniowości uwaga jest rozproszona, a my mamy problem z utrzymaniem jej. Obie sytuacje mogą prowadzić do zaniedbywania własnych potrzeb, przeciążenia i wypalenia.

– Jeżeli przeanalizujemy różne dotychczasowe badania poznawcze, prowadzone w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, w których badani mają wykonywać kilka zadań jednocześnie albo szybko przełączać się między tymi zadaniami, to wyniki są zgodne. Na ogół zadania wymagające przełączania albo podzielności uwagi wykonujemy gorzej, niż gdybyśmy wykonywali jedno zadanie. Reagujemy wolniej, popełniamy więcej błędów – opisała Nauce w Polsce dr Ewa Szumowska.

Zapominasz, po co przyszłaś do innego pomieszczenia? To najpewniej „efekt drzwi”

Zapominasz, po co przyszłaś do innego pomieszczenia? To najpewniej „efekt drzwi”

Zdarza ci się, że wchodzisz do innego pomieszczenia i zastanawiasz się, po co tam przyszłaś? Najczęściej pomaga wtedy powrót do poprzedniego miejsca i odbycie tej krótkiej podróży jeszcze raz. Jeżeli ...

Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk

Elastyczność jest kluczem do utrzymania zdrowego balansu

Jednak bardzo często nie mamy wyboru, nie możemy pozwolić sobie, by wykonywać zadania po kolei, poświęcić się pracy głębokiej, skupić na jednym. Musimy poddawać się różnym wymaganiom otoczenia, bo na przykład pracujemy w biurze, gdzie trzeba jednocześnie przygotować raport, odebrać telefon, może obsługiwać klientów, reagować na bieżąco.

– Kiedy wielozadaniowość jest koniecznością, wtedy elastyczność poznawcza jest dla nas kluczowa. Jest ona ważnym składnikiem inteligencji, umożliwiającym adaptowanie się do wymagań otoczenia. Jest nieodzowna, bo pozwala nam skutecznie sprostać całości wymagań. Też z ewolucyjnego punktu widzenia elastyczność polegająca na tym, że muszę i potrafię zareagować na coś, co nagle przychodzi z otoczenia, jest adaptacyjna i dała nam wiele przewagi nad innymi gatunkami – zauważa psycholożka.

We wspomnianym projekcie, który ma zakończyć się na początku 2026 r., badacze biorą jednak pod uwagę sumaryczną wartość naszych codziennych zadań. Nie tylko tych, które wynikają z zawodowych obowiązków, ale też życia rodzinnego czy potrzeby samorealizacji.

– Często, będąc w pracy, też musimy zareagować na coś, co wymaga naszej uwagi. Na przykład dostałam wiadomość z przedszkola córki i muszę coś w związku z tym załatwić. Oczywiście trochę mnie to odciąga od pracy zawodowej, ale całościowo zrealizowałam dwa cele, których bym nie zrobiła, nie angażując wielozadaniowości. W projekcie pokazujemy, że musimy patrzeć na sumaryczne korzyści z wykonywania tych wielu zadań – opisała dr Szumowska.

Czym jest mindfulness i jakie korzyści zdrowotne przynosi trening uważności?

Czym jest mindfulness i jakie korzyści zdrowotne przynosi trening uważności?

Mindfulness to uważność, czyli zwracanie uwagi na pojawiające się doznania, emocje i myśli bez ich oceniania. Umiejętność świadomego bycia tu i teraz ma działanie terapeutyczne – przede wszystkim poma...

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk

Nieustanne dzielenie uwagi osłabia zaangażowanie w zadanie

Funkcjonowanie z uwagą podzieloną nieustająco między wiele zadań spłyca też nasze reakcje, na przykład emocjonalne. Gdy jesteśmy na koncercie, a jednocześnie robimy zdjęcia czy nagrywamy filmy, to nasza satysfakcja z udziału w nim, zaangażowanie emocjonalne, radość i zdolność zapamiętywania są mniejsze, bo skupiamy część naszej uwagi na czymś innym.

– Prowadzono też badania osób, które podczas wizyty w galerii sztuki robiły zdjęcia obrazom. Badani, którzy wybrali taki sposób zwiedzania, choć wychodzili z serią zdjęć w telefonie, cieszyli się z tego doświadczenia mniej; sumarycznie mniej to obcowanie ze sztuką przeżywali – opisała badaczka.

Ekspertka zachęca, aby przyjrzeć się, co nam daje, a co zabiera częste przełączanie między zadaniami i strategicznie dostosować to do wymagań otoczenia oraz do tego, jak w danym środowisku musimy pracować.

Dr Ewa Szumowska jest członkinią Center for Social Cognitive Studies, Behavior in Crisis-Lab, Association for Psychological Science oraz European Association of Social Psychology, a także autorką i współautorką publikacji naukowych w czasopismach takich jak: „Psychological Review”, „Psychological Inquiry”, „Perspectives on Psychological Science”, „Cognition”, „Personality and Individual Differences”.

Nagroda USERN to coroczne międzynarodowe wyróżnienie ustanowione przez USERN Congress. Jest przyznawana młodym naukowcom i badaczom poniżej 40. roku życia za nowatorskie osiągnięcia w zakresie edukacji naukowej i badań w służbie ludzkości, w pięciu dziedzinach: naukach formalnych, fizyczno-chemicznych, biologicznych, medycznych i społecznych. Dr Szumowska jest pierwszą osobą z Polski uhonorowaną tym wyróżnieniem.

Pełny tekst artykułu ukaże się w serwisie naukawpolsce.pl
Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska-Wujec

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Uzupełnij domową apteczkę

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia